ربوده شدن "امام موسي صدر" رهبر شيعيان لبنان، رحلت فقيه جليل، آيت‏ اللَّه "محمدجعفر انصاري دزفولي"، شهادت «رئيس علي دلواري» سردسته‏ي دلاوران تنگستان، روز استقلال "ازبکستان" و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،امروز 9 شهریور 1392 خورشیدی برابر با 23 شوال 1434 هجری و 31 آگوست 2013 میلادی است و مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ربوده شدن "امام موسي صدر" رهبر شيعيان لبنان


 
امام موسي صدر در سال 1307 ش (1343 ق) در شهر مقدس قم ديده به جهان گشود. پس از تکميل دروس مقدماتي، از محضر علمي و معنوي آيات عظام سيدصدرالدين صدر (پدرش)، سيد محمد محقق داماد، سيد حسين بروجردي و امام خميني(ره) کسب فيض نمود.

سپس عازم نجف اشرف شده و از محضر عالمان و فقيهان آن ديار نيز بهره‏مند گرديد و به درجه اجتهاد نائل آمد. امام موسي صدر پس از وفات آيت‏اللَّه سيدعبدالحسين شرف‏الدين، رهبري شيعيان لبنان را به عهده گرفت و آنان را از وضعيت ناهنجار فرهنگي، اجتماعي و سياسي رهايي بخشيد و در برابر دسيسه‏هاي دشمنان اسلام، آنان را در تشکيلات "حرکت المحرومين" متشکل ساخت.

اين مجاهد نستوه و خستگي‏ناپذير با هدف ايجاد اتحاد بين اعراب و جلب حمايت کشورهاي عربي و متقاعد ساختن آنان به منزوي کردن اسراييلِ متجاوز و تحريم هرگونه رابطه با اشغالگران فلسطين و به منظور تقويت جنبش محرومين و تهيه سلاح، به کشورهاي مختلف سفر مي ‏کرد.

امام موسي صدر، به تدريج جزء بزرگترين شخصيت‏هاي سياسي جهان به شمار آمد و در پي دعوت رسمي دولت ليبي، به اين کشور سفر نمود، وليکن براثر توطئه دشمنان انقلاب اسلامي، در همان سفر ربوده شد. گرچه اخبار ضد و نقيضي درباره زنداني بودن وي منتشر مي‏ شود، با اين حال هنوز اطلاعات موثّقي از ايشان به دست نيامده است.

 رحلت فقيه جليل، آيت‏ اللَّه "محمدجعفر انصاري دزفولي" (1330ش)

آيت ‏اللَّه محمدجعفر بن مرتضي انصاري دزفولي معروف به شيخ آقابزرگ در سال 1274ش (1312 ق) در خاندان علم و فضيلت و از نوادگان شيخ مرتضي انصاري در دزفول به دنيا آمد.

وي در سن 9 سالگي پدر را از دست داد و در دامن جدّش، نشو و نما داشت. آيت‏اللَّه انصاري پس از طي مقدمات و سطوح، به درس خارج استادان زمان راه يافت و پس از سالياني به درجه اجتهاد نائل آمد. ايشان داراي حافظه‏اي نيرومند بود و قرآن، تعقيبات نماز، دعاهاي ماه مبارك رمضان و بسياري از دعاهاي ديگر را از حفظ داشت.

اين فقيه اصولي و متكلم رجالي و اديب برجسته، در سال‏هاي پاياني عمر خويش، به عنوان مرجع تقليد مردم منطقه، محل مراجعه خاص و عام بود و به همت ايشان، پانزده مسجد و مدرسه در اهواز و حومه ساخته شد. اين عالم رباني از لحاظ نيروي بيان و سخن و دقت نظر و شهامت و علاقه به درس و بحث و تاليف و تصنيف و اخلاق نيكو، بسيار مشهور بود.

از آيت‏ اللَّه انصاري، آثار متعدد علمي برجاي مانده كه شرح بر كفايه سبزواري، حاشيه بر وسيلةُ النّجاة، الذّريعه في احكام الشَّريعه و شرح مبسوط الفيه از آن جمله‏اند. اين فقيه وارسته سرانجام در نهم شهريور 1330 ش برابر با بيست و هشتم ذي قعده 1370ق در 56 سالگي وفات يافت و پس از تشييعي با شكوه، در جوار مرقد مطهر علي بن مهزيار در اهواز به خاك سپرده شد.

 رحلت فقيه جليل، آيت‏اللَّه "محمدجعفر انصاري دزفولي" (1330ش)

آيت ‏اللَّه محمدجعفر بن مرتضي انصاري دزفولي معروف به شيخ آقابزرگ در سال 1274ش (1312 ق) در خاندان علم و فضيلت و از نوادگان شيخ مرتضي انصاري در دزفول به دنيا آمد. وي در سن 9 سالگي پدر را از دست داد و در دامن جدّش، نشو و نما داشت.

آيت‏ اللَّه انصاري پس از طي مقدمات و سطوح، به درس خارج استادان زمان راه يافت و پس از سالياني به درجه اجتهاد نائل آمد. ايشان داراي حافظه‏اي نيرومند بود و قرآن، تعقيبات نماز، دعاهاي ماه مبارك رمضان و بسياري از دعاهاي ديگر را از حفظ داشت. اين فقيه اصولي و متكلم رجالي و اديب برجسته، در سال‏هاي پاياني عمر خويش، به عنوان مرجع تقليد مردم منطقه، محل مراجعه خاص و عام بود و به همت ايشان، پانزده مسجد و مدرسه در اهواز و حومه ساخته شد.

اين عالم رباني از لحاظ نيروي بيان و سخن و دقت نظر و شهامت و علاقه به درس و بحث و تاليف و تصنيف و اخلاق نيكو، بسيار مشهور بود. از آيت‏اللَّه انصاري، آثار متعدد علمي برجاي مانده كه شرح بر كفايه سبزواري، حاشيه بر وسيلةُ النّجاة، الذّريعه في احكام الشَّريعه و شرح مبسوط الفيه از آن جمله ‏اند. اين فقيه وارسته سرانجام در نهم شهريور 1330 ش برابر با بيست و هشتم ذي قعده 1370ق در 56 سالگي وفات يافت و پس از تشييعي با شكوه، در جوار مرقد مطهر علي بن مهزيار در اهواز به خاك سپرده شد.


درگذشت استاد «پيرنيا» پدر معماري سنتي ايران (1376 ش)



دكترمحمد كريم پيرنيا پدر معماري سنتي ايران واز اعضاي هيئت علمي دانشكده هنرهاي زيبا در گذشت. استاد پير نيا سالهاي متمادي بر حفظ و مرمت و بازسازي ميراث معماري كهن و اصيل ايراني تأكيد كرد و مرمت صدها بناي تاريخي، مسجد، مدرسه و همچنين ساخت مدارس جديد و در تهران و اطراف آن از جمله خدمات ارزنده استاد پيرنيا بشمار مي رود.

رحلت فقیه جلیل، آیت‏اللَّه "محمدجعفر انصاری دزفولی" (1330ش)

آیت‏اللَّه محمدجعفر بن مرتضی انصاری دزفولی معروف به شیخ آقابزرگ در سال 1274ش (1312 ق) در خاندان علم و فضیلت و از نوادگان شیخ مرتضی انصاری در دزفول به دنیا آمد.

وی در سن 9 سالگی پدر را از دست داد و در دامن جدّش، نشو و نما داشت. آیت‏اللَّه انصاری پس از طی مقدمات و سطوح، به درس خارج استادان زمان راه یافت و پس از سالیانی به درجه اجتهاد نائل آمد. ایشان دارای حافظه ‏ای نیرومند بود و قرآن، تعقیبات نماز، دعاهای ماه مبارک رمضان و بسیاری از دعاهای دیگر را از حفظ داشت. این فقیه اصولی و متکلم رجالی و ادیب برجسته، در سال‏های پایانی عمر خویش، به عنوان مرجع تقلید مردم منطقه، محل مراجعه خاص و عام بود و به همت ایشان، پانزده مسجد و مدرسه در اهواز و حومه ساخته شد.

این عالم ربانی از لحاظ نیروی بیان و سخن و دقت نظر و شهامت و علاقه به درس و بحث و تالیف و تصنیف و اخلاق نیکو، بسیار مشهور بود. از آیت‏اللَّه انصاری، آثار متعدد علمی برجای مانده که شرح بر کفایه سبزواری، حاشیه بر وسیلةُ النّجاة، الذّریعه فی احکام الشَّریعه و شرح مبسوط الفیه از آن جمله ‏اند. این فقیه وارسته سرانجام در نهم شهریور 1330 ش برابر با بیست و هشتم ذی قعده 1370ق در 56 سالگی وفات یافت و پس از تشییعی با شکوه، در جوار مرقد مطهر علی بن مهزیار در اهواز به خاک سپرده شد.

تولد "ابن ‏ساعد انصاری" دانشمند مصری(749 ق)

ابن ساعد انصاري، پزشك، رياضي دان و نويسنده ‏ي مشهور مصري در منطق، تاريخ وقايع و احوال رجال قبلي و معاصر خود، اطلاعات وسيعي داشت. كتاب‏هاي متعددي به او نسبت داده‏اند كه مهم‏ترين آن‏ها ارشاد القاصد نام دارد كه درباره‏ ي تاريخ علوم است.


شهادت «رئيس علي دلواري» سردسته‏ي دلاوران تنگستان (1333 ق)



رئيس علي فرزند زاير محمد (کدخداي دلوار) از طايفه‏ ي «نيامتي»، از چهره ‏هاي سرشناس تنگستان در روزگار خويش بود. تاريخ تولد او را بين سال 1299 تا 1303 ق دانسته ‏اند. رئيس علي دلواري، در برابر استبداد داخلي و استعمار خارجي آن قدر مقابله و مبارزه نمود تا در اين راه در 23 شوال 1333 ق برابر با 12 شهريور 1294 ش به درجه‏ ي شهادت نايل آمد. مدفن وي در حرم اميرالمؤمنين(ع) در نجف اشرف قرار دارد.

تولد «آمونْتون گيوم» فيزيك‏دان ناشنواي فرانسوي(1663 م)

آمونْتون گيوم، فيزيك‏دان فرانسوي، در سي و يكم اوت 1663م متولد گرديد و در نوجواني قوه شنوايى خود را از دست داد، اما به جاي دلسردي و يأس، توانست تمامي تلاش و كوشش خود را مصروف كارهاي علمي نمايد.

گيوم در سال 1687م رطوبت سنج جديدي براي تعيين مقدار رطوبت هوا اختراع نمود، سپس فشارسنجي ساخت كه در آن از جيوه استفاده نمي ‏شد. وي به مطالعات خود در نقش گازها پرداخت و يافته‏ هاي خود را در سال 1699 منتشر ساخت. آمونتون گيوم سرانجام در 11 اكتبر 1705م در 42 سالگي درگذشت.

مرگ «شارل كولن» فيزيك‏دان برجسته فرانسوي(1806)

شارْلْ آگوستين كولِنْ، فيزيك‏دان فرانسوي، در 31 ژوئيه 1736م در شهر پاريس فرانسه به دنيا آمد. وي پس از اتمام تحصيلات خود، به تحقيق در رشته‏ هاي الكتريسيته و مغناطيس پرداخت و مورد توجه واقع شد.

او درباره انواع مختلف نخ و اندازه‏ گيري آنها مطالعه كرد و اين مطالعات در نهايت باعث كشف واختراع ترازوي تاب دار گرديد كه در آن، نيروي بسيار كوچكي با استفاده از اين مقاومت، اندازه ‏گيري مي‏ شود.

وي از سال 1785 تا 1789، حاصل بررسي‏ هاي خود را كه از مجموعه آنها، اكتشاف يكي از اساسي‏ ترين قوانين الكتريسته ساكن نتيجه گرديد، منتشر ساخت. شارل كولن سرانجام در 31 اوت 1806م در 70 سالگي درگذشت.

تولد "هرمان هِلْمْهولْتْز" فيزيك‏دان معروف آلماني (1821م)



هِرمان لوْدويكْ هِلْمْهولْتْزْ، فيزيك‏دان آلماني، در 31 اوت 1821م در شهر پوتسدام آلمان به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در رشته پزشكي گذراند و در سال 1849م به استادي فيزيولوژي و فيزيك در دانشگاه‏هاي برلين و هايدلْبِرْگْ دست يافت.

هلمهولتز گرچه به عنوان فيزيك‏دان، زيست ‏شناس و پزشك شهرت داشت، با اين حال، رياضي‏دان و فيلسوف نيز بود. وي دامنه استعمال قانون بقاي انرژي را بسط داد و آن را تحت فرمول رياضي درآورد. هلمهولْتْز نخستين كسي بود كه ثابت كرد حرارت غريزي، عمدتاً به واسطه عمل انقباض صورت مي‏ گيرد و درهنگام كار عضله، اسيد لاكْتيك توليد مي‏ شود.

هلمهولتز به دانش ترموديناميك كه از رابطه انرژي ‏هاي حرارتي و مكانيكي و تبديل يكي به ديگري بحث مي‏ كند، مباحثي را افزود و دستگاه اوفتال‏موسكوب را براي ديدن قسمت‏ هاي دروني چشم، اختراع كرد. هلمهولتز اصول هيدرو ديناميك و آيروديناميك را وضع كرد و نتيجه تحقيقاتش را در كتابي به نام موسيقي از نظر فيزيولوژي منتشر نمود. لودويك هلمهولتز سرانجام در سال 1894م در 73 سالگي درگذشت.

آغاز جمهوری سوم فرانسه پس از سقوط "لویی ناپلئون" (1871م)

در جریان جنگ‏های پروس و فرانسه در سال 1870م پاریس محاصره شد و محاصره شهر بیش از چهار ماه به طول انجامید. در این زمان مجلس ملی فرانسه که به شهر بُردو نقل مکان کرده بود، لویی ناپلئون معروف به ناپلئون سوم، امپراتور وقت فرانسه را که به اسارت گرفته شده بود از این مقام خلع کرد. و حکومت پادشاهی را ملغی اعلام نمود.

این مجلس، هم‏چنین آدولف تی‏یر را به عنوان اولین رئیس جمهور فرانسه انتخاب کرد و به این ترتیب جمهوری سوم فرانسه در 31 اوت 1870م تشکیل شد. جمهوری سوم فرانسه با مخالفت بسیاری از عوامل تندرو مواجه بود که از اوضاع بد اقتصادی و سیاست رهبران این جمهوری ناراضی بودند. آنان حکومتی به نام کمون در پاریس تشکیل دادند و به مقابله با حکومت مرکزی پرداختند. اما حکومت کمون طی نبردی خونین در شهر پاریس سرکوب شد و جمهوری سوم از این پس در پاریس ادامه حیات داد. جمهوری سوم فرانسه از ضعف سیاسیِ بنیادین در رنج بود، چرا که فرانسه در آن زمان تعداد زیادی حزب داشت و با تقسیم شدن آراء بین آنها، هیچ یک از احزاب فرانسه، اکثریت پارلمانی را به دست نمی‏ آورد تا رهبری مقتدرانه سیاست کشور را به عهده بگیرد.

البته فرانسه طی سال‏های بعد تا آغاز قرن بیستم یک امتیاز غیرقابل انکار بر کشورهای دیگر اروپا داشت و آن آزادی کامل بیان و قلم و اجتماعات بود که در هیچ‏یک از کشورهای دیگر اروپا نظیر آن دیده نمی‏ شد اما این آزادی، عوارض نامطلوبی هم داشت، به طوری که در کمتر از سی سال که از عمر جمهوری سوم فرانسه می‏ گذشت، سی و هفت دولت در این کشور بر سر کار آمدند و این بی ثباتی سیاسی از عوامل مهم کُندی پیشرفت اقتصادی کشور به شمار می‏رفت.

با این وجود، جمهوری سوم فرانسه در برابر این آسیب‏های درونی نزدیک به هفتاد سال دوام آورد تا اینکه نازی‏های آلمان پس از اشغال فرانسه در جریان جنگ جهانی دوم در 14 ژوئن سال 1940م به عمر این جمهوری پایان دادند.

روز ملی و استقلال "ترینیداد و توباگو" از استعمار انگلیس (1962م)

کشور جمهوری ترینیداد و توباگو با 5/128 کیلومتر مربع وسعت در شمال امریکای جنوبی، در نزدیکی سواحل ونزوئلا در دریای کارائیب واقع شده است. جمعیت آن بیش از یک میلیون نفر بوده که بیشتر مسیحی می‏ باشند. زبان رسمی مردم این کشور انگلیسی و خط آنها لاتین است.

مردم ترینیداد و توباگو از ملیت‏های مختلف هندی، چینی و... هستند و نژاد اکثریت آنها سیاه است. پیش‏بینی می‏شود که جمعیت آن تا سال 2025 در حدود 1/5 میلیون نفر گردد. پایتخت ترینیداد و توباگو، "پرت آواسپاین" و واحد پول آن دلار می‏باشد.

چاگواناس، سان - فرناندو و آریما از شهرهای مهم این کشور هستند. این جزایر از سال 1802م تحت سلطه انگلستان قرار داشت و در سال 1958 این جزایر، مرکز فدراسیون جزایر هند غربی شد ولی در سال 1962م پس از انحلال فدراسیون، با نوع حکومت فرمانداری کل مستقل شدند.

در سال 1976 نوع حکومت ترینیداد وتوباگو، جمهوری اعلام گردید. روز استقلال این کشور در 31 اوت سال 1962 روز ملی این کشور نام‏گذاری شده است.

روز استقلال "ازبکستان" از اتحاد جماهیر شوروی سابق (1991م)

در سرزمینی که امروزه آن را ازبکستان می‏ نامند، در روزگاران گذشته، از واحدهای کشاورزی متعددی پدید آمد و پایه‏گذار تجمع اقوام هند و اروپایی را فراهم کرد. سرزمین ازبکستان در قرن ششم قبل از میلاد جزو قلمرو امپراتوری ایرانی هخامنشی بود و پس از ظهور اسلام، این آیین مقدس در این سرزمین رواج یافت.

حمله مغولان در قرن سیزدهم میلادی، زمینه را برای تسلطِ قوم ازبک بر این کشور فراهم کرد. نفوذ روس‏ها در ازبکستان از اواخر قرن هجدهم آغاز شد و رفته رفته گسترش یافت به طوری که در سال 1876 به تصرف روسیه درآمد. و به عنوان یکی از جمهوری‏ های اتحاد جماهیر شوروی محسوب گردید.

سرانجام این کشور در سال‏های آخر دهه 1980 و فروپاشی شوروی، ابتدا خود مختاری بیشتری به دست آورد و در 31 اوت 1991 استقلال خود را اعلام کرد. ازبکستان با بیش از 447 هزار کیلومتر مربع مساحت، در همسایگی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان واقع شده است.

جمعیت این کشور بیش از 24 میلیون نفر بوده که اکثریت آنانْ مسلمان و پیرو آیین مقدس اسلام هستند. پایتخت ازبکستان تاشکند و واحد پول آن سوْمْ می‏باشد. زبان رسمی مردم ازبکی و خط آنها لاتین و سیریلی است. بیشتر سکنه ازبکستان از نژاد ازبک و بقیه روس، تاجیک و... می ‏باشند.

پیش‏بینی می‏ شود که جمعیت ازبکستان تا سال 2025 بیش از 33 میلیون نفر خواهد بود. سمرقند، بخارا و نمنگان از شهرهای مهم این کشور هستند. ازبکستان پس از استقلال، نظام سیاسی خود را جمهوری اعلام نمود.


روز ملی و استقلال "قرقیزستان" از اتحاد جماهیر شوروی سابق (1991م)

درحدود دو هزار سال پیش از میلاد، سرزمین قرقیزستان به وسیله اقوامی کشاورز و دامدار، مسکونی شد. این منطقه در طی سده‏های بعد، اقوام گوناگونی را در خود جای داد تا اینکه ورود قوم قرقیز به قرقیزستان کنونی از قرن سیزدهم میلادی آغاز شد اما از سال 1876م این سرزمین تحت تسلط روسیه قرار گرفت.

مهاجرت گروه زیادی از روس‏ها به این کشور و اشغال مرغوب‏ترین اراضیِ کشاورزی آن، باعث نارضایتی مردم قرقیزستان و آغاز قیام‏هایی علیه روسیه شد که تا سال 1922م ادامه داشت. قرقیزستان نظیر سایر جمهوری‏های شوروی در جریان فروپاشی شوروی، در روز 31 اوت 1991م استقلال خود را اعلام کرد. قرقیزستان با چین، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان همسایه است و بیش از 198 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

جمعیت آن نزدیک به 5 میلیون نفر بوده که اکثریت آنان مسلمان می‏باشد. پایتخت قرقیزستان بیشگک و واحد پول آن سومْ می‏باشد. نزدیک به 60% سکنه این کشور ملیت قرقیزی داشته و به زبان قرقیزی و روسی صحبت می‏کنند. جلال آباد، اوش و قراکون از شهرهای مهم قرقیزستان هستند. پیش‏بینی می‏شود که جمعیت قرقیزستان تا سال 2025 بیش از 6 میلیون نفر گردد. 31 اوت روز استقلال این کشور در سال 1991 از شوروی به عنوان روز ملی آن نام گرفته است.

برخی از رخدادهای امروز

1939:  آغاز نخستین دوره جشنواره فیلم کن در فرانسه

1919:  حزب کمونیست آمریکا در شهر شیکاگو موجودیت خود را اعلام داشت و از این روز آغاز به فعالیت کرد.

1968:   یک زمین لرزه هفت و هشت دهم ریشتری در شمال شرقی ایران روی داد و باعث مرگ بیش از شش هزار تن شد.

1995:   نیروهای «ناتو» برضد صربهای بوسنی وارد عمل شدند. باوجود برقراری امنیت، این نیروها همچنان در بوسنی باقی مانده اند.

2003:   آیت الله سید محمد باقر حکیم از رهبران سیاسی ـ مذهبی عراق هنگام خروج از مسجد امام علی (ع) در شهر نجف براثر انفجار بمب کشته شد. در این رویداد نزدیک به یکصد تن دیگر جان باختند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار