وجود ظرفیت‌های بدون استفاده در بخش‌های کشاورزی و صنعت در مازندران از جمله مسایلی است که هنوز راهکار جدی برای آن در نظر گرفته نشده است و آن گونه که به نظر می‌رسد چرخ صنایع تبدیلی مازندران کُند می چرخد، در حالی که توجه به این ظرفیت‌ها می‌تواند علاوه بر تامین نیاز کشور، رونق صادرات را به همراه داشته باشد.







به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه مازندران، توسعه و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در مازندران از جمله عواملی است که در سال‌های گذشته توجه چندانی به آن نمی‌شد. مطمئنا کمبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب در استان کم شدن انگیزه تولیدکنندگان را به همراه خواهد داشت.

ارایه تسهیلات مناسب به سرمایه گذاران بخش صنایع تبدیلی و جلوگیری از واردات بی رویه سبب رونق یافتن بازار محصولات با کیفیت ایرانی می‌شود و توجه به صنعت کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی می‌تواند ایران را خوش نام و رونق صادرات را در پی داشته و سبب شود که سود واقعی به جیب کشاورزان رود.

وجود صنایع تبدیلی در مازندران سبب اشتغالزایی بسیاری شده و ایجاد و تقویت آن سبب رونق این بخش خواهد شد اما متاسفانه طبق گفته‌های مسئولان این بخش‌ها، هیچ گونه حمایت دولتی از این واحدها صورت نمی‌گیرد.

جلیل جهانفر، عضو هیات مدیره اتحادیه شالیکوبی داران مازندران در این زمینه به خبرنگار ایسنا توضیح داد: با توجه به این‌که شالیکوبی‌ها را نوسازی و مدرن کرده‌ایم اما حمایت‌ها از ما به سختی انجام می‌شود. قرار بود که از سوی معاونت جهاد کشاورزی استان تسهیلات با بهره 7 درصد پرداخت شود اما متاسفانه با سهل انگاری‌هایی که از سوی آنها صورت گرفته، بودجه از بین رفته است.

وی افزود: برای نوسازی و مدرن سازی شالیکوبی 250 میلیون تومان هزینه کرده‌ایم که تنها 100 میلیون تومان تسهیلات از محل طرح زودبازده با نرخ بهره 14 درصد پرداخت کرده‌اند در حالی که قرار بود این تسهیلات با نرخ بهره 7 درصد پرداخت شود.

جهانفر با اشاره به مزیت‌های مدرن سازی شالیکوبی به خبرنگار ایسنا، گفت: با نوسازی شالیکوبی‌ها ضایعات محصولات کشاورزی کاهش می‌یابد که این امر سبب بهبود معیشت کشاورزان می‌شود.

رضا عادلی، مدیرعامل شرکت دریاخوراک مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تولید سالانه 8 میلیون قوطی کنسرو در این شرکت، افزود: با وجود این‌که رونق صنایع تبدیلی سبب اشتغال زایی می‌شود اما متاسفانه هیچ گونه حمایتی در پرداخت تسهیلات به این بخش صورت نمی‌گیرد. صنایع شیلاتی ماهی خوراک استان با بکارگیری 60 نیروی متخصص در حال فعالیت است اما متاسفانه با حمایت نشدن قادر به اشتغالزایی بیشتر نیست.

وی اظهار کرد: کمبود نقدینگی و نبود ثبات اقتصادی از جمله مشکلات این بخش است که باید مسئولین توجه بیشتری را در این زمینه داشته باشند.

عادلی، کمبود صنایع تبدیلی و حمایت نشدن این بخش را از دلایل کاهش صادرات محصولات کشاورزی مازندران دانست و افزود: مسئولان باید توجه جدی تری به این امر داشته باشند.

حمزه علی میانکاله، مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، یادآور شد: جهاد کشاورزی به استناد ماده 8 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، وظیفه توسعه و حمایت از صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را در چارچوب سیاست‌های صنعتی کشور برعهده دارد.

وی، دلیل سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی مازندران را وجود مواد اولیه زراعی، باغی، شیلاتی و دامی عنوان کرد و افزود: وجود بازار مصرف در داخل و خارج استان، امکان صادرات به کشورهای خلیج فارس و حاشیه دریای خزر، وجود شرکت شهرک‌های صنعتی و ناحیه صنعتی، وجود نیروی کار ماهر و غیر ماهر در سطح استان، دلیلی بر ضرورت توجه به صنایع تبدیلی در استان است.

میانکاله، کاهش ضایعات در بخش تولیدات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی، افزایش درآمد کشاورزان، ایجاد ارزش افزوده تولیدات کشاورزی، ایجاد فرصت‌های شغلی، افزایش بهره وری و پایداری تولیدات کشاورزی، صادرات محصولات فرآوری شده، جلوگیری از واردات و کمک به خودکفایی و استقلال اقتصادی کشور را از اهداف ایجاد صنایع تبدیلی در مازندران دانست.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: از سال 83 تاکنون برای 2137 واحد صنایع تبدیلی کشاورزی با حدود 9 میلیون تن پیش بینی ایجاد ظرفیت با میزان سرمایه گذاری 15 هزار و 520 میلیارد ریال و با پیش بینی اشتغال‌زایی 19 هزار و 264 نفر، مجوز تاسیس صادر شده است.

وی به طرح اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها در مازندران اشاره کرد و افزود: 1250 واحد شالیکوبی با ظرفیت یک میلیون و 750 هزار تن تولید برنج سفید در استان در حال فعالیت است. در حال حاضر اکثر ماشین آلات واحدهای شالیکوبی فرسوده است و این امر سبب بروز ضایعات در مرحله تبدیل برنج خواهد شد که لازم است ماشین آلات جهت کاهش ضایعات، مدرن سازی شود.

میانکاله ادامه داد: تاکنون 145 واحد از شالیکوبی‌های استان با همکاری صاحبان صنایع و با تسهیلات ارایه شده به ارزش 195 میلیارد ریال بازسازی و نوسازی شده‌اند که در نتیجه آن ضایعات از 25 درصد در مرحله تبدیل به 10 درصد کاهش می‌یابد. قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه با استفاده از تسهیلات بخش کشاورزی تعداد 420 واحد نوسازی و مدرن سازی شوند.

وی ضایعات کمتر در مرحله تبدیل حدود 8 درصد، کیفیت پخت بهتر، مقاومت بیشتر شلتوک در مرحله تبدیل چسبندگی کمتر در مرحله پخت، ماندگاری و ارزش غذایی بیشتر را از مزایای تبدیل برنج با فرآیند واحدهای پاربویلینگ (شلتوک نیم پخت) دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون به 14 واحد پاربویلینگ با ظرفیت 140 هزار تن مجوز تاسیس صادر شده است.

میانکاله یادآور شد: 2 واحد پاربویلینگ با ظرفیت 20 هزار تن در شهرستان‌های بابل و محموداباد به بهره برداری رسیده است.

وی به توسعه کودهای آلی و زیستی اشاره کرد و افزود: طبق برنامه پنجم توسعه، باید تا پایان برنامه، 35 درصد کود الی جایگزین کود شیمیایی شود. در این راستا سازمان جهاد کشاورزی در بخش صنایع تبدیلی تعداد 20 مجوز با ظرفیت 85 هزار تن صادر کرده که متوسط پیشرفت فیزیکی طرح‌های مذکور بین 20 تا 90 درصد است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص مزایای استفاده از کود آلی به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به اثرات نامطلوب کودهای شیمیایی در تخریب بافت خاک، ضرورت دارد کودهای آلی با هدف کمک به اصلاح خاک در محیط های شور، اصلاح ساختمان خاک، تامین مواد غذایی گیاه در بلندمدت، ذخیره سازی آب و خاک و توسعه پایدار کشاورزی با حفظ محیط زیست گسترش یابد.

میانکاله، اعطای تسهیلات کم بهره برای تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش، توسعه شهرک صنعتی تخصصی بخش صنایع تبدیلی استان، حذف موازی کاری و سیاست گذاری واحد در خصوص توسعه صنایع تبدیلی استان، بازنگری و مهندسی مجدد فرآیند سرمایه گذاری و تجدید نظر در قوانین و مقررات را برای توسعه صنایع تبدیلی در استان ضروری دانست.

وی، خشک و سیلو کردن شلتوک، برنج پیش پخت شده در شلتوک(پاربویلینگ)، بسته بندی برنج در وزن‌های مختلف، فرآوری مرکبات، تولید کودهای بیولوژیک و زیستی، خوراک آماده دام (بسته بندی و سیلاژ علوفه)، فرآوری گیاهان دارویی، فرآوری و بسته بندی قارچ خوراکی، فرآوری و بسته بندی عسل، قطعه بندی، بسته بندی و انجماد گوشت قرمز و سفید، فرآوری و بسته بندی سبزیجات و صیفی جات، بسته بندی گل و گیاه، توسعه سردخانه ها با استفاده از تجهیزات مدرن، تولید روغن خام گیاهی، انواع شیر طعم دار، گلاب گیری، انواع عرقیجات، انواع شربت با طعم میوه، فرآوری و بسته بندی ماهی و بسته بندی مواد غذایی را از اولویت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی مازندران برشمرد.

سید محمد موسویانی، معاون امور صنایع صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه مازندران، در این زمینه اظهار کرد: ظرفیت‌های مناسبی در زمینه صنایع تبدیلی استان وجود دارد و این طور نیست که سرمایه گذاری انجام نشده باشد بلکه بیشترین صنایع تبدیلی و تکمیلی استان در بخش کشاورزی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: تنوع در صنایع غذایی در دسته‌های مختلف از جمله آبمیوه، خشک کردن میوه و سبزیجات و سورتینگ به اندازه کافی در استان وجود دارد.

موسویانی، سیاست این سازمان را حمایت از بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی دانست و افزود: سال گذشته و امسال از محل طرح‌های زودبازده تسهیلاتی برای این بخش پرداخت شده و مازندران نیز به اندازه کافی توانسته از این تسهیلات استفاده کند. سال گذشته کمبود منابع در کشور وجود داشته و تزریق کمتری به این بخش صورت گرفته بود که امیدواریم امسال با تامین سرمایه در گردش، دغدغه‌های این بخش رفع شود.

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که مازندران قطب کشاورزی است، واحدهای تبدیلی و کشاورزی در اولویت اول حمایتی ما قرار دارد تا سبب کاهش نگرانی‌های صنایع تبدیلی و بسته بندی شود.

به گزارش اگرچه طبق گفته‌های مسئولان استان، مشکل چندانی در بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی استان وجود ندارد و برای برای مدرن سازی واحدهای این بخش تسهیلات لازم پرداخت می‌شود اما مدیران واحدهای صنایع تبدیلی استان حکایت دیگری از وضعیت این بخش دارند. آنان، حمایت نکردن مسئولین و دریافت نرخ بهره بالای سود بانکی را از جمله مشکلات خود بیان کرده‌اند.

اما موضوعی که همگان بر آن واقفند آن است که صنایع تبدیلی حلقه‌ای متصل بین اقتصاد کشاورزی و صنعت است و رونق و توسعه این بخش سبب کاهش ضایعات، توسعه صادرات، ایجاد اشتغال و عرضه مناسب تر محصولات را به همراه دارد. /ش
برچسب ها: چرخ ، صنای ، تبدیلی ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.