رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: با وجود جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی که طبق مصوبات شورای عالی فرهنگی حلقه ارتباط دانشگاه و صنعت است، ایجاد پارک های علم و فناوری و مراکز رشد نابجا بود چرا که جایگاه اصلی مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در جهاد دانشگاهی است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، دکتر محمد حسین یادگاری در جمع خبرنگاران در تبریز خواستار آسیب شناسی جهاد دانشگاهی بعد از گذشت 32 سال از تاسیس این نهاد انقلابی شد و خاطر نشان کرد: سیاست های کلان جهاد دانشگاهی نیازمند بازتعریف و مهندسی مجدد است.

وی با اشاره به ایجاد دبیر خانه تحول راهبردی در جهاددانشگاهی گفت:  در تلاشیم با همراهی نخبگان علمی و دانشگاهی آسیب ها، فرصت ها و تهدید های پیش روی این نهاد شناسایی شود.

 وی ادامه داد: همچنانکه مقام معظم رهبری خواستار ورود جهاد دانشگاهی به عرصه های تولید علم شده اند، ما نیز تمام تلاش خود را برای برآورده سازی این خواسته ها به کار می بریم.

دکتر یادگاری با اشاره به برخی از تهدیدات پیش روی جهاد دانشگاهی گفت: متاسفانه ظرفیت های واقعی جهاد دانشگاهی محقق نشده و اهداف و مصوبات سال های دور به فراموشی سپرده شده است.

 وی ادامه داد: خروج مراکز جهاد دانشگاهی از بطن دانشگاه ها عاملی برای کاهش ارتباط دانشگاه ها و جهاد دانشگاهی بوده و  این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: بدون شک مصوبات موثری در شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن دوران تصویب شده ولی امروز تبدیل تولیدات به محصول نیازمند تعریف ردیف های اعتباری است.   

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: جایگاه این نهاد انقلابی جایگاهی جهادی و ارزشمند بوده و رهبر معظم انقلاب در طول سالیان متمادی بر این نکته تاکید کرده‌اند که  جهاد بر اساس تقوا پایه گذاری شده  و این نهاد را امید انقلاب دانسته اند .

وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در آغاز با این هدف تاسیس شد که زمینه ای برای فعالیت دانشگاهیان فراهم کند اما متأسفانه این هدف تاکنون محقق نشده و  جهاد دانشگاهی آن طور که باید در بین دانشگاهیان شناخته شده نیست.

وی ادامه داد: وظیفه ما طبق فرمایشات رهبری، حضور در دانشگاه‌ها، انتقال فرهنگ جهادی برای ایجاد خودباوری و غرور ملی در بین قشر جوان در داخل دانشگابوده و این مورد هم با کارهای تحقیقاتی، فرهنگی و پژوهشی امکان پذیر است.

دکتر یادگاری در خصوص تاکید بر انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها گفت: انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها  تنها تغییر ظاهری نیست خوب درس خواندن و تاکید بر پژوهش محوری از مولفه های انقلاب فرهنکی محسوب می شود.

وی تاکید کرد: رتبه جهاد دانشگاهی در جذب دانشجویان پژوهش محور قابل قبول است .

وی خواستار برگزاری جلسات هم اندیشی توسط مراکز جهاد دانشگاهی استان ها شد و گفت: انتظار داریم استانها با برگزاری جلسات هم اندیشی با حضور فرهیختگان دانشگاهی ، پژوهشی  و حوزوی پل ارتباطی دانشگاه و صنعت را پر رنگ تر کنند.

یادگاری گفت: نباید فراموش کنیم جهاد دانشگاهی همواره جلوتر از دیگر مراکز بوده و امروز باید با تفکر ایده تا محصول و کاربردی سازی پژوهش ها همواره پیش قدم در ارتباط صنعت و دانشگاه باشد.

 وی افزود: در خصوص ارتباط با صنعت انتظار می رود هر استان نسبت به مقتضیات خود وارد میدان شده و خروجی فعالیت های خود را به صورت مستند سازی شده با تشکیل قطب های ارتباط دهنده ارائه کند.

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی جهاددانشگاهی در سال های اخیر گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند فعالیت قرآنی جهاد دانشگاهی باید فاخر باشد، ما نیز تلاش کردیم در خصوص فعالیت های قرآنی و فرهنگی با تاکید بر کارهای تحقیقاتی و انجام پروژه های اجرایی قدم های موثری بداشته باشم.

 وی ادامه داد: ارتباط حوزه و جهاد دانشگاهی از دیگر برنامه های شاخص جهاد دانشگاهی است که در دستور کار مستقیم این نهاد قرار گرفته است .

وی با بیان اینکه عدم موازی کاری با دیگر ارگان ها مورد توجه جهاد دانشگاهی است، یادآور شد: البته در فعالیت های علمی و فرهنگی به خصوص فعالیت های پزشکی ادعای برتری نداریم بلکه مشخصه اصلی فعالیت های این نهاد جهادی بودن آن است.

 رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به اقتدار کشورمان در خصوص تحریم ها گفت: هر روز شاهد هستیم که دشمنی دشمنان با کشور ما بیش از پیش نمایان می شود، همچنانکه شاهد هستیم تا به امروز نزدیک به 170 تحریم از سوی امریکا ودرگیر کشور های غربی علیه کشور ما جاری شده است و ما همچون گذشته با اقتدار ایستاده ایم و دشمن از این موضوع ناراحت است.

وی با تاکید بر لزوم حضور روسای واحد های جهاد دانشگاهی در جلسات فرهنگی دانشگاه  ها افزود: متاسفانه حضور روسای جهاد دانشگاهی در این جلسات منوط به تشخیص و سلیقه رئیس دانشگاه می باشد؛ در حالیکه در گذشته روسای واحد های جهاد دانشگاهی به عنوان عضو حقیقی این جلسات شناخته می شدند./س

 

 

 

 

 

برچسب ها: پارک ، علم ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.