شهادت دادستان کل انقلاب اسلامی، شهادت رییس کل شهربانی کشور، پایان جنگ بین روسیه و ژاپن، تیرگی روابط سیاسی ایران و کویت و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 14 شهریور 1392 خورشیدی برابر با 28 شوال 1434 هجری و 5 سپتامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت آیت‌اللَّه "علی قدوسی" دادستان کل انقلاب اسلامی (1360 ش)
آیت‌اللَّه شیخ علی قدوسی در سال 1306 در نهاوند به دنیا آمد. در 15 سالگی به تشویق پدر که عالم معروف شهر بود، راهی قم شد و به تحصیلات حوزوی روی آورد. پس از اتمام سطح، از درس خارج آیت‌اللَّه بروجردی و حضرت امام بهره برد و فلسفه را از علامه طباطبایی فراگرفت. آیت‌اللَّه قدوسی در فراگیری رموز فلسفه از خود نبوغ فراوانی بروز داد به گونه‌ای که مورد توجه خاص استاد قرار گرفت و علامه طباطبایی، ایشان را به دامادی خود پذیرفت.

وی از سال 41 به جریان سیاسی ضدرژیم پیوست و در این راه متحمل سختی‌های فراوان و زندان گردید. شهید قدوسی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مورد اعتماد قاطع زُعمای حوزه بود و در دوران انقلاب با پیروی از راه امام، همگام با مردم، نهایت تلاش خود را در پیروزی انقلاب اسلامی به کار بست. این مجاهد نستوه پس از پیروزی نهضت اسلامی، از طرف حضرت امام(ره) به دادستانی کل انقلاب اسلامی، منصوب شد و در این سنگر به خدمت پرداخت. سرانجام این عالم ربانی در اثر انفجاری توسط منافقین کوردل به فیض شهادت نائل آمد و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

ادامه تهاجمات رژیم عراق به مرزهای غربی جمهوری اسلامی ایران (1359 ش)
صدام حسین، دیکتاتور بعثی عراق، از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، بغض و کینه خود را نسبت به ایران آشکار نمود و به طور آشکار و پنهان، درصدد تعرض به انقلاب اسلامی برآمد. اعزام ستون پنجم عراق به خوزستان برای انجام اقدامات تخریبی، اخراج ده‌ها هزار ایرانی تبعه عراق و اهداء هزاران قبضه اسلحه سبک به شیوخ منطقه نیز در این راستا صورت گرفت. همچنین رژیم جنگ‌طلب عراق از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تا شروع جنگ تحمیلی، 563 مورد تجاوز زمینی، 221 مورد تجاوز هوایی و 24 مورد تجاوز دریایی به سرزمین اسلامی ایران صورت داد و تنها از ابتدای سال 1359 تا پایان شهریور همان سال، جنگ افروزان بعث عراق، حداقل روزی سه بار به حریم کشورمان تجاوز می‌کردند. این تجاوزات سرانجام به آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در 31 شهریور 1359 شروع هشت سال جنگ خونین انجامید.

تیرگی روابط سیاسی ایران و کویت (1366 ش)
در پی پشتیبانی‌های مکرر سیاسی و اقتصادی دولت کویت از رژیم بعث عراق جهت ادامه تجاوزات این رژیم به خاک جمهوری اسلامی ایران، از دهم تا چهاردهم شهریور 66، سه فروند موشک "سرگردان" به خاک کویت اصابت کرد که آخرین آن، خسارت کلی به بار آورد. دولت کویت که جمهوری اسلامی را مسؤول این حمله‌ها می‌دانست، با ارسال شکایتی به سازمان ملل خواستار اقدامات بازدارنده این سازمان علیه ایران گردید و در پی آن، ارتباط خویش را با ایران به حداقل رساند.

درگذشت دانشمند معاصر دکتر "سید مرتضی آیت اللَّه زاده شیرازی" (1379 ش)
دکتر سید مرتضی آیت اللَّه زاده شیرازی از نوادگان میرزای بزرگ شیرازی، در سال 1307 ش در نجف اشرف به دنیا آمد. وی پس از آن که دروس حوزوی را در نجف و سپس تهران پشت سرگذاشت، در 23 سالگی به دانشکده معقول و منقولِ دانشگاه تهران راه یافت و پس از اخذ لیسانس، جهت گذراندن دوره‌های فوق لیسانس و دکتری، راهی دانشگاه قاهره گردید. وی در طول حیات علمی‌اش، به مدت 21 سال سردبیر نشریه علمی و پژوهشی دانشکده ادبیات بود و به تألیف و ترجمه بیش از 25 اثر و نگارش حدود بیست مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی توفیق یافت. برخی از آثار استاد شیرازی بدین قرارند: ترجمه کتاب الادب المقارِن با نام ادبیات تطبیقی، فرهنگ اصطلاحات روز و فرهنگ چند زبانه مجمعُ اللُّغات. این استاد فرزانه سرانجام پس از عمری تلاش خستگی‌ناپذیر در چهاردهم شهریور 1379 ش در 72 سالگی بر اثر عارضه قلبی چشم از جهان فروبست و در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

شهادت سرتیپ "وحید دستجردی" رییس کل شهربانی کشور (1360ش)
سرهنگ هوشنگ وحید دستجردی در سال 1304 در اصفهان به دنیا آمد. وی پس از پشت سرگذاشتن دروس ابتدایی و متوسطه، در سال 1328 وارد آموزشگاه شهربانی شد و پس از 32 سال خدمت در پست‌های مختلف باز نشسته شد.

این شهید بزرگوار که از طرفداران نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به شمار می‌رفت، پس از پیروزی انقلاب، در اسفند 1357 به خدمت دعوت گردید و در 24 اسفند 1359 به ریاست شهربانی کل کشور منصوب شد. سرهنگ وحید دستجردی سرانجام در واقعه انفجار دفتر نخست وزیری در 8 شهریور 1360 به شدت زخمی شد و شش روز بعد بر اثر جراحات وارده، به شهادت رسید و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

تولد "سنایی غزنوی" عارف و شاعر بزرگ ایرانی(473 ق)
ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی، شاعر بلند مرتبهٔ ایرانی و عارفِ مشهور و از استادان مسلم شعرفارسی است که در غزنین به دنیا آمد. وی در آغاز جوانی، شاعردربار و مداح سلطان مسعود و بهرام شاه غزنوی بود. ولی بعد از سفر به خراسان و اقامت چندساله در آن دیار و دیدار با مشایخ تصوف، تغییرات شگرفی در او به وجود آمد و کارش به زهد و انزوا و تامل در حقایق عرفانی کشید.
بروز شخصیت اصلی سنایی از این اوان صورت گرفت و در این دوره به سرودن قصاید معروف خود در زهد و وعظ و عرفان و ایجاد منظومه‌های حدیقَةُ الحَقیقه و طریقُ التَّحقیق و سیرُالعِباد و... توفیق یافت و نخستین بار، قصائد و منظومه‌های خاصی را به بحث در مسایل عرفانی اختصاص داد. تاثیر اشعار سنایی در تغییر سبک شعر فارسی و ایجاد تنوع و تجدد در آن غیر قابل انکار است. آثار او پُر است از معارف و حقایق عرفانی و اندیشه‌های دینی، زهد، وعظ و تمثیلات تعلیمی که با بیانی شیوا و استوار ادا شده است. وی (به احتمال زیاد) در سال 545 قمری در غزنین وفات یافت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

رحلت حکیم و فیلسوف شهیر آیت اللَّه "سیدحسین بادکوبه ای لاهیجی" (1358 ق)
آیت‌اللَّه سید حسین بادکوبه‌ای لاهیجی، فرزند سید رضا در سال 1293 ق در یکی از روستاهای توابع بادکوبه در آذربایجان به دنیا آمد. آیت اللَّه بادکوبه‌ای پس از هفت سال اقامت در تهران راهی نجف اشرف گردید و در حلقهٔ درس اصولِ آخوند خراسانی و فقهِ شیخ محمد حسن مامقانی حاضر شد. از آن پس به تدریس فقه و اصول و فلسفه پرداخت ولی تدریس فلسفهٔ او شهرت بیشتری یافت. در نجف، کمتر کسی در علوم عقلی همطراز او بود به طوری که این عالم بزرگوار به همراه آیت‌اللَّه غروی اصفهانی را برجسته‌ترین استاد و صاحب مکتب علوم عقلی در نجف به شمار آورده‌اند که در علوم نقلی نیز دارای مقام شامخی بوده‌اند. علامه سیدمحمد حسین طباطبایی و سیدجلال الدین آشتیانی از شاگردان معروف این فیلسوف شهیر می‌باشند. حاشیه بر اسفار، حاشیه بر کتاب الشَّواریق و حاشیه بر کتابِ طهارتِ شیخِ انصاری از جمله آثار آیت اللَّه بادکوبه‌ای به شمار می‌روند. سرانجام این حکیم الهی و فیلسوف زاهد در 65 سالگی در نجف اشرف به لقاءاللَّه پیوست و در جوار مرقد منور امام علی(ع) به خاک سپرده شد.

آغاز طغیان رودخانه بزرگ "هوانْگْ هو" در چین (1887م)
سیل عظیمی که بر اثر طغیان رود بزرگ هوانْگْ‌هو در پنجم سپتامبر 1887م در چین آغاز شد، بیش از یک ماه جاری بود. در اثر این سیل و پیامدهای آن، در حدود نهصد هزارنفر جان خود را از دست دادند. هم‌چنین چندین شهر، صدها روستا و زمین‌های زراعیِ بسیاری در اثر طغیان رود هوانگ هو از بین رفت. رودخانه هوانگ هو به طول 5200 کیلومتر، در شرق چین جریان دارد.

امضای معاهده "پورْتْسْموت" و پایان جنگ بین روسیه و ژاپن (1905م)
طی قرن نوزدهم، روسیه همانند دیگر قدرت‌های اروپایی، با دست اندازی به خاک چین، مرزهای شرقی خویش را توسعه می‌داد. در همان حال، چون ژاپن از طرفی چین را لقمه چرب و نرمی برای توسعه‌طلبی‌های خود می‌یافت و از سوی دیگر در مورد مناطق شبه‌جزیره کره و سرزمین منچوری با روسیه اختلاف داشت، به دنبال بهانه‌ای برای آغاز جنگ و درآویختن با روسیه بود. در این حال، در روز هشتم فوریه 1904م، نیروهای ژاپن بدون اعلان جنگ و به طور غافل‌گیرانه، ناوگان روسی را در بندر پِرْتْ آرتور که در اجاره روس‌ها بود، مورد حمله قرار دادند و به دنبال آن، در مناطق متصرفی روسیه در منچوری، نیرو پیاده کردند.
در طی این نبرد، قوای روسیه متحمل شکست‌های پی‌درپی شدند و برای اولین بار، یک دولت آسیایی توانسته بود یک قدرت غربی را شکست دهد. به دنبال این شکست‌ها، دولت روسیه که توان ادامه جنگ را نداشت سرانجام با میانجی‌گری امریکا، در پنجم سپتامبر 1905م قرارداد صلح پورْتْسْموت را با ژاپن امضا کرد. به موجب این قرارداد، نیمه جنوبی جزیره ساخالین و بندر پرت آرتور در شرق روسیه و نیز شبه‌جزیره کره تحت‌الحمایه ژاپن شد. لطمه‌ای که با امضای این قرارداد بر حیثیت نیکلای دوم، تزار روس وارد آمد، زمینه‌ساز انقلاب 1905م روسیه را فراهم آورد.

گشایش مسجد بزرگ دارالبیضاء در کشور افریقایی مراکش (1993م)
بنای مسجد بزرگ دارالبیضاء در مراکش، آمیزه‌ای از تکنیک امروزی و مناره‌هایی به سبک هنر اسلامی است. شبستان اصلی مسجد، 25 هزار نمازگزار و صحن اطرافِ آن، 750 هزار نمازگزار را در خود جای می‌دهد.

گچ‌بری‌های زیبا با طرح‌های هندسی، نمازخانه اصلی را زینت داده‌اند. هم‌چنین در مجاورت مسجد، یک کتابخانه و یک حوزه علمیه بنا شده است. این مسجد با شکوه، در روز پنجم سپتامبر 1993م طی مراسمی گشایش یافت.

برخی از رخدادهای امروز
1885:   نصب نخستین پمپ بنزین در جهان در ایندیانای امریکا. تا آن زمان بنزین در ظرف (حلبی) فروخته می شد.
1958:   نخستین دستگاه ضبط تصویر رنگی با نوار مغناطیسی (ویدیو) به بازار آمد، و به تدریج جای فیلم را گرفت.
1980:   درازترین تونل زمینی به طول 16 کیلومتر میان سویس و ایتالیا که در کوههای آلپ کنده شده و سن گتهارد St. Gotthard نام دارد آغاز بکار کرد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.