"شينزو آبه" نخست وزير ژاپن روز يکشنبه اعلام کرد اين مسئله را که کنگره آمريکا چگونه به درخواست باراک اوباما رئيس جمهور اين کشور از نمايندگان به منظور حمايت از حمله‌ نظامي به علت استفاده ادعايي از تسليحات شيميايي واکنش نشان خواهد داد، از نزديک تحت نظر دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاري کيودو، آبه در گفتگو با خبرنگاران در استان چيبا اعلام کرد: من، اعلام اين خبر را توسط رئيس جمهور اوباما به عنوان ابراز عزم راسخ وي قلمداد مي‌کنم.

وي افزود: من، اين فرايند را در کنگره آمريکا از نزديک رصد خواهم کرد.

نخست وزير ژاپن همچنين گفت اين کشور به همکاري نزديک با آمريکا و جامعه بين المللي به منظور جمع‌آوري و تحليل اطلاعات (درباره سوريه) ادامه خواهد داد.

وي تاکيد کرد: ما براي اطمينان خاطر به منظور بهبود يافتن حتي اندک (اوضاع) تلاش خواهيم کرد.

اوباما روز شنبه در سخنراني که از تلويزيون پخش شد، اعلام کرد مجوز کنگره را براي هر گونه اقدام نظامي در سوريه بدست خواهد آورد.

"فوميو کيشيدا" وزير امور خارجه ژاپن نيز روز يکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: ما بايد موضع خود را بررسي کنيم و در عين حال اوضاع را از نزديک تحت نظر داشته باشيم و به جمع آوري اطلاعات لازم ادامه دهيم.

نه آبه نه کيشيدا مشخص نکردند که آيا ژاپن از حمله نظامي احتمالي آمريکا به سوريه حمايت خواهند کرد يا خير.

کيشيدا اوايل روز با آبه ديدار کرد و وي را در جريان گفتگوي تلفني شنبه شب با جان کري وزير امور خارجه آمريکا قرار داد.

وزراي خارجه آمريکا و ژاپن در اين گفتگوي تلفني توافق کردند اين دو کشور براي مقابله با ناآراميهاي سوريه به‌طور کافي همکاري خواهند کرد.

مقامات اعلام کردند آبه به کيشيدا دستور داد با متحدان ژاپن براي واکنش به مورد سوريه همکاري کند.

يوشيهيده سوگا سخنگوي کابينه نيز در اين نشست در دفتر نخست وزير ژاپن حضور داشت.

در حاليکه نمايندگان کنگره آمريکا قرار است نهم ماه سپتامبر از تعطيلات تابستاني خود بازگردند و به بحث در خصوص حمله شيميايي ادعايي اواخر ماه گذشته بر ضد مردم سوريه بپردازند، ايتسونوري اونودرا وزير دفاع ژاپن در کنفرانسي خبري اعلام کرد:ما از نزديک چگونگي واکنش (آمريکا) را رصد مي‌کنيم.

اونودرا بدون ارائه جزئياتي اعلام کرد: مشخص است از سلاح‌هاي شيميايي در سوريه استفاده شده است.

وي افزود: کابينه (ژاپن) همزمان با تبادل نظر (با طرف آمريکايي)، تصميمات خود را خواهد گرفت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار