مدیرکل مطالعات و ساماندهی رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: با گذشت بیش از یک سال، سردهانه سیلاب بربحره هنوز توسط شهرداری اهواز مسدود است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ مسعود غیاثی اظهار کرد: سیلاب بر بحره یک نهر طبیعی در جنوب اهواز و منطقه چنیبه است که جزئی از رودخانه کارون به شمار می‌رود.

وی افزود: در زمان وقوع سیلاب و بالا آمدن آب رودخانه دبی مازاد از این محل خارج می‌شود و به تالاب شادگان می‌ریزد که بخشی از نیاز آبی آن را تامین می‌کند. این سیلاب بر آخرین بار در سال 84 فعال شده که اگر این مسیل بسته بود در روستای جنگیه سیل اتفاق می‌افتاد.

غیاثی تصریح کرد: 90 درصد سردهانه این مسیل از سال گذشته توسط شهرداری اهواز برای ساخت جاده ساحلی مسدود شده که این کار غیرفنی و بدون مجوز بوده و در این زمینه مکاتبات زیادی صورت گرفته است.

مدیرکل مطالعات و ساماندهی رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اهمیت وجود مسیل های طبیعی رودخانه اظهار کرد: این مسیل ها باید باز و بدون مانع باشد تا رودخانه بتواند راه طبیعی خود را طی کند. زیرا آمارها نشان می دهد اگر چه ممکن است چند سال خشکسالی به وقوع بپیوندد اما در سال های ترسالی سیلاب خواهد آمد. به طور مثال در قم به تصور بی فایده بودن یک سیلاب بر، آن را به پارکینگ تبدیل کرده بودند اما دو سال پیش به دلیل مسدود بودن این مسیل سیل به وقوع پیوست.

غیاثی با بیان اینکه سیلاب بر طبیعی قدرت عبور 300 مترمکعب از سیلاب را دارد اظهار کرد: سیلاب بر جدید نیز در حال اجراست که وظیفه عبور 900 مترمکعب سیلاب را دارد.

وی افزود: پروژه سیلاب بر جدید با هشت میلیارد تومان 96 درصد پیشرفت دارد و فقط سردهانه آن اجرا نشده است که امسال به اتمام می رسد.

به گفته غیاثی، ساخت این سیلاب بر در سال 87 آغاز شد اما به دلیل وجود معارضان و تملک اراضی با تاخیر مواجه شده است./س
برچسب ها: سردهانه ، سیلاب ، مسدود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.