گردشگری صنعتی جدید در جهان شناخته می شود و در کشورهای مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است، در این بخش کشورهایی که از محل درآمد منابع طبیعی محروم هستند توانسته اند با حرکت مؤثر در این زمینه از رشد اقتصادی مهمی برخوردار باشند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،با شروع تابستان و تعطیلی مدارس در واقع فصلی نوین در صنعت گردشگری کشور شروع می شود، فصلی که با فراغت گسترده اعضای یک خانواده می تواند یک سفر دسته جمعی طولانی مدت و یا حتی با یک سفر یک روزه را به ارمغان بیاورد.

ایران را می توان بهشتی برای گردشگران دانست چرا که از جزایر زیبای جنوب تا سواحل خزر میلیون ها متر فضای بکر و دیدنی وجود دارد که اگر تمام طول یک سال را به گردش در این مناطق اختصاص یابد باز هم نمی توان تمام چهارگوشه زیبای ایران را به تماشا نشست.

مشهد مقصد ابتدایی گردشگران

یکی از مواردی که در گردشگری با توجه به سلایق و علاقه مردم مهم تلقی می شود صنعت گردشگری زیارت است که مشهد در این زمینه با حدود 20 میلیون زائر سالانه، پیشتاز در این امر است و علاوه بر زیارت حریم ملکوتی امام هشتم (ع) بسیاری از نقاط دیگر مشهد و خراسان نیز فرصتی برای آسایش و آرامش مسافران و زائران شده است.

بهشت گمشده خراسان رضوی

یكی از گردشگاههای طبیعی حومه مشهد تفرجگاه اخلمد است.این گردشگاه قدمت چند هزار ساله دارد.از نظر لغوی اسمی پارسی نام دهی است در نزدیكی شهر مشهد است. در روزگاران گذشته مردم آنجا معتقد بودند كه در حمله اعراب به خراسان مردم به این دره پناه می بردند.این محل را اخلمد مریعی داستان گفته اند برای اینكه در این جلگه درخت وجود نداشته.

چگونه می توان به اخلمد رسید؟

این تفرجگاه در 84 كیلومتری جنوب غربی شهر مشهد قرار گرفته است.اخلمد در دل كوههای بینالود واقع شده است.این كوه دنباله ی سلسله جبال البرز است. دهنه اخلمد در 75كیلومتری مشهد و15 كیلومتری چناران و كنار جاده قبلی مشهد وقوچان می باشد.آبشار اخلمد سه كیلومتر بالا از آبادی است و از 17متری آب به زمین پی ریزه آبشاربالا نیز 23 متر است رشته كوههای اخلمد به كوههای بینالود اتصال دارد.

آب و هوای دلپذیر در اوج تابستان و گرما

اخلمد با وجود كوهها و آبشارهها از هوای لطیفی برخوردار است. اخلمد از شدت گرمای تابستان و سرمای زمستان در امان است.اخلمد از نظر آب وهوا بسیار متفاوت است. مثل وسط آبادی 5درجه و آبشارها 15درجه سانتی گراد با مشهد متفاوت است.

منظره هایی که تنها در اخلمد وجود دارد

اخلمد دارای دو آبشار است آبشار بزرگ كه 45 متر ارتفاع دارد و آبشار كوچك كه 23 متر ارتفاع دارد و در تمام فصول جاری است.از كوه منیژه سر چشمه میگیرد.

دروسط این ابشارمحل وسیعی وجود دارد كه به تخت شاه عباس معروف است .

بعد از ابشار بزرگ،رودخانه ای به امتداد 2كیلومتر بسیار تنگ وكوه های صاف و مرتفع میباشد كه در آخر دره كوه منیژه با كوه فاراب به یكدیگر وصل شده و منتهی الیه رودخانه اخلمد است،اینجارا اهل محل خانه های گلی میگویند .

سد اخلمد یادگاری از غیاث الدین بایسنقر تیموری

قریب به سه كیلومتر كه از دهنه به طرف اخلمد طی مسیر سد اخلمد را مشاهده خواهید نمود كه در تنگاتنگ دره بنا گردیده است و به سد بایسنقرمیرزا محشور است كه در زمان شاهزاده غیاث الدین بایسنقر تیموری ساخته شده است این سد باسنگ ملات آهك ساخته شده است. طول این سد به طور دقیق 252 متر و عرضش14 متر مگر مقداری از وسط آن كه 24 متر است و نزدیك به 12 متر ارتفاع دارد.

با این اوصاف شما را به دیدن این روستای زیبای تاریخی در دل کوه های سر به فلک کشیده بینالود دعوت می کنیم، جایی که گذشته از آب و هوای دلپذیر می توانید از صنایع لبنی سنتی و میوه های خوش طعم آن بهره ببرید و در شب های آن آسمان را با میلیون ها ستاره ریز و درشت به تماشا بنشینید./س

گزارش: سهیل دیبا

برچسب ها: اخلمد ، گردشگری ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.