روزنامه ایندیپندنت انگليس در گزارشی به قلم "ديويد ازبورن" نوشت: رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان که روابط بسیار نزدیکی با واشنگتن دارد، در تلاش‌ برای اقدام نظامی علیه دمشق، نقشی کليدي ایفا می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه ایندیپندنت، در اين گزارش آمده است: "بندر بن سلطان" از زمان انتصاب به سمت رياست ستگاه اطلاعاتی عربستان در سال گذشته، تمرکز اصلی خود را روی جلب حمایت‌های بین‌المللی نظیر ارسال سلاح و آموزش به مخالفان دولت سوریه گذاشته تا بتواند "بشار اسد" را در سوریه از قدرت کنار بزند.

نویسنده می‌افزاید: این یکی از اهداف بلندمدت عربستان بود که در چند روز گذشته با بحران ناشی از حمله شیمیایی گزارش شده در اطراف دمشق همراه شده و به گفته ریاض باید با پاسخی سخت همراه باشد. ریاض این پیام را از طریق "عادل الجبیر" سفیر کنونی خود در واشنگتن که او خود یکی از دست‌پرورده‌های بندر بن سلطان است، به باراک اوباما رسانده است.

اينديپندنت نوشت: اولین بار این دستگاه اطلاعاتی عربستان بود که در ماه فوريه مدعی شد دولت سوریه در حملات خود به مخالفان از گاز سارین استفاده کرده، ادعايي که بدون سند و مدرکي ارائه شد و بسرعت رد شد.

در حالیکه سفر اخیر بندر بن سلطان به روسیه که با هدف بازداشتن ولادیمیر پوتین از حمايت سوریه انجام شد، شکست خورد، وی هنوز هم در دیگر پایتخت‌های اروپایی دستکم به دلیل به دلیل روابطی که در زمان حضورش در واشنگتن با آن‌ها برقرار کرد، از نفوذ بالایی برخوردار است. وی اخیرا در سفرهايي که زياد رسانه اي نشد، برای مذاکره با مقامات اروپایی سفرهایی به لندن و پاریس داشت.

بندر بن سلطان در سال 2003 نیز در نقش سفير، تلاش گسترده‌ای در حمایت از اقدام نظامی علیه عراق انجام داد و اکنون نیز به نوشته اينديپندنت، فشارهای وی بر کاخ سفید و کنگره به آرامی در حال نتيجه دادن است. بندربن سلطان در یکسال گذشته برای آموزش مخالفان سوریه در خاک اردن در مرز سوريه، مستقیما با سيا کار کرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی روز گذشته به روزنامه وال‌استریت ژورنال آمريکا گفت: سعودی‌ها در موضوع سوریه شرکایی غیرقابل اجتناب هستند و نظرات آن‌ها به شدت بر تصمیمات مقامات ارشد آمریکایی تاثیرگذار است. وی افزود: هیچ‌کس نمی‌خواهد به تنهایی کاری  انجام دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار