در جلسه علني امروز بهارستان صورت گرفت؛

موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس

با موافقت نمایندگان مجلس تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه 10 شهریورماه) به تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس ایران رای موافق دادند.   
 
در این گزارش آمده است: به دلیل اینکه متقاضیان تحقیق و تفحص اطلاعات کافی نداشتند کمیسیون صنایع و معادن موضوع را با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین متقاضیان این تحقیق و تفحص مورد بحث و بررسی قرار داد و در نتیجه انجام تحقیق و تفحص در جلسه مورخ 23/4/1391 کمیسیون صنایع و معادن، به تصویب اکثریت اعضای حاضر رسید.   
 
در این گزارش محورهای تحقیق و تفحص بدین شرح است:

1-ابهام در شرایط فروش‌های داخلی و خارجی   
2-ابهام در حساب‌های ارزی این شرکت
3-افزایش زمینه‌های غیرضرور و غیرمنطقی
4-مشاکل عدم سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه و صنایع پایین‌دستی در طرح‌های توسعه و صنایع پایین‌دستی
5-نامشخص بودن فروش ضایعات   
6-عدم تداوم خام‌فروشی در شرکت مس و تاخیر و عدم تکمیل کارخانجات توسعه‌ای در مجتمع‌ها بویژه سونگون،‌ علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر عدم خام‌فروشی   
7-بررسی نحوه پیمان‌سپاری کارها و خرید کالاها و خدمات در شرکت ملی مس و مجتمع‌های زیرمجموعه   
8-نحوه بکارگیری نیروهای مورد نیاز مجتمع‌ها و میزان بومی‌‌‌گزینی که از خواسته‌های بیکاران شهرستان‌های دارای مجتمع می‌باشد
9-نحوه فروش مس و کنسانتره مس و سایر محصولات مسی در مجتمع‌های زیر نظر شرکت ملی مس و صحت و سقم اختلاس و چگونگی برخورد با اختلاس‌گران فروش کنسانتره مس مجتمع سونگون که چندین بار اتفاق افتاده است.   
10-نحوه تفهیم گردش مالی شرکت مس در بانک‌های شهرستان‌های دارای مجتمع مس
11-نحوه اختصاص و توزیع و هزینه‌کرد راندمان‌ها و پاداش در بین کارکنان
12-چگونگی هزینه‌کرد کمک‌های بلاعوض و انجام کارهای عمرانی زیربنایی در شهرستان‌ها
13-نحوه تحویل کمک‌های جمع‌آوری شده از مردم و خیرین سراسر کشور در کمپ ایجاد شده توسط آن شرکت به نهادهای حمایتی شهرستان برای توزیع بین مردم حادثه‌دیده و بررسی نحوه کمک‌های اقتصادی شرکت مس به زلزله‌زدگان
14-نحوه عزل و نصب مدیران مجتمع‌ها و داخل مجتمع‌ها و بکارگیری نیروهای بازنشسته در سمت‌های مختلف
15-نحوه تفهیم هزینه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی به شهرستان‌های دارای مجتمع و نحوه تنظیم قراردادها   
 
در ادامه محمدرضا پورابراهیمی داورانی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در موافقت با این تحقیق و تفحص اظهار داشت:‌ علی‌رغم تذکرات متوالی به دولت سابق و درخواست از رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه در انتصاب مدیرعامل شرکت ملی مس تجدیدنظر کند، شرایط بحرانی امروز در شرکت ملی مس به وجود آمد.
 
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی ادامه داد:‌ باید در دولت جدید آسیب‌شناسی‌های لازم درباره موارد این‌چنینی صورت گیرد تا از بروز اشتباهات مشابه پرهیز شود.   
 
وی تصریح کرد: 1780 میلیارد تومان به واسطه فروش خارجی کسب شده و به یکی از بانک‌های خارجی انتقال یافته بود که با همکاری وزارت اطلاعات بخشی از این پول به داخل کشور آمده است.   
 
پورابراهیمی اظهار داشت: متاسفانه شرکت ملی مس با وجود میلیاردها تومان درآمد اکنون برای پرداخت حقوق کارکنان خود دچار مشکل شده است امیدوارم با تصویب این تحقیق و تفحص زمینه‌های تخلفات این چنینی از کشور برشمرده شده است.   
 
نمایندگان مجلس با 150 رای موافق، 11 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر با انجام تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس موافقت کردند.
انتهای پیام/   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار