مهم‌ترین نشان فرهنگی آلمان با حضور دو نفر از وزیران دولت آلمان به سینه «محمود حسینی‌زاد» مترجم و نویسنده ایرانی نشست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین نشان فرهنگی آلمان با حضور دو نفر از وزیران دولت آلمان به سینه «محمود حسینی‌زاد» مترجم و نویسنده ایرانی نشست. این مدال که عالی‌ترین نشان فرهنگی و دولتی آلمان است روز چهارشنبه همزمان با دویست‌وشصت‌وچهارمین سالروز تولد «یوهان ولفگانگ گوته» در مراسمی رسمی با حضور «کرنلا پیپر» وزیر امور خارجه آلمان، «کریستوفر ماچی»، وزیر آموزش، علوم و فرهنگ و همچنین «استفان ولف»، شهردار شهر «ویمار» و «کلاوس دیتر لمان»، رییس موسسه «گوته» به محمود حسینی‌زاد و همچنین «ناوین کیشور» ناشر هندی و «پتروس مارکاریس»، نویسنده یونانی اهدا شد.  

به گزارش خبرگزاری آلمان (دپا) دیتر لمان رییس انجمن گوته در این برنامه درباره انتخاب حسینی‌زاد گفت: «حسینی‌زاد مدال گوته را به پاس ارایه خدمات فراوان و تعهدش به‌عنوان یک میانجی فرهنگی و همچنین تعالی در ادبیات، تئاتر و فیلم دریافت کرد.

وی بصیرت و حساسیت فراوان موجبات درک متقابل بین ایران و آلمان را فراهم کرده است.»

او از این مترجم ایرانی به‌عنوان برجسته‌ترین مترجم فارسی ادبیات معاصر آلمان نام برد که پس از اتمام تحصیلاتش در آلمان در اواخر دهه 1960 به‌عنوان استاد ادبیات و زبان آلمانی در تهران به تدریس و عمدتا به ترجمه ادبیات معاصر آلمان پرداخته و به سبب تلاش‌های او در امر ترجمه، خوانندگان ایرانی با نویسندگانی چون «جودیث هرمان»، «اینگو شولز»، «پوتیم»، «پیتر استام» و «جولیا فرانک» آشنا شده‌اند.

به گفته دیتر المان کمیسیون انتخاب برگزیدگان مدال گوته درباره علت انتخاب و معرفی این نویسنده و مترجم ایرانی برای دریافت این مدال عنوان کرده‌اند: «محمود حسینی‌زاد با دقت و حساسیت، راه را برای واژه هموار می‌سازد و امکان ارتباط‌های شخصی و فرهنگی را فراهم می‌آورد. این مهم موجب می‌شود تا در هر دو کشور تفاهم دوجانبه بین انسان‌ها برپا مانده و تقویت شود.» انجمن گوته، مدال گوته را به شخصیت‌های برجسته‌ای اعطا می‌کند که فصل مشترکشان، علاقه و توجه به زبان آلمانی و نقش آنها در برقراری ارتباط بین کشورشان و ادبیات و فرهنگ آلمانی‌زبان است.  مدال گوته سالی یک‌بار اعطا می‌شود و مدال رسمی دولت آلمان است.

این مدال به شخصیت‌های خارجی که به طرز موثری در راه تبادل‌های فرهنگی بین‌المللی و در جهت گسترش زبان و ادبیات آلمانی فعالیت دارند، اعطا می‌شود. کارل پوپر - فیلسوف و تاریخدان از انگلیس - آدونیس - شاعر و منتقد ادبی از لبنان - ایمره کرتژ - نویسنده برنده جایزه نوبل از مجارستان - خورخه سمپرون - نویسنده از اسپانیا - ایستوان ژابو - کارگردان از مجارستان - بیلی وایلدر - کارگردان از آمریکا - جان لوکاره - نویسنده بریتانیایی - و پیر بوردیو - جامعه‌شناس و فیلسوف از فرانسه - از برگزید‌گان مدال گوته بوده‌اند.

گفتني است، سید محمود حسینی زاد (زاده ۱۳۲۵ تهران) نمایش‌نامه نویس، مترجم آثار آلمانی، داستان نویس، و منتقد ادبی ایرانی است. 

سید محمود حسینی زاد فوق لیسانس علوم سیاسی خود را از آلمان دریافت کرد. همچنین دارای دیپلم زبان آلمانی می‌باشد. از سابقه فعالیت‌های او می‌توان به تدریس زبان آلمانی در دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد. حسینی‌زاد علاوه بر نوشتن به نقاشی نیز می‌پردازد. او همچنین در صدا و سیما همکاری‌هایی داشته‌است[نیازمند منبع] و نیز مترجم رسمی می‌باشد.[نیازمند منبع] و برای بعضی از نشریات ( اعتماد، سینما و ادبیات، شهروند...) مفاله در حوزه نقد کتاب، فیلم و ادبیات آلمانی زبان می نویسد./ي2

منبع:روزنامه شرق.

برچسب ها: نشان ، گوته ، حسینی زاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۳ اسفند ۱۳۹۲
ادرس ایمیل دکتر سیدمحمودحسینی زاد می خواستم
آخرین اخبار