با حضور استاندار خراسان رضوی سیزدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو، قطعات و صنایع وابسته در محل نمایشگاه بین المللی مشهد مقدس آغاز به کارکرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمد حسین فروزان مهر در حاشیه ی مراسم افتتاحیه، با اشاره به نقش و جایگاه ویژه صنعت خودروسازی در اقتصاد جهانی اظهار داشت: در برخی کشورها این صنعت به عنوان اصلی ترین موتور محرک توسعه ی اقتصادی و به دلیل داشتن روابط گسترده با سایر صنایع، نیرو محرکه ی بسیاری از صنایع بالادستی و پایین دستی به شمار می رود.

وی با بیان این که در خودرو سازی هر روز شاهد نوآوری در محصول و بهبود کیفیت تولیدات هستیم، افزود: این صنعت یکی از رقابتی ترین فعالیت های صنعتی در جهان محسوب می شود و برای ماندن درصحنه پررقابت آن، بایستی به بهبود مستمر محصولات و خدمات مرتبط در تمام ابعاد توجه کرد.

فروزان مهر تولید پایدار در صنعت خودرو را مستلزم تدوین مدل مناسب در سرمایه گذاری، تربیت نیروی متخصص و انتقال تکنولوژی دانست و تصریح کرد: بایستی توسعه ی تکنولوژی خودرو با تاکید بر راهبرد توسعه ی صادرات باشد تا از طریق کارایی بهتر بتوان ضمن دستیابی به بازار های انبوه بین المللی در حوزه هایی چون حمایت ازحقوق مصرف کننده نیز توفیق یافت.

وی گفت: اگرچه در وضعیت موجود صنعت خودروی کشور با بیش از چهار دهه قدمت و اختصاص سهمی معادل 2.5 درصد از تولید ناخالص ملی توانسته 20 درصد از ارزش افزوده ی بخش صنعت را به خود اختصاص دهد اما علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته حضوری شایسته در بازارهای جهانی نداشته است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: فقدان استراتژی مشخص و برنامه ی جامع سبب شده است این صنعت همانند برخی صنایع دیگر کشورمان به دلیل پایین بودن ضریب امنیت، سرمایه گذاری را با تردید مواجه کند.

فروزان مهر اظهار داشت: آینده نگری ایجاب می کند تا توانایی های راهبردی این صنعت برای حفظ بازارداخل و ورود به بازار های جهانی به طور مستمر ارزیابی شود.

وی خاطرنشان کرد: ساختارلازم برای عرضه ی مستمر و پایدار محصولات رقابت پذیر، وجود بنگاهی قابل رقابت و توانمند است چرا که در فضای رقابتی با ادبیات موجود نمی توان حاشیه ی سود خودروسازان را بالا نگاه داشت و می بایست رقابت پذیری را در سطح محصول، بنگاه، صنعت واقتصاد ملی درکلاس جهانی باز تعریف کرد.

فروزان مهر باتاکید بر لزوم ارتقای سطح کیفی تولیدات این بخش، افزایش تعامل و هم گرایی صنعت و دانشگاه و فعال شدن بخش تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی را ضرورتی انکارناپذیر عنوان کرد.

استاندار خراسان رضوی در ادامه از این استان به عنوان قطب دوم توليد قطعات خودروی كشور یادکرد و افزود: به لحاظ ارزشی 10 درصد کل ارزش تولید قطعات مجموعه هاي خودروساز كشور در خراسان رضوي توليد مي شود .

وی ادامه داد: صنعت خودرو سازي استان با بهره مندي از مجهزترين و پيشرفته ترين خطوط مونتاژ، توان توليد 150هزار دستگاه خودروی سواري را در سال داراست كه این میزان معادل 12 درصد ظرفيت توليد ساليانه خودروی كشور مي باشد و 18 درصد ظرفیت قطعه سازی کشور با 350 واحد فعال در استان مستقر است .

استاندار خراسان رضوی با اشاره به سهم 25 درصدی بخش صنعت و معدن در اقتصاد کشور در افق 1404 اظهار داشت : افزایش توجه و جذب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو ، علاوه بر شکوفایی این صنعت از عمده ترین راه های تحقق اهداف پیش بینی شده در سندچشم انداز درحوزه ی صنعت به شمار می رود.

حسن سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با تاکید بر تولید صادرات محور، مشارکت و جذب سرمایه گذاری های خارجی در حوزه ی تولید خودرو و انتقال دانش فنی تولید به داخل کشور گفت: توسعه ی اقتصادی کشور درگرو اجرای کامل سیاست های اصل 44 ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ست .

وی افزود: حمایت جدی از خودروسازان، پرهیز از سیاست زدگی و تقویت مدیریت اجرایی در این حوزه رشد صنعت خودرو رابه دنبال خواهد داشت.

همچنین در حاشیه این مراسم از سه خودروی جدید داخلی رونمایی شد.

شایان ذکراست نمایشگاه امسال با رشد 70 درصدی نسبت به سال گذشته درفضایی به وسعت 40 هزارمترمربع برگزار می شود.

در این نمایشگاه 150 شرکت داخلی توليد كننده و واردكننده قطعات خودرو از هفت استان خراسان رضوی، تهران، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و گیلان و 25 خودروساز برتر داخلی و خارجی از كشورهاي چين ، كره، ژاپن، آلمان و انگليس حضور دارند.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو، قطعات و صنایع وابسته 5 لغایت 8 شهریور از ساعت 17 تا 23 میزبان حضور
علاقه مندان خواهد بود./ س

برچسب ها: نمایشگاه ، خودرو ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.