آیین آغاز به کار دستگاه عظیم حفاری TBM متروی قم امروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، در این مراسم علاوه بر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، کرم رضا پیریایی استاندار و محمد دلبری شهردار قم، احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس و نیز جمعی از مدیران و مسئولان شهر قم به همراه اعضای شورای اسلامی شهر و منتخبان شورای چهارم حضور داشتند.
در مراسم آغاز به کار دستگاه عظیم حفاری متروی قم، لاریجانی، دلبری و نیز سردار محمد جوانبخت، فرمانده قرارگاه قرب نوح سخنرانی کردند.
گفتنی است تونل خط A مترو قم به طول 14.5 کیلومتر و سطح مقطع 69 متر مربع به دو شیوه مکانیزه و سنتی حفاری خواهد شد که 10300 متر از آن به صورت مکانیزه به وسیله دستگاه TBM و 3914 متر نیز به صورت سنتی با مقطع نعل اسبی خواهد بود.
دستگاه حفاری مورد استفاده در پروژه مترو قم ساخت شرکت Herrenknecht آلمان و از نوع متعادل‌کننده فشار زمین است. طول این دستگاه 84 متر و وزون آن 1250 تن بوده و قابلیت حفاری با شعاد 200 متر و تحت فشار 4 بار را دارد.
قطعان این دستگاه پیشرفته پس از خریداری از شرکت آلمانی و حمل دریایی در شرایط سخت و بحرانی تحریم پس از عبور از چند کشور واسطه نهایتا در گمرک بندر امیرآباد نکاء تخلیه شدند و پس از آن هم در قالب 127 محموله بارگیری و توسط تریلرهای ویژه حمل قطعات سنگین به کارگاه منتقل شدند. مونتاژ دستگاه در دو مرحله سیستم پشتیبانی و بخش حفار ماشین صورت گرفته است.
خط A مترو قم دارای 14 ایستگاه زیر زمینی خواهد و فاصله مرکز به مرکز ایستگاه‌های متوالی بین 660 تا 1980 متر است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.