پنج عضو دائم شورای امنیت برای دومین بار در چهل و هشت ساعت گذشته، جلسه ای غیرعلنی درباره سوریه، ولی اینبار به درخواست روسیه تشکیل دادند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز:کشورهای آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه به درخواست نماینده روسیه و برای بررسی اوضاع سوریه پشت درهای بسته گردهم آمدند.
این جلسه ساعت چهارده و سی دقیقه به وقت محلی آغاز شده و هنوز از نتایج آن خبری منتشر نشده است.

انگلیس روز گذشته قطعنامه ای را درباره سوریه پیشنهاد کرد که با مخالفت روسه و چین مواجه شد.

مارک لیال گرانت به هنگام ورود به دومین نشست غیرعلنی شورای امنیت ابراز امیدواری کرد در این جلسه، قطعنامه پیشنهادی لندن بررسی شود.

انگلیس به بهانه ثابت نشده اقدام ارتش سوریه در کاربرد سلاح شیمیایی، از شورای امنیت خواسته است مجوز اقدام نظامی در حمایت از غیرنظامیان سوریه را درچارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل صادر کند.
نمایندگان روسیه و چین نشست قبلی شورای امنیت در صبح چهارشنبه را به دلیل مخالفت با قطعنامه پیشنهادی انگلیس، ترک کرده بودند.
هنوز مشخص نیست که لندن در قطعنامه خود تعدیلی ایجاد کرده است تا موافقت دو عضو دیگر شورای امنیت را جلب کند.
همزمان با تحرکات انگلیس در شورای امنیت، عربستان سعودی نیز پیش نویس قطعنامه ای را ضد سوریه و حزب الله لبنان در میان یکصد و نود وسه عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد توزیع کرده است.

ریاض مانند قطعنامه قبلی خود ضد دمشق، موضوعات حقوق بشری را بهانه صدور قطعنامه جدید ضد سوری کرده است.
کشورهای مختلفی از پنج قاره جهان تاکنون مخالفت خود را با اقدام یکجانبه غربی ها ضد سوریه اعلام کرده اند.

در واشنگتن نیز سران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه کنگره آمریکا، به درخواست اوباما روز پنجشنبه در کاخ سفید جلسه ای با رئیس جمهور، وزیر خارجه، وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی اوباما خواهند داشت تا موضوع واکنش احتمالی آمریکا در قبال سلاح شیمیائی سوریه را بررسی کنند.

یکصد و یازده عضو کنگره آمریکا، برغم تعطیلات تابستانی کنگره، بر مخالفت خود با اقدام بدون مجوز رئیس جمهور آمریکا در سوریه تاکید کردند.

قرار است جامعه اطلاعاتی آمریکا تا پایان هفته جاری، گزارش جدید خود را درباره موضوع سلاح شیمیایی در سوریه در اختیار اعضای کنگره قرار دهد.

خبرنگاران رسانه های مختلف در پشت درهای شورای امنیت منتظر خروج هر یک از پنج عضو دائم این شورا هستند تا آخرین تصمیم این نشست غیرعلنی را مخابره کنند.
برچسب ها: شورا ، امنیت ، علنی ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار