"جين پساکي" سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: با توجه به موضع روسيه، انتظار اقدامي از شوراي امنيت سازمان ملل نيست و آمريکا به رايزني براي اقدام مناسب عليه سوريه ادامه خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "جين پساکي" سخنگوي وزارت خارجه آمريکا با اشاره به نشست پنج عضو دائم شوراي امنيت و پيش نويس قطعنامه پيشنهادي انگليس درباره سوريه گفت: ما هميشه گفته ايم که از اقدام شوراي امنيت سازمان ملل حمايت مي کنيم، اما برداشت من از جلسه پنج عضو دائم شوراي امنيت اين است که ما امروز چيز متفاوتي از روسيه نشنيديم و موضع روسيه درباره سوريه با موضع ماه ها و سالها پيش يکسان بوده است.

وي با اشاره به وتوهاي روسيه به قطعنامه هاي شوراي امنيت درباره سوريه گفت: بنا بر اين هيچ دليلي وجود ندارد که تلاش اين دفعه شوراي امنيت به نتيجه اي متفاوت با تلاش هاي گذشته منجر شود.

پساکي گفت: با توجه به تداوم مخالفت هاي روسيه هيچ راهي براي اقدام شوراي امنيت عليه سوريه وجود ندارد. از اين رو آمريکا به رايزني ها براي اقدام متناسب عليه سوريه در روزهاي آتي ادامه خواهد داد.

وي با حمايت از اظهارات ويليام هيگ وزير خارجه انگليس که گفته بود زمان آن رسيده است که  شوراي امنيت سازمان ملل به تعهدات و وظايف خود در قبال سوريه عمل کند، گفت: شوراي امنيت بايد با محکوم کردن اين اقدام و درخواست پاسخ جدي جامعه بين المللي به سوريه به مسئوليت خود عمل کند. تلاش هاي قبلي براي اقدام شوراي امنيت سازمان ملل عليه سوريه به دلايل سياسي به نتيجه اي نرسيده است و ما اجازه نخواهيم داد انگيزه هاي سياسي سپري براي عاملان اين جنايت فراهم کند.

سخنگوي وزارت خارجه آمريکا درباره اينکه آيا آمريکا بدون مجوز شوراي امنيت به اقدام عليه سوريه روي خواهد آورد، گفت: آمريکا در روزهاي آتي به رايزني براي اقدام متناسب ادامه خواهد داد.

جين پساکي تاکيد کرد: ما و شرکايمان از جمله اتحاديه عرب عميقا اعتقاد داريم که بايد با سوريه برخورد کرد و پس از اينکه رئيس جمهور آمريکا تصميم گيري کرد ما اقدام عليه سوريه را آغاز خواهيم کرد.

سخنگوي وزرات خارجه آمريکا گفت: مخالفت هاي روسيه با اقدام عليه سوريه کار را به آنجا کشاند که اکنون نياز به پاسخي جدي به سوريه است. کار گروه تحقيق سازمان ملل در سوريه ماموريتي ارزشمند است و ما از اقدامات شوراي امنيت سازمان ملل مثل هميشه حمايت مي کنيم. اما اجازه نخواهيم داد در مقابل مخالفت هاي روسيه در شوراي امنيت سازمان ملل نتوانيم پاسخ لازم را به سوريه بدهيم.

پساکي با تاکيد بر اينکه آمريکا با توجه به موضع مخالف روسيه انتظار راي مثبت شوراي امنيت به قطعنامه عليه سوريه را ندارد، گفت: مشخص است که سوريه اقدامي بر خلاف قوانين بين المللي انجام داده است. اقدام سوريه در خلاف جهت منافع ملي آمريکا قرار دارد. تمام اين اقدامات در منطقه اي رخ داده است که در حال حاضر به اندازه کافي بي ثبات است. بسياري از کشورهاي همسايه سوريه همپيمان و دوست ما هستند. بنا بر اين به اين دلايل ما معتقديم که نياز است تا پاسخي جدي به سوريه داده شود.

وي افزود: باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در حال بررسي اين موضوع با تيم امنيت ملي کاخ سفيد است که چگونه مي توان با توجه به استفاده سوريه از تسليحات شيميايي به اين مورد پاسخ لازم داده شود. از سوي ديگر ما بارها گفته ايم که گزينه حل بحران سوريه گزينه نظامي نيست. بنا بر اين در حالي که ما در حال تصميم گيري براي پاسخگويي به اين حمله شيميايي هستيم همزمان به همکاري با مخالفان سوري همانند ماه هاي گذشته ادامه مي دهيم و در همين زمان هم به دنبال يافتن راه حل هاي سياسي هستيم. از نظر ما راه حل سياسي تنها راه حل مناسب براي پايان دادن به بحران سوريه است.

سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: تصميم گيري باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا براي پاسخ دادن به سوريه در حال حاضر تنها به حادثه حمله شيميايي محدود خواهد بود.

جين پساکي ضمن استقبال و حمايت از موضع اتحاديه عرب در قبال سوريه ادعا کرد: بشار اسد مسئول اين حمله شيميايي است.

برچسب ها: پساکی ، سوریه ، آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار