رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی پس از 34 سال، آن طور که باید شناخته شود، شناخته نشده است، گفت: ما توانسته ایم مقاله محوری را به پژوهش محوری و محصول محوری تغییر دهیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، دکتر احمد فرشبافیان در همایش هم اندیشی نقش جهاد دانشگاهی در دهه ی پیشرفت و عدالت اظهار کرد: ظرفیت هایی که ما در استان داریم، ظرفیت های خوبی است، به شرطی که از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی جهاد دانشگاهی پس از 34 سال، آن طور که باید شناخته شود، شناخته نشده و در این خصوص مردم مقصر نیستند و مقصر اصلی خودمان هستیم که نمی توانیم ارائه ی گزارش دهیم. این جلسات می تواند کمکی برای رفع این نقیصه باشند.

دکتر فرشبافیان خاطرنشان کرد: در طول 33 سال گذشته که جهاد دانشگاهی تأسیس شده است، کارهای خوبی در این استان صورت گرفته است. ظرفیت و پتانسیل خوبی در جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی وجود دارد؛ اما مشکل این است که از این بسترها استفاده ای برای ساختار سازی انجام نشده است.

وی افزود: در این سه سالی که در خدمت جهاد دانشگاهی استان بودم، در حوزه های مختلف باز تعریف های زیادی انجام دادیم و با این باز تعریف، قطار جهاد در استان تا حدودی راه افتاده است و مسئولانی که در استان باید قضیه را درک می کردند، ما را همراهی کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه ی پژوهش، مقاله محوری را به پژوهش محوری و محصول محوری تغییر داده ایم؛ زیرا در بین یک مقاله، ممکن است محصولی به وجود نیاید؛ اما از یک محصول می شود هزاران مقاله نوشت.

دکتر فرشبافیان در خصوص درمان ناباروری در حوزه ی جهاد دانشگاهی نیز بیان کرد: سخن من این است که ما برای درمان ناباروری باید ناباوری های خود را اصلاح کنیم و باید باورهای غلط خود را تغییر دهیم.

وی خاطرنشان کرد: معادله ای که در سیستم های دانشگاهی ما وجود دارد، این است که طیف دانشجو باید به دنبال استاد بدود، اما به نظر من استاد هم کمی باید به دنبال دانشجو برود. امروز پژوهشکده ی دانشجویی به گونه ای طراحی شده است که استاد نیز به دنبال دانشجو است و محور اصلی، دانشجو است و سعی ما این است معادله ی سابق را تغییر دهیم یا اصلاح کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی درباره ی اهداف جهاد دانشگاهی در صنعت نیز اظهار کرد: با دو هدف ظرفیت یابی از بدنه ی صنعت و آسیب شناسی صنعت، باید صنعت ما شکوفا شود. جهاد دانشگاهی هم اکنون با برندی که به دست آورده است، مشتری های زیادی را از داخل و خارج کشور جذب کرده است.

وی افزود: تنها غرفه ای که در منطقه ی آزاد توانست چند قرارداد خوب منعقد کند، جهاد دانشگاهی بود که حاصل این نگاه متفاوت به پژوهش است.

وی خاطرنشان کرد: بحث گیاهان دارویی، تشکیل ستاد تجاری سازی و غیره از جمله کارهای جهاد دانشگاهی است و به همین دلیل است که دستگاه های مختلف دولتی، همچون نفت از ما برای عیب یابی لوله های نفت و گاز دعوت کرده است و طرح آن نیز تأیید شده و به دنبال اجرایی کردن آن هستیم.

فرشبافیان بیان کرد: در مرکز ناباروری استان آذربایجان شرقی در طول 23 ماه، 92 مورد باروری انجام شده است و این موضوع، جلوی بسیاری از طلاق ها مخصوصاً در خانواده های بی بضاعت گرفته شده است.

وی درباره ی حوزه ی فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز گفت: در حوزه ی فرهنگی، معتقدیم که باید به بحث زیرساخت ها بپردازیم. امروز، وظیفه ی جهاد دانشگاهی در حوزه ی فرهنگ، خط دهی به فرهنگ است. برگزاری کارگاه ها برای رسانه، دادن چارچوب نظام اسلامی و عارضه یابی از دستگاه های اجرایی کشور، از جمله ی نگاه های عمقی و زیرساختی جهاد دانشگاهی به فرهنگ می باشد.

دکتر فرشبافیان درباره ی حوزه ی آموزش جهاد دانشگاهی نیز خاطرنشان کرد: در بحث آموزش، به آموزش تخصصی سیستم های دولتی می پردازیم و در حوزه ی آموزش عالی، امروزه جهاد دو مرکز علمی و کاربردی را هدایت می کند و اولین شعبه ی علم و فرهنگ در منطقه ی آزاد تأسیس شده است و از مهر ماه سالجاری، اقدام به جذب دانشجو خواهد کرد.

وی در پایان عنوان کرد: اگر همت و یاری مسئولان استانی نباشد، مطمئناً انجام کارها عملی نیست و از مسئولانی که همراه همیشگی جهاد دانشگاهی هستند، بتوانیم راه را باز کنیم و از یاری آن ها استفاده کنیم.

همایش هم اندیشی نقش جهاددانشگاهی در دهه پیشرفت و عدالت روز دوشنبه با حضور رئیس جهاددانشگاهی کشور و مسئولان استانی برگزار شد و در پایان این مراسم از مدیران استانی که جهاددانشگاهی را در راستای رسیدن به اهداف خود همراهی کرده اند و همچنین جهادگران برگزیده قدردانی شد ./ز

 

برچسب ها: مقاله ، محصول ، محوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.