مدیر شبکه رادیوی سلامت گفت: برای کاهش سوانح و حوادث ترافیکی نیازمند فرهنگ سازی از طریق رسانه ها از جمله رادیو هستیم از این رو تهیه نمایشنامه های رادیویی در دستور کار معاونت صدا قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، دکتر علیرضا بهفر، مدیر شبکه رادیویی سلامت در شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا با بیان اهمیت موضوع سوانح و حوادث بر همگان واقف است گفت: ما در طول 8 سال دفاع مقدس چیزی حدود 300 هزار نفر شهید داشتیم و چیزی حدود یک میلیون نفر معلول و مجروح داشتیم که این برابری می کند با 8 سال سوانح و حوادث ترافیکی در بعد از جنگ.

وی با بیان این که سالانه چیزی حدود 8 الی 9 هزار نفر کشته و در سوانح و حوادث داریم و رقم کمتر از آن مربوط به ترافیک است، ادامه داد: روزانه 54 نفر و هر ساعت 2 نفر در ایران 3 الی 4 میلیون سال عمر از دست رفته در طول سال خواهیم داشت که این میزان متاسفانه مربوط به سنین جوانی و افراد میانسال است که بسیار برای کشور مهم است.

وی ادامه داد: اگر این را با عصر از دست رفته بیماری های غیرواگیر مقایسه کنیم، در آن جا عصر از دست رفته مربوط به 45 سال بیشتر است ولی سوانح ترافیکی عصر از دست رفته اش 15 الی 45 است یعنی تمام افرادی که قدرت کار کردن و باروری در کشور دارند( قدرت افزایش سطح دانش) از بین می روند.

مدیر شبکه رادیویی سلامت با بیان این که خیلی از حوادث ترافیکی به عامل انسانی به خودرو و راه بر می گردد، افزود: خطاهای انسانی نقش عمده ای را در سوانح دارد و در کشورهای دیگر هم همین طور است ولی با خودروی ایمن و ایمن سازی جاده ها عامل خطای انسانی را کاهش می ده ولی ساز و کار این بخش در کشور رخ نداده است.

دکتر بهفر در شهریور ماه آمار سوانح و تصادفات بیشتر می شود، گفت: 6 میلیارد دلار در سال هزینه های سوانح و حوادث است که این جدایی از معضلات اجتماعی و روانی خانواده هاست که اکثر حوادث فوتی مربوط به مردان (80 درصد) است که اغلبشان سرپرست خانوار هستند.

وی ادامه داد: ما به دنبال ساخت برنامه هایی هستیم که به صورت غیر مستقیم ( نمایشنامه ، مستند، گزارش ) پیام ها را به مخاطب ارائه دهیم تا به تغییر رفتار مخاطب بپردازد.

وی با بیان این که 80 درصد موارد ترافیکی به عامل خطای انسانی و 20 درصد به چالش های دیگر چون راه و وسایل نقلیه مرتبط می شود افزود: کارکرد رسانه این است که به معضلات و مشکلات جامعه بپردازد لذا ما باید سعی کنیم مردم را آموزش دهیم از این رو برای ماندگاری و اثر بخشی بیشتر آموزش ها می بایست از طریق غیرمستقیم همچون نوشتن نمایشنامه های رادیویی پیام هایمان را ارائه کنیم.

وی با بیان این که یکی از شاخصه های سلامت، سوانح و حوادث ترافیکی است ادامه داد: سالانه 20 درصد بودجه به اداره کل نمایش ها تعلق می گیرد و ما روزانه یک نمایشنامه داریم که می توانیم محتوای آن را ارائه دهیم./ع2

برچسب ها: نمایشنامه ، رادیو ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار