چندی پیش حملات شیمیایی روی برخی از شهرهای سوریه انجام گرفت که تخریب های زیادی به همراه داشت اما این حملات شیمیایی باعث شد تا نگاهی داشته باشید به وسیع ترین حملات شیمیایی پس ساز جنگ جهانی که در کشور ما و در طول 8 سال دفاع مقدس روی داد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، پس از جنگ جهانی اول، وسیع‌‏ترین حملات شیمیایی در طول جنگ هشت ساله عراق علیه ایران روی داد. عوامل شیمیایی که با وسایل و اشکال گوناگون از جمله بمب، موشک، راکت، توپخانه، مین و... مورد استفاده قرار می‏گیرند، برای ناتوان کردن یا از پای درآوردن نیروهای نظامی در جنگ‏ها به کار می‏رود. اما رژیم بعثی عراق از این سلاح‏ها به طور گسترده در مناطق مسکونی کشورمان استفاده کرد.

عراق که در پی تهاجم خود به سرزمین مقدس جمهوری اسلامی ایران شکست‌‌هایی را در برخی مناطق کشورمان متحمل شده بود، از رویارویی با رزمندگان اسلام در مناطق نبرد ناتوان بود، برای جبران ناکامی خود اقدام به استفاده از سلاح‏های شیمیایی نمود، به طوری که نخستين استفاده ثبت شده 23 دی ماه 1359، در منطقه بین «هلاله» و «نی خزر» در 50 کیلومتری غرب ایلام، اعلام گردیده است.

حملات شیمیایی عراق به مناطق نبرد محدود نشد و مناطق مسکونی کشورمان به طور پراکنده مورد تهاجم دشمن قرار می‏‌گرفت.

گسترده‌‏ترین حمله ناجوانمردانه عراق به مناطق مسکونی در حدود ساعت 16 روز هفتم تیرماه سال 1366، در شهر سردشت (در استان آذربایجان غربی)، انجام شد که در این حمله بیش از هشت هزار نفر از جمعیت غیرنظامی 12 هزار نفری سردشت شامل کودک، زن، مرد، پیر و جوان مجروح شدند، حدود هزار و 500 نفر از این مصدومین برای معالجه در بیمارستان‏ها بستری شدند و 110 نفر به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

در طول هشت سال دفاع مقدس، بنا بر آمار موجود، رژیم عراق 242 حمله شیمیایی به مناطق کشورمان داشته است و در حال حاضر، بیش از یک صد هزار مجروح شیمیایی وجود دارد. این ارقام کم و بیش به تایید مقامات و سازمان‏های بین‏المللی رسیده است.

به گفته رئیس سازمان بین‌المللی استکهلم (معروف به یسپری) جنگ عراق علیه ایران 45 هزار مصدوم و 5 هزار شهید شیمیایی برجای گذاشته است. همچنین به تایید دبیرکل سازمان منع سلاح‏های شیمیایی، هنوز 30 هزار نفر از سلاح شیمیایی در ایران رنج می ‌برند.

بنابر آنچه بیان شد، جمهوری اسلامی ایران بزرگ‏‌ترین قربانی تروریسم و سلاح‏های شیمیایی در جهان است و این در حالی است که توسط مسئولان امریکایی و رژیم صهیونیستی که بزرگ‏‌ترین تولیدکننده مواد و صادرکننده تجهیزات پیشرفته استفاده از این سلاح‏ها هستند و در طول جنگ هشت ساله، بیشترین حمایت مادی و معنوی از عراق را در کاربرد این جنگ‌افزارهای مخرب نموده‏اند و با نفوذ خود در سازمان ملل و شورای امنیت از محکوم نمودن عراق در استفاده از این سلاح‏‌ها خودداری کرده‏اند، به جمهوری اسلامی ایران اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح کشتارجمعی وارد می‏ سازند در حالی که ایران عضو تمام معاهدات بین‌المللی سلاح‏های شیمیایی است. /ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار