بنا به گزارش اورژانس کشور سقوط تقریباً ۱۰ درصد مراجعات به بخش اورژانس و ۶ درصد بستری های فوری را در بین افراد مسن را تشکیل می دهد که ۳.۸ موارد در زنان و ۷.۳ در مردان رخ مي دهد.

آرزو دهقانی  مدیر روابط عمومی و کارشناس آموزش اورژانس کشور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بیش از یک سوم افراد ۶۵ ساله یا مسن تر هر ساله سقوط می کنند و در نیمی از این موارد، سقوط مکرر است. تقریباً یکی از هر ۱۰ سقوط منجر به آسیب جدی از جمله شکستگی لگن، سایر شکستگی ها، خونریزی داخل مغزی و سایر آسیب های جدی بافت نرم یا آسیب به سر می شود.

وی با بیان این که سقوط تقریباً ۱۰ درصد مراجعات به بخش اورژانس و ۶ درصد بستری های فوری را در بین افراد مسن  را تشکیل می دهد  افزود:همچنین ۱۵.۱ درصد از كل سقوط ها در گروه سني ۶۰ تا بيشتر از ۸۰ سال مشاهده مي شود. که از این ۱۱.۱ درصد ۳.۸ موارد در زنان و ۷.۳ در مردان رخ مي دهد. متاسفانه ۷.۳ درصد منجر به معلوليت مي شود.سقوط همراه با محدودیت در حرکت، کاهش در توانایی انجام فعالیت هایی مانند لباس پوشیدن، حمام کردن، خرید یا خانه داری و افزایش احتمال استقرار در خانه سالمندان است.

 دهقانی ادامه داد:اگر چه تعداد کمی از سقوط ها یک علت دارند، اکثراً به علت تقابل بین فاکتورهای مستعد کننده طولانی یا کوتاه مدت و فاکتورهای شتاب دهنده کوتاه مدت در محیط فرد ایجاد می شود. بر اساس مطالعات انجام شده، وجود هر یک از عوامل زیر با افزایش خطر سقوط همراهی دارند: آرتریت، علائم افسردگی، شرایط ایستادن، اختلال شناختی، بینایی، تعادل، راه رفتن، یا قدرت عضلانی و استفاده از بیش از ۴ داروی نسخه شده، به علاوه ، خطر سقوط با افزایش تعداد این فاکتورهای خطر افزایش می یابد. در طول یک ماه پس از ترخیص از بیمارستان، خطر سقوط بالاست، به خصوص در بین بیماران پیر که آنقدر ضعیف هستند که نیاز به مراقبت بهداشتی در خانه پیدا می کنند.

 وی عنوان کرد:برای پیشگیری از سقوط در سالمندان می توان براي آنها از پله هاي با ارتفاع كم استفاده کرد. راه پله ها و راهروها كاملا تميز بوده و در مسير آن هيچ چيز(كاغذ، كفش، كتاب، ...) گذاشته نشود و از روشنايي كافي در شب برخوردار باشد تا سالمندان در مسير رفت و آمد دچار حادثه  نشوند. از اتاق هايي كه كف سراميك و لغزنده دارند براي سكونت سالمندان استفاده ننمائيد زيرا در صورتيكه مبتلا به پوكي استخوان باشند با يك زمين خوردن كوچك دچار شكستگي بزرگي مي شوند.ارتفاع تخت سالمندان مناسب با قد آنان بوده و داراي حفاظ باشد. در كنار اوالت و دوش روي ديوار، دستگيره جهت ايمني سالمندان نصب نماييد. /ح
برچسب ها: اورژانس ، سقوط ، تصادف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار