معاون فرهنگی ارشاد اسلامی استان یزد از رونمایی پنج اثر مکتوب در کنگره بزرگداشت وحشی بافقی خبر داد و گفت: این کنگره مهر ماه امسال در بافق برگزار می شود

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

حسن مفیدی، در جلسه کمیته برگزاری کنگره شاعر شوریده دل کمال الدین وحشی بافقی که در دبیرخانه کنگره در بافق تشکیل شد، اظهار داشت: ۴۵ نفر از صاحبان مقالات برتر برای شرکت در همایش و قرائت مقاله خود دعوت شده اند.

وی با بیان اینکه از پنج اثر مکتوب  در این کنگره پرده برداری می شود، عنوان کرد: در هیچ کنگره ای تاکنون به این اندازه اثر مکتوب ارائه نشده است و این نشان از اهمیت موضوع و توجه فوق العاده هموطنان به این شاعر بنام و گرانمایه است.

مفیدی ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های ارزشمند کمیته برگزاری کنگره وحشی بافقی و تصمیمات شایسته و در حال اقدام کنگره اظهار داشت: روند و سرعت عمل و پیگیری اعضا کمیته در خصوص اینکه این کنگره بزرگ به بهترین شکل ممکن و در زمان تعیین شده انجام گیرد، قابل ستایش است.

معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اعلام خبر اتمام کار کمیته علمی و تقدیر از فعالیت این کمیته گفت: هزینه مقالات پرداخت شده و کتابِ خلاصه مقالات نیز به زودی چاپ خواهد شد.

مفیدی یادآور شد: پوستر مخصوص کنگره نیز که توسط استاد محمود رهبران خوشنویس نامی یزد طراحی و در زیر چاپ است، به عنوان یک اثر نفیس در زمان برگزاری کنگره بزرگداشت وحشی بافقی ارائه خواهد شد.

کنگره بزرگداشت وحشی بافقی  در مهرماه ۹۲ طی دو روز متوالی در سالن همایش های آهنشهر بافق برگزار می شود.

کمال الدین بافقی متخلص به وحشی از شعرای زبردست قرن دهم هجری قمری است.

این شاعر نامدار در اواسط نیمه اول قرن دهم در بافق به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش طی کرد او در مدت عمرش مانند خواجه شیراز از مسافرت های دور و دراز احتراز می جست و جز به کاشان و عراق سفر نکرد.

 وحشی بافقی در حدود سال 999  هجری قمری درگذشت و مزار وی در محله سربرج یزد در برابر مزار شاهزاده فاضل، برادر امام هشتم قرار دارد.

خانه ای در بافق واقع در میدان خان این شهر وجود دارد که به خانه وحشی بافقی معروف است، این منزل هم اینک با کمی تغییرات و با اندود کاهگل به محل استقرار اداره میراث فرهنگی این شهرستان تبدیل شده و بخشی از آن نیز به موزه مردم شناسی و آثار و ادوات باستانی و نمایشگاه صنایع حصیری بافق تعلق دارد.

 آثار باقیمانده وی عبارتند از دیوان اشعار، مثنوی خلد برین، مثنوی ناظر و منظور و مثنوی فرهاد و شیرین که آخرین اثر او به علت فوت وی ناتمام ماند و قرن ها پس از او،  وصال شیرازی آن را به اتمام رساند/س
برچسب ها: رونمایی ، از کتاب ، وحشی ، بافقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.