بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران ، توصيه‌هاي امنيتي در استفاده از خدمات بانکداري الکترونيک را در چهار بخش ارائه کرد و از شهروندان خواست با رعايت اين موارد از سوء استفاده هاي احتمالي در امان باشند.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌بانک مرکزي با توجه به استقبال روز افزون مردم در استفاده از خدمات بانکداري الکترونيک و به منظور تقليل سوء‌استفاده از حساب افراد، توصيه‌هاي امنيتي در خصوص نگهداري کارت و رمز کارت را به اين شرح بيان کرده است :

1. توصيه‌هاي مربوط به نگهداري کارت

1-1. توصيه مي‌شود از کارت بانکي براي مبادلات خُرد روزمره استفاده شود . بنابراين از اتصال حساب‌هايي که گردش مالي قابل توجه دارند، به کارت بانکي اجتناب شود و براي کاربردهاي تجاري و انتقال کلان وجوه ، بهتر است از وب‌سايت بانکداري اينترنتي و خدماتي مانند ساتنا و پايا استفاده شود.
2-1. در مبادلات روزمره مالي، تنها موردي که ‌بايد به طرف مقابل به منظور انجام تبادل وجه اعلام شود ، صرفاً شماره کارت، حساب يا شباي مربوط به خود است و تنها کلاهبرداران وانمود مي‌‌‌کنند که براي انتقال وجه، ‌بايد از کارت ارزي خود استفاده و مشتري را به استفاده از منوي انگليسي به منظور انتقال وجه 
ترغيب مي کنند.
3-1. باتوجه به مسئوليت شهروندان در حفظ و نگهداري کارت‌هاي بانکي ، لازم است دقت کافي را به عمل آورند و به هيچ عنوان کارت خود را در اختيار افراد غير قرار ندهند.
4-1. به منظور ابطال کردن کارت خود در زمان مفقودي کارت، 
براي يادداشت کردن شماره سريال 16 يا 19 رقمي روي کارت يا شماره حساب متصل به کارت و شماره تماس خدمات مشتريان بانک صادره کننده کارت و نگهداري آن اقدام شود.
5-1. در صورت مفقودي يا سرقت کارت در اسرع وقت مراتب به شعب يا ميز امداد بانک صادرکننده کارت اعلام يا از طريق اينترنت‌بانک يا تلفن‌بانک براي مسدود و ابطال کارت به منظور پيشگيري از هر گونه سوء‌استفاده احتمالي اقدام شود.
6-1. از پذيرش هرگونه درخواست افراد ناشناس به منظور استفاده از خدمات بانکي به واسطه کارت شما اکيداً خودداري  شود.
7-1. هنگام استفاده از خدمات بانکي دقت شود مشخصات و جزئيات کارت براي ديگران قابل مشاهده نباشد.

2. توصيه‌هاي مربوط به رمز کارت

1-2. در مبادلات روزمره مالي تنها موردي که ‌بايد به طرف مقابل به منظور انجام انتقال وجه (کارت به کارت) اعلام شود صرفاً شماره کارت، حساب يا شباي مربوط به خود است و از اعلام 
کردن ساير اطلاعات مانند رمز اول و دوم (اينترنتي) كارت، کد اعتبارسنجي (CVV2)، تاريخ انقضاي کارت و... ، حتي به بانک خودداري شود.

2-2. از نوشتن رمز عبور بر رو يا پشت کارت يا نگهداري آن در مجاورت کارت جداً خودداري شود و توصيه اکيد مي‌ شود رمز کارت خود را صرفاً در ذهن خود نگه‌داشته باشيد و از يادداشت آن در محل‌هايي (از قبيل ذخيره در تلفن همراه يا هر حافظه قابل حمل ديگر) که در دسترس افراد غير مي‌تواند قرار گيرد، خودداري شود.

3-2. رمزهاي عبور با دقت انتخاب شود و اين انتخاب چندان ساده نباشد که افراد غير بتوانند آن را حدس بزنند. براي مثال تاريخ تولد، شماره شناسنامه، 1234، 2222 و... نباشد.

4-2. از رمز‌هاي عبور متفاوت براي کارت‌ها و کاربردهاي مختلف استفاده شود.

5-2. تاکيد مي‌شود در مقاطع زماني دلخواه براي تغيير رمز‌هاي کارت‌ خود اقدام کنيد. اين امر به ويژه در مواردي که احتمال مي‌رود اشخاص ناشناس به هر طريقي از رمز عبور آگاهي يابند از ضرورت دو چنداني برخوردار مي‌ شود.

6-2. پس از دريافت کارت جديد از بانک به سلامت و آسيب نزدن ظاهري پاکت رمز دقت کنيد و بلافاصله براي تغيير رمز عبور کارت اقدام شود.

7-2. در تماس‌هاي تلفني، پيامکي و نيز ارتباط از طريق پست الکترونيک، از بازگو کردن مشخصات محرمانه خصوصي کارت بانکي (رمزها، کد اعتبارسنجي و تاريخ انقضاء) براي ديگران خودداري شود.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، بانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار