كتاب سال آمار موسسه ي فيلم بريتانيا به كاهش تعداد فيلمسازان زن در بريتانيا هم اشاره مي كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ميزان علاقه به تماشاي فيلم هاي سه بعدي در سينما در انگلستان رو به كاهش است، تنوع جنسيتي كارگردانان در سينماي انگلستان از فاصله ي بسيار تعداد كارگردانان مرد و زن خبر مي دهد و ورود نت فليكس به بريتانيا باعث شده بازار تماشاي محصولات سرگرم كننده در خانه متحول شود؛ اين سه مورد بعضي ازنتايج مطرح شده در گزارش سالانه ي موسسه ي فيلم بريتانيا درباره ي آخرين تحولات سينما و تلويزيون يك سال گذشته است.

در اين گزارش آمده كه فيلم انتقام جويان (جاس ويدن، 2012) در زمان اكران اش در اوايل سال 2013 در انگلستان بيشترين فروش را به عنوان فيلمي سه بعدي داشته و ميزان فروش حاصل از قالب سه بعدي آن 46 ميليون دلار (30 ميليون پوند) بوده و در مجموع 58 درصد از ميزان فروش كل فيلم از طريق فروش بليط براي نسخه ي سه بعدي فيلم رقم خورده است. طبق گزارش موسسه فيلم بريتانيا، درصد فروش حاصل از نسخه ي سه بعدي فيلم ها از سال 2010 به اين طرف با كاهش چشمگيري رو به رو بوده و اين نشان مي دهد تماشاگران انگليسي به مرور علاقه شان را به اين قالب از دست داده اند.

اكران مجدد تايتانيك (جيمز كامرون، 1997) به صورت سه بعدي در بريتانيا با فروشي 15 ميليون دلاري (10 ميليون پوند) رده ي هشتم فهرست پرفروش ترين فيلم هاي سه بعدي سال 2012 را به خود اختصاص داد اما جمع فروش اين نسخه با فروش نسخه ي اصلي (با در نظر گرفتن ميزان تورم) باعث شد تايتانيك در صدر جدول بيست فيلم پرفروش گيشه ي بريتانيا از سال 1975 به اين  طرف قرار بگيرد.

در رده ي دوم اين فهرست سقوط آسمان (سام مندز، 2012) با فروشي معادل 158 ميليون دلار (103 ميليون پوند) قرار دارد و فيلم ديگري از جيمز كامرون يعني آواتار (2009) با 154 ميليون دلار (100 ميليون پوند) فروش در رده ي سوم ايستاده است. بيست و سومين فيلم از مجموعه فيلم هاي جيمز باند اولين فيلم مامور 007بود كه به فروشي بيشتر از يك ميليارد دلار در گيشه ي جهاني دست پيدا كرد و نزديك به 9 درصد از فروش كل 5/1 ميليارد دلاري گيشه ي انگلستان (1/1 ميليارد پوند) در سال 2012 را به خود اختصاص داد.

كتاب سال آمار موسسه ي فيلم بريتانيا به كاهش تعداد فيلمسازان زن در بريتانيا هم اشاره مي كند. طبق اين گزارش، در سال 2012 از ميان 187 نويسنده اي كه در سينماي بريتانيا فعاليت داشته اند، فقط 25 نفر يا به عبارت ديگر تنها حدود 5/13 درصد از آنها زن بوده اند، كه در مقايسه با ميزان 30 درصدي سال 2011 از كاهش شديدي خبرمي دهد. ميانگين نويسندگان زن در سال 2012 در بريتانيا پايين ترين ميزان در اين حوزه از سال 2007 به اين طرف است يعني از سالي كه موسسه ي فيلم بريتانيا شروع به گردآوري چنين اطلاعاتي كرد. آمار مربوط به تعداد كارگردانان زن كه وضعيت نابسامان تري نسبت به فيلمنامه نويسان دارد چون در سال 2012 فقط 8/7 درصد از ميانگين كل كارگردانان بريتانيا را خانم ها تشكيل داده اند كه اين رقم سال قبل 14 درصد و يك سال قبل تر از آن 21 درصد بوده است.

گزارش موسسه ي فيلم بريتانيا فصلي هم به بازار در حال رشد نمايش خانگي در بريتانيا اختصاص داده و به گفته ي شون پركينز، يكي از كارشناسان برتر حوزه ي آمار، ورود سايت نت فليكس و لاو فيلم اينستنت متعلق به آمازون باعث تحول بخش نمايش خانگي شده است./ص

منبع: ماهنامه دنياي تصوير
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار