نقص دیواره بین دو بطن شایع ترین بیماری مادرزادی قلب بوده که تا سه سالگی در حدود 45 درصد به طور خود به خودی برطرف می شود.

دکتر داوود کاظمی صالح دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق در گفتگئ با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در حال طبیعی دیواره بین دو بطن به طور کامل بسته غیر قابل نفوذ است و در صورت وجود نقص در آن، خون می تواند به طور مستقیم و به علت بیشتر بودن فشار بطن چپ، به بطن راست راه پیدا کند و حال اگر این سوراخ بزرگتر باشد خون بیشتری نیز به بطن راست خواهد رفت.

این متخصص متذکر شد:خوشبختانه در حدود 45 درصد موارد تا سه سالگی این نقص به خودی خود بر طرف می شود و در 75 درصد موارد تا 5 سالگی این سوراخ بسته می شود.

وی افزود: بسته شدن خود به خودی سوراخ وقتی کوچک است بیشتر مشاهده می شود ولی سوراخ های بزرگ تا هفت درصد نیز می توانند در وایل تولد به طور خود به خودی بسته شوند که بیشتر سوراخ دیواره ای به طور ناقص بسته می شود.

دکتر کاظمی صالحی خاطر نشان کرد: نوزادانی که با این ناهنجاری متولد می شوند به طور معمول به عفونت های مکرر و تنفسی فوقانی و تحتانی مبتلا می شوند، تنگی نفس، تنفس تند و تعریق زیاد و گاهی حتی نارسایی از علایم این ناهنجاری است و در موارد پیشرفته بیماری و شدت یافتن آن در اثر افزایش فشار خون دو شریان ریوی مسیر خون تغییر کرده و این دفعه از بطن راست به سوی بطن چپ جریان پیدا می کند و در نتیجه خون با درصد اکسیژن پایین وارد جریان عفونی شده، بافت های بدن با کمبود اکسیژن مواجه می شود در چنین مواردی کبد در کودک مشاهده می شود و علایم دیگری هم چون تنگی نفس هنگام فعالیت ، در قفسه سینه ، خلط خونی، چاق شدن سرانگشتان و افزایش میزان کبد قرمز خون می تواند به وجود آید./ع2

برچسب ها: بیماری ، دیواره ، سوراخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار