استاددانشگاه با اشاره به امضاي تفاهم نامه مشترك اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار داشت: مطالعات بررسي فرهنگ كورگان ها و تمدن اورارتويي در آذربايجان شرقي و نيز ارتباط تاريخي غرب و شرق درياچه اروميه مواردي هستند كه مطالعاتشان با مشاركت دانشگاه ارزروم در استان انجام مي گيرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، دكتر نوبري افزود: با انجام اين مطالعات مشترك، براي سال آينده پروپوزالي نوشته شده و اجراي پروژه علمي پژوهشي مشترك با دانشگاه ارزروم تحقق مي يابد.

وي يادآور شد: در مرحله نخست معماري سايت هاي طبقه بندي شده محوطه كورگان ها و در مرحله بعدي بررسي قرارگيري محل طبقه بندي قلعه ها و ارتباطشان با يكديگر و نيز چگونگي استقرار و جايگزيني آنها به صورت مشترك انجام مي گيرد.

نوبري با اشاره به تجربيات و تخصص پروفسور «آلپ ارسلان جيلان» به عنوان رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه ارزروم و نماینده این دانشگاه برای تحقیقات مشترک، یادآور شد: پروفسور جیلان در این دانشگاه تاریخ قدیم و باستان تدریس می کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پروفسور جیلان مطالعات فراوانی در رابطه با آسیای میانه و قفقاز داشته و از متخصصان دوره آهن و دوره مفرغ در ترکیه به شمار می رود.

نوبری با بیان اینکه فرصتی برای عملی شدن تفاهم نامه مشترک اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با دانشگاه ارزروم فراهم شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه کورگان ها برای نخستین بار در ایران توسط بنده در سال 89 در خداآفرین حفاری شد، طی صحبت هایی که با پروفسور جیلان داشتم برای حضور در ایران و انجام مطالعات بسیار اظهار علاقمندی کرد.

وی همچنین از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به دلیل ایجاد رابطه ای خوب، موثر و ارزشمند با دانشمندان و متخصصان و مجامع دانشگاهی و علمی و پشتیبانی مادی و معنوی قدردانی کرد و این روابط دو جانبه را عامل پیشرفت قابل توجه استان طی پنج سال اخیر در زمینه کاوش ها و مطالعات باستان شناسی دانست./ز

 

برچسب ها: مطالعات ، فرهنگ ، تمدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.