مدير عامل شرکت فلات قاره ايران گفت: ظرفيت لازم براي تبديل روزانه دو ميليارد فوت مکعب گاز به 12 هزار مگاوات برق براي درازمدت (حدود 25 تا 30 سال) در شرکت فلات قاره با توجه به موقعيت استثنايي منطقه قشم وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) ، محمود زيرکچيان زاده با اشاره به برنامه ريزي براي تبديل منطقه قشم به قطب انرژي کشور تصريح کرد: با پيگيري مديريت برنامه ريزي وزارت نفت طرح تبديل منطقه قشم به قطب انرژي کشور تهيه شد و هم اکنون اين طرح در سطح وزارت نفت و شرکت ملي نفت مطرح و در حال نهايي شدن است که پس از اين مرحله مصوبه هاي آن در سطح بين المللي بايد دريافت شود.

وي با اشاره به واگذاري طرح توسعه فاز نخست ميدان فروز B براي توليد روزانه يک ميليارد فوت مکعب گاز به شرکت مپنا، به عنوان پيمانکار گفت: با توليد اين ميزان گاز و اجراي 
سيستم (GTW) امکان توليد برق تا شش هزار مگاوات براي مصرف کشور و همچنين صادرات به کشورهاي همجوار وجود دارد.

زيرکچيان زاده گفت: توليد برق از گاز در منطقه قشم يکي از برنامه هاي مهم شرکت فلات قاره است و در صورت افزايش نياز کشور به توليد گاز از برق و صادرات برق توليدي، آمادگي داريم روزانه دو ميليارد فوت مکعب گاز را براي تبديل به 12 هزار مگاوات برق براي تامين نياز کشور در درازمدت (حدود 25 تا 30 سال) اختصاص دهيم.   

مديرعامل شرکت فلات قاره ايران تصريح کرد: ظرفيت توليد اين ميزان گاز براي توليد برق در درازمدت به نمايندگي از شرکت ملي نفت ايران به شرکت فلات قاره واگذار شده است و اين ظرفيت نيز در اختيار وزارت نيرو قرار دارد که از آن براي تامين برق مورد نياز کشور يا صادرات برق توليدي به کشورهاي همسايه از جمله امارات عربي متحده و عمان استفاده کند که اين مهم علاوه بر ايجاد ارزش افزوده اقتصادي بالا و اشتغال زايي سبب تقويت تعاملات در سطح بين المللي و توسعه روابط منطقه اي و سياسي ايران مي شود.

وي موقعيت جغرافيايي منطقه قشم براي تبديل گاز به برق و صادرات به کشورهاي همجوار را استثنايي اعلام و تصريح کرد: منطقه قشم از يک طرف به عمان، دبي ، پاکستان و هند نزديک و به مناطق بندرعباس و سيستان و بلوچستان نيز متصل است.

به گفته زيرکچيان زاده، شرکت مپنا براي صادرات برق توليدي از گاز ميدان فروز B به کشورهاي همجوار در حال مذاکره است.

مدير عامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به تجربه موفقيت آميز اين شرکت از حدود 60 سال تا کنون براي توسعه ميدان هاي نفت و گاز در جزاير خارگ، بهرگان و سيري گفت: تا کنون در اين مناطق طرح جامع و يکپارچه اي با چشم انداز کلان براي توسعه صنايع نفت و گاز تعريف نشده است و توسعه ميدان هاي اين مناطق به صورت جداگانه انجام مي شد.

زيرکچيان زاده با بيان اين که طرح توسعه جامع منطقه قشم تعريف و مديريت آن نيز مشخص شده است، تصريح کرد: مطالعات اين طرح در دست انجام است و براي جلوگيري از ايجاد مشکلات گذشته، توسعه صنايع نفتي فعال در منطقه قشم به صورت يکپارچه انجام مي شود که اين مهم سبب صرفه جويي در زمان، هزينه و سرمايه گذاري شده است.

وي گفت: توليد نفت از ميدان گورزين در منطقه قشم در حال انجام است و طرح يکپارچه اي براي توسعه ميدان هاي خشکي نفت و گاز در منطقه قشم از جمله ميدان هاي سلخ، دوست کوه، هالول بايد پايه ريزي شود، ضمن آنکه زيرساخت هاي مورد نياز براي اجرا و توسعه طرح هاي ديگر در جزيره قشم از جمله ميدان هاي نفت و گاز توسن، توسن شمال غربي، تفتان، هرمزها، گورزين و فروز A و B ايجاد شده است.

زيرکچيان زاده گفت: با هدف اجراي طرح توسعه يکپارچه صنايع نفتي در منطقه قشم، 1350 هکتار زمين بر اساس مصوبه هيت مديره در منطقه شيب درزا قشم اختصاص يافت.

مديرعامل شرکت فلات قاره ايران با بيان اين که طرح هاي مختلف پالايشي، پتروشيمي، ذخيره سازي و صادرات نفت و بانکرينگ در حال انجام است، گفت: با توجه به جلسه ها و نشست هاي مشترکي که با سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت هاي خصوصي فعال در منطقه داشتيم مديريت توسعه صنايع نفتي در منطقه قشم با توجه به فعاليت هايي که شرکت فلات قاره براي توسعه صنعت نفت در دريا و فراهم کردن زيرساخت هاي توسعه در منطقه قشم انجام داده است، اميدواريم در اختيار اين شرکت قرار بگيرد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: گاز برق ، نیرو ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار