رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از ثبت جهانی برند فرش ریز ماهی خوی در طی چند روز اخیر خبر داد.

عباداله اکبری در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه با اشاره به قدمت هزار ساله فرش دستباف استان آذربایجان غربی اظهار داشت: برای صیانت از اصالت فرش دستباف استان و جلوگیری از سوء استفاده از نقشه ریز ماهی خوی این طرح درسازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) مستقر در ژنو به ثبت جهانی رسید.

وی افزود : فرش ریز ماهی به همراه فرشهای تولیدی مناطق اصفهان ، تبریز ، قم و هریس به ثبت جهانی رسید .

وی اضافه کرد: هم اینک ثبت جهانی برند طرح افشار تکاب نیز به همراه 9 طرح دیگر از سایر استان ها در مراحل بررسی و کارشناسی است.

اکبری توسعه صادرات غیر نفتی و استفاده از مزیت های صادراتی برند جهانی را از مزایای این اقدام اعلام کرد و گفت : با ثبت جهانی دیگر امکان کپی برداری وسوء استفاده برخی رقبای ایرانی فرش دستباف ایرانی از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی یک برند باعث ارتقای ارزش آن و ارزآوری افزون‌تر می‌شود، خاطر نشان کرد: برای تثبیت تقاضا در بازارها باید به مبحث برند بیشتر توجه شود زیرا برند با تثبیت تقاضا صرفه اقتصادی ایجاد می‌کند و آنگونه که بر همه روشن است محصولات برنددار نسبت به محصولات بدون برند با قیمت‌های بالاتری به فروش می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 37 هزار و 500 بافنده فرش ریز ماهی در استان فعالیت می کنند ادامه داد: سالانه 150هزار متر مربع فرش دستباف با نقشه ریز ماهی خوی در آذربایجان غربی تولید که بخش عمده آن به خارج از کشور صادر می شود .

بگفته اکبری، در اغلب شهرستان های استان به ویژه خوی، ارومیه، سلماس، ماکو، چالدران، شوط، پلدشت و قره ضیاءالدین فرش ریز ماهی خوی تولید می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی یادآورشد: طرح ریز ماهی در رج شمار های 22 الی 70 با استفاده از مواد اولیه مرغوب، پشم، پنبه، کرک و ابریشم با گره ترکی و رنگ آمیزیهای متنوع در ابعاد مختلف تولید می شوند./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.