سرپرست وزارت علوم در اختتامیه اجلاس روسای دانشگاه هاي سراسر کشور آموزش عالی را نیازمند اختصاص بودجه و اعتبار بیشتر از سوی دولت دانست.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبر نگاران حاضر در محل؛  توفیقی، سرپرست وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در اختتامیه اجلاس روسای دانشگاه های سراسر کشور گفت: برای شروع فعالیت باید دید که در ابتدا خدمت به مردم ترجمانش چیست؟  بررسی ها نشان مي دهد  
که بسیاری از مسائل در گرو توسعه  علم و فناوری است بحث اقتصاد دانش بنیان  که در برنامه  توسعه ای کشور هم هست پشتوانه آن  پیشرفت علم و فناوری است حتما اگر بخواهیم به مردم نه نظر امنیت ملی  هم کمک بکنیم باز نیازمند پشتوانه و استفاده از توانمندی های  علم و فناوری  داریم. 
 
وی  با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری بر اینکه دولت باید خدمت به مردم را در اولویت قرار دهد افزود:  بار اصلی خدمت به مردم بر روی دوش دانشگاه هاست چرا که پیشرفت کشور در هر زمینه ای  در گرو پیشرفت علم و فناوری است. 
 
 توفیقی  در ادامه گفت:  با بررسی  اسناد بالا دستی  از جمله نقشه جامع علمی کشور ، سند اسلامي شدن دانشگاه ها و برنامه پنجم توسعه دیده می شود که 25 سر فصل، 140 راهبرد و بیش از 600 اقدام پیش بینی شده است. 
 
 وی با اشاره به این اسناد گفت:  اسناد بالا دستی در کشور ما بسیار غنی و کارشناسی شده است بنابر این با ارزش ترین اسناد هستند و وظیفه ما عمل کردن به این اسناد است. 
 
 توفیقی اذعان داشت:  اعتبارات علمی و رشته های دانشگاه ها باید ضابطه مند شوند و کیفیت آموزشی هم باید افزایش پیدا کند و این امر با بهبود زیر ساخت آموزشی دانشگاه ها اعضای هیات علمی و برنامه ریزی آنها صورت می گیرد. 

توفیقی در ادامه گفت: در بحث ارتقاء کیفیت باید به نیازهای کشور توجه کرد و روز آمدی اعضای هیئت علمی و تشویق به خود ارزیابی در دانشگاه هم به ارتقای کیفی سطح دانشگاه ها کمک می کند. 
 
 سرپرست وزارت علوم در خصوص تامین منابع مالی دانشگاه ها گفت: توان دولت برای تامین منابع مالی آموزش عالی محدود است ولی باید این مهم را در بودجه دولت افزایش دهیم كه بخشی از منابع مالی دانشگاه را تامین می کند و نباید آن را به عنوان منبع تامین بودجه تام دانشگاه به حساب آورد. 
 
 توفیقی در خصوص بهبود فضای آزاد اندیشي در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در عین حال که در دانشگاه ها باید فضای باز سیاسی وجود داشته باشد این  فضا باید در چار چوب قوانین و مقررات باشد و ما وقتی پرسشي را مطرح می کنیم باید فضا را هم برای پاسخ به آن آماده کنیم. 
 
 سرپرست وزارت علوم در خصوص تکریم سرمایه انسانی گفت: شئونات اعضای هیئت علمی باید حفظ شود و باید معیشت آنها تامین شود. 
 
وی با اشاره به اهمیت  انجام بحثي بین نهادهای سیاسی و آموزش عالی مثل وزارت علوم وزارت بهداشت و کمیسیون آموزش هر کدام به نوعی در فرآیند سیاستگذاری حمایت و پشتیبانی نقش ایفا می کنند و نیاز است که ماموریت این نهادها مشخص شود تا ماموریتشان را به خوبی انجام دهند. 
 
 توفیقی در خاتمه به لزوم ترسیم چشم انداز دانشگاه ها در چهار سال آینده اشاره کرد و گفت:  در چهار سال آینده دانشگاه ها باید اهداف سند چشم انداز 40-14 در رابطه دانشگاه ها را عملیاتی کرده باشند و دانشگاه ها به دانشگاه کار آفرین و ماموریت گرا تبدیل شده باشند و دانشگاهی ایجاد می شود که فارغ التحصیلان آن بیشترین اشتغال را داشته باشند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار