بي توجهي مديران صنايع به انرژي از آسيب هاي مهم به شمار مي رود چرا که به دليل ارزان بودن انرژي در کشور ما مديران برآورد صحيحي از ميزان مصرف و اتلاف انرژي در اين بخش ندارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، انرژي به عنوان يکي از اصلي ترين عوامل براي شکل گيري و پيشرفت جوامع صنعتي در جهان است به طوريکه ميزان دسترسي کشورها به منابع گوناگون انرژي نشانگر پيشرفت و قدرت سياسي و اقتصادي آنان است از اين رو بين صنايع، بيشترين سهم مصرف انرژي در کشور را دارند بنابراين بهينه سازي مصرف انرژي در بخش صنايع امري مهم است که توجه مضاعف را مي طلبد.

داوود صفايي عضو انجمن بهينه سازي مصرف انرژي در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: بي توجهي مديران صنايع به انرژي از آسيب هاي مهم اين حوزه است چرا که به دليل ارزان بودن انرژي از کشورها مديران برآورد صحيحي از ميزان مصرف انرژي دراين بخش را ندارند.

وي با اشاره به اين که بيش از 70 درصد صنايع در کشور دولتي است گفت: ما در صنايع دولتي با بحران مصرف انرژي مواجه هستيم و دولت با تشکيل کارگروهي که مسئول اندازه گيري ميزان اتلاف انرژي در صنايع باشد مي‌تواند روش هاي کاهش مصرف را مورد توجه قرار دهد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه در ادامه افزود: فناوري هاي مورد استفاده در برخي از صنايع قديمي هستند که بايد با تجهيزات جديدي که راندمان انرژي بالايي دارند، جايگزين شوند.

وي در ادامه گفت: بي توجهي به فناوري هاي نوين به دليل عدم آگاهي مديران صنايع از فناوري هاي جديد از چالش هاي مهم اين حوزه است چرا که مديران به دليل خو گرفتن با تکنولوژي قديم در پذيرش و استقبال از فناوري هاي نوين مقاومت مي کنند و اين مشکل با تشکيل صندوق حمايت از فناوري هاي نوين در صنايع تا حدي حل خواهد شد.

صفايي تصريح کرد: مديران صنايع با اعتماد به متخصصان کشور و محصولات بومي و با استفاده از مشاوران انرژي مي توانند آسيب ها و نقاط ضعف در زمينه اتلاف انرژي را شناسايي کنند.

اين عضو بهينه سازي مصرف انرژي، واقعي تر شدن قيمت انرژي در کشور و انتقال بخشي از صنايع به بخش خصوصي طبق اصل 44 قانون اساسي همچنين تشکيل بخش مديريت مصرف انرژي در صنايع دولتي استفاده از تکنولوژي جديد و نو و نيز تقويت و حمايت از  انجمن هاي فعال در زمينه انرژي را از راهکارهاي موثر در کاهش مصرف انرژي در بخش صنايع عنوان کرد.

**کاهش مصرف انرژي در صنايع با عايق کاري مناسب سوله هاي صنعتي

در ادامه احسان کريمي بخش کارشناس مصارف انرژي گفت: اکثر سوله هاي صنعتي به طور صحيح براي جلوگيري از اتلاف انرژي عايق کاري نشده است و کارفرما نيز حاضر به پرداخت هزينه مجدد جهت عايق کاري نيست و اين خود عاملي بر افزايش مصرف انرژي مي شود.

وي گفت: با تعيين استاندارد براي ساختمان هاي صنعتي که کارفرما را موظف به رعايت آن در ساخت سوله و کارگاههاي صنعتي کند و در صورت عدم رعايت اين استاندارد اجازه بهره برداري به کارفرما داده نشود يک راهکار مناسب براي جلوگيري از اتلاف انرژي در بخش صنعت خواهد بود.

کريمي بخش خاطرنشان کرد: قبل از توجه به استفاده از تکنولوژي سيستم هاي گرمايش و سرمايش بايد به ساختمان هاي صنعتي و کارگاهها و سوله ها توجه کرد چرا که با عايق کاري صحيح و جلوگيري از اتلاف انرژي براي مصرف انرژي کم کار فرما مي تواند از دستگاههايي با تکنولوژي جديد براي کاهش مصرف انرژي استفاده کند و اين باعث مي شود که مصرف انرژي در بخش صنعت کاهش چشمگيري داشته باشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: انرژی ، صنایع ، چالش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفر
۰۹:۴۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام
اگه میشه چالش های مصرف انرزی رابرام بفرستین
ممنون
آخرین اخبار