برخي از كيست‌هاي كليه كه كوچك است ايجاد ناراحتي و مشكل براي فرد نمي‌كند و نيازي به عمل جراحي و خارج كردن كيست ندارد.

دكتر محمد رزاقي متخصص كليه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: كيست‌هاي كليه يكي از مواردي از ناراحتي كليه است كه ممكن است در همه‌ي افراد وجود داشته باشد.

وي ادامه داد: كيست‌ها انواع مختلفي دارد كه يك نوع ارثي و ديگري اكتسابي است.

كيست‌هاي ارثي و البته به ژن است كه ممكن است يك كليه يا هر 2 كليه را در بر مي‌گيرد.

رزاقي خاطر نشان كرد: بعضي از كيست‌ها مربوط به دوران كودكي است و ممكن است هر 2 كليه را در برگيرد كه در آينده نياز به پيوند كليه و دياليز دارد.

وي اشاره كرد: نوع ديگر در بالغين شايع است كه آن هم ارثي است و در سنين 40 سال به بالا شروع مي‌شود كه ابتدا كوچك است و به تدريج بزرگ مي‌شود البته اين نوع كيست‌ها نياز به جراحي ندارد و فرد مي‌تواند با رژيم غذاي خاص و مصرف آب كليه‌هاي خود را كنترل كرده و با سونوگرافي و آزمايش ميزان وجود كيست‌ها را بررسي كند.

رزاقي عنوان كرد: كيست‌هاي اكتسابي نوع ديگر انواع كيست هاست كه در اثر انسداد در مسير تخليه ادرار ايجاد مي‌شود كه در بالغين بالاي 40 سال ديده مي‌شود كه غالبا بي‌آزار ممكن است يك قسمت كوچك كليه را در بر گيرد و عملكرد كليه را مختل نمي‌كند و نيازي به دياليز ندارد.

وي اظهار داشت: اگر اين نوع كيست تا زماني كه كوچك باشد، درد و خونريزي نداشته باشد نيازي به عمل جراحي نيست ولي اگر بزرگ باشد و عملكرد را مختل كند با لاپاراسكوپي و عمل كيست‌ها را خارج مي‌كند./ع2

برچسب ها: کیست ، کلیه ، رژیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار