استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بیماری وبا در بیش از 70 درصد موارد بدون علائم و نشانه خاص است.

رویا حبیبان در حاشیه همایش بیماری های قابل انتقال از آب و غذا گفت: وبا از بیماری هایی است که از طریق غذا و آب آلوده فرد را مبتلا می کند.
وی اسهال شدید، دفع یک تا 10 لیتر آب در ساعت و استفراغ را از علائم عمده بیماری وبا دانست و اظهار داشت: در مواردی، اسهال حاد و آبکی به حدی است که فرد حدود 10 درصد از وزن و آب بدن را از دست داده و دچار شوک می شود.
حبیبان ادامه داد: در این بیماری، بر خلاف بیماری های مشابه نظیر هپاتیت A  و E  تنها در پنج درصد موارد علامت تب مشاهده می شود.
حبییان یادآور شد: این بیماری در صورت درمان نشدن در موارد شدید به خصوص در کودکان و مادران باردار، بین 50 تا 70 درصد موارد ابتلا به مرگ بیمار منجر می شود.
وی گفت: بر این اساس، کادر درمانی در صورت مواجه شدن با این بیماران به دلیل دفع سدیم، کربنات و پتاسیم هر چه سریعتر مواد معدنی لازم را به بدن بیمار برسانند و با نوشاندن آب کافی، کمبود آب بدن بیمار را جبران کنند.
این متخصص بیماری های عفونی، استفراغ را از دیگر نشانه های این بیماری دانست و یادآور شد: از آنجا که بخشی از درمان این بیماری با داروهای خوراکی صورت می گیرد، باید نسبت به پس زدن دارو توجه شود.
حبیبیان افزود: تنها در صورت دفع کمتر از 400 سی سی آب، بیمار شرایط ترخیص را داراست.
همایش بیماری های منتقله از آب و غذا با حضور جمعی از کارشناسان و کارکنان مراکز بهداشتی درمانی استان چهارمحال و بختیاری در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار شد./س
برچسب ها: بیماری ، وبا ، بدون ، علامت ، نشانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.