پلتفرم جديد كمباين غلات در استان فارس توليد شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، رييس اداره فناوري مكانيزه سازمان جهادكشاورزي فارس گفت: استان فارس داراي ناوگاني با سه هزار دستگاه كمباين برداشت غلات است كه ضمن خدمت رساني به 23 استان كشور توانسته برای 10 هزار راننده حرفه اي در استان شغل ايجاد کند.

علي جمشيدي با بيان اينكه كمباين هاي غلات در حال مستهلك شدن هستند ادامه داد: عمر مفيد اين كمباين ها 13 سال در نظر گرفته شده كه عمر مفيد هد برداشت غلات اين كمباين ها نصف عمر مفيد كمباين است.

قسمت پلتفرم يا هد برداشتيكي از بخش هاي مهم، پر استهلاك و پرضايعات كمباين است كه در ميزان تلفات برداشت غلات نقش مهمي دارد .

جمشيدي افزود: علاوه بر فرسودگي و استهلاك پلاتفرم كه ناگزير به تعويض آن هستیم مشكلات زيادي در طراحي پلاتفرمهاي موجود وجود داشت كه نياز به طراحي پلاتفرم جديد را بيش از پيش الزامي مي كرد.

اين مقام مسئول ادامه داد: اداره امور فناوري هاي مكانيزه كشاورزي استان فارس با همكاري شركت ليزر برش در استان، پلتفرمهاي موجود كه براي مزارع كشورهاي اروپايي طراحي شده رابا توجه به اقليم و شرايط مزارع كشور بومي سازي و از پلتفرم هايي كه بهترين عملكرد ممكن را داشته الگوبرداري کرده و اين پلاتفرم ساخته شد كه شاخص ترين مزيت آن با توجه به امكانات لحاظ شده سرعت عمل بالا و قابليت برداشت در مزارع ورس شده، ديم و محصولا ت با عملكرد بالا را مي باشد .

جمشيدي افزود: در برنامه طرح جايگزيني كمباين هاي فرسوده استان فارس در نظر است در صورت تخصيص اعتبار، سالانه 300 دستگاه پلاتفرم جديد جايگزين شود. كه در صورت ساخت و جايگزيني اين نوع پلاتفرم سالانه به صورت چشمگيري از ريزش و تلفات محصولات زراعي جلوگيري خواهد شد .

جمشيدي به پتانسيل ها و نقاط قوت توسعه مكانيزاسيون در باغات اشاره كرد و بيان کرد: وجود تعداد قابل ملاحظه باغداران پيشرو با انگيزه لازم برایجهت سرمايه گذاري براي اجراي برنامه توسعه مكانيزاسيون و توان بالاي ناوگان ماشيني استان و مدرن بودن آن ، جهت ارائه خدمات به باغداران از جمله نقاط قوت توسعه مكانيزاسيون در باغات هستند .

وي وجود مراكز تحقيقاتي، پژوهشي و دانشگاهي فعال در زمينه ماشين هاي كشاورزي و مكانيزاسيون در استان ، توان كارشناسي مناسب در بدنه بخش كشاورزي و وجود تعداد قابل توجه فارغ التحصيلان كشاورزي در زمينه باغباني و مكانيزاسيون را از ديگر مزيت ها دانست و ادامه داد: وجود واحدها و تشكل هاي صنفي فعال در زمينه مكانيزاسيون در استان در كنار حرفه اي بودن نظام بهره برداري از ماشين و فعاليت تعداد قابل توجهي راننده حرفه اي در استان را مي توان از ديگر پتانسيل ها و نقاط قوت توسعه مكانيزاسيون در باغات عنوان كرد .

جمشيدي، كمك به اصلاح و احياء باغات و برگزاري برنامه هاي آموزشي و ترويجي جهت آشنايي كشاورزان با ماشين ها و ادوات مكانيزه باغي را از جمله سياست هاي اجرايي مهم توسعه مكانيزاسيون در زير بخش باغباني عنوان كرد و گفت: تأمين ماشين ها و ادوات مناسب با وضعيت باغات، ايجاد پايگاه هاي تهيه كمپوست و توسعه بكارگيري كمپوست در باغات نيز از ديگر سياست هاي اجرايي مهم توسعه مكانيزاسيون در زير بخش باغباني محسوب مي شوند.

رييس اداره فناوري مكانيزه سازمان جهادكشاورزي فارس برگزاري سالانه نمايشگاه بين المللي ماشين هاي كشاورزي در سطح استان، وجود سامانه اينترنتي عرضه و فروش ماشين هاي كشاورزي (بازارچه الكترونيكي مكانيزاسيون) برای اطلاع رساني و ساماندهي فروش و جلوگيري از سوء استفاده از تسهيلات را از ديگر نقاط قوت مكانيزاسيون استان فارس برشمرد ./س

برچسب ها: تولید ، غلات ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.