سالهاست که امید هزاران گلستانی به طرحی گره خورده که هنوز نیمه کاره و دربن بست اعتبار یورویی قرار دارد و از این طرح بزرگ جز چند سوله و اسکلت خبری نیست.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران درصد بالایی از گلستانیها، تکمیل پروژه بزرگ پتروشیمی استان را از مهمترین اولویتهایی عنوان می کنند که سالهاست سهامداران آن چشم انتظار افتتاح این طرح هستند.
عدم تخصیص اعتبار ارزی همچنان گریبان پتروشیمی گلستان را گرفته و جلوی پیشرفت این طرح ملی را سد کرده و هر از چندگاهی مسئولان امر خبر از رفع مشکلات می دهند و باز خبری از پیشرفت این طرح نیست.
 
عیسی امامی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس در پیگیری خبرنگار  درباره این پروژه ملی درباره دلیل عدم تخصیص اعتبار ارزی پروژه می گوید: 50 درصد سندیکایی بانک ناقص بود و صندوق توسعه ملی شرایطی را گذاشته بود که تا زمان اجرایی شدن مصوبه باید سندیکای بانکها برای اخذ تسهیلات ارزی انجام گیرد.
 
بانک ملت عاملیت جدید سندیکای پتروشیمی
 
وی اظهار داشت: 50 درصد عاملیت این سندیکا را بانک ملی قبول کرده بود و 50 درصد باقیمانده نیز با تلاش هفت تا هشت ماهه از بانک های مختلف استعلام گرفته و در نهایت منجر به رضایت بانک ملت برای عاملیت آن شد.
 
وی عنوان کرد: در چند روز گذشته مصوبه سندیکای 50 درصد باقیمانده که 138 میلیون یورو می شود را بانک ملت قبول کرد تا به بانک ملی اعلام کند.
 
عیسی امامی بیان داشت: ما نیز پیگیر بودیم برای اجرایی کردن توسعه معاملات ارزی پتروشیمی استان اقدام کنیم.
 
وی یادآورشد:  قطعا در این معاملات ارزی پیشرفت پروژه پتروشیمی گلستان به رشد بیش از 70 درصدی خواهد رسید که ادامه این مناسبات به جریان سیاست خارجی بر می گردد که اگر موانع در انتقال ماشین آلات پیش نیاید و و راهکارهایی برای ورود ماشین آلات به معاملات ارزی اندیشیده شود.
 
وی افزود:  تلاشهای زیادی در این زمینه صورت گرفته و به لحاظ تحریمهای انجام شده شاید برخی هزینه ها بالا رود اما انشاء الله پیشرفت بیش از 70 درصدی را شاهد خواهیم بود.
 
تصویب 277 میلیون یورو اعتبار ارزی
 
امامی درباره اعتبار مصوب شده ارزی برای طرح پتروشیمی گلستان گفتت: 277 میلیون یور برای تسهیلات ارزی پتروشیمی مصوب شده که علاوه بر آن ما به اعتبارات ریالی نیز نیاز داریم و در اینجا نیز با نشستی که با بخش خصوصی و شرکتهای تامین سرمایه و سرمایه گذاران بزرگ کشور داشتیم، طرف قرارداد بافت فرسوده گرگان نیز از طرح پتروشیمی استقبال کرده و گزارش آن آماده شد که اگر مصوب شود نیاز ریالی نیز با ورود سرمایه گذار بخش خصوصی رفع می شود.
 
همچنین برخی سهامدارن با بیان اینکه بیش از هفت سال از اجرای این پروژه می گذرد و تاکنون شاهد رشد قابل توجهی در آن نبوده ایم، از مسئولان و دولتمردان خواستند تا به این خواسته دیرینه مردم استان تحقق بخشند.
 
به گفته آنان، سالهاست که سرمایه مان را در پروژه ای سرمایه گذاری کردیم که هر سال پیشرفتش کُند می شود و نیاز است مسئولان امر در این زمینه پیگیری جدی تری داشته باشند تا شاهد رونق و شکوفایی اقتصادی استان باشیم.
 
پروژه پتروشیمی گلستان طی سفر ریاست جمهوری در سال 84 به تصویب رسیده و از اوایل سال 85 بحث تبلیغات آغاز و در آذر ماه آن سال پذیره نویسی برای خرید سهام انجام شد و بیش از 95 هزار نفر از مردم استان در این طرح عظیم شرکت کردند. منابع مالی دریافت شده از مردم 28 میلیارد و 500 میلیون تومان بود که بر اساس پیش بینی بودجه مورد نیاز این طرح، در سال 86 آورده مردم تنها 6 درصد از کل بودجه لازم بود.
 
پروژه پتروشیمی گلستان در سال 85 و بر اساس مصوبه سفر اول دولت به استان کلنگ زنی شد و قرار بود ظرف سه سال به مرحله بهره برداری رسد و اکنون با گذشت بیش از شش سال پیشرفتی 18 درصدی دارد.
 
مسئولان پتروشیمی تخصیص نیافتن تسهیلات ارزی را مهمترین دلیل کندی روند اجرای این طرح بزرگ عنوان کرده اند./ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.