تیم ملی فوتبال کشورمان در روزهایی که انتظار می رفت پر کارترین لحظه ها را تجربه کند هنوز با معضل مشکلات مالی و در پی آن لغو بازی ها و اردوهای تدارکاتی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، این معضل بی پولی وصله ناجوری است که به تن فوتبال ملی ما چسبیده و گویا کسی هنوز برای حذف و ریشه کن کردن آن اهتمامی ندارد.

در حالی که انتظار می رفت هماهنگ کردن دیدارهای تدارکاتی مهم ترین دغدغه ی این روزهای فوتبال ما باشد باز هم داستان دنباله دار لغو اردوها تکرار شد، نگرانی های سرمربی تیم ملی منطقی بود آن روزها که کی روش گفت به شرطی به تیم ملی می آیم که زنگ تفریح نباشیم کسی فکر نمی کرد که دامنه بی تفاوتی های مسئولان فدراسیون همچنان ادامه داشته باشد.

کسی فکر نمی کرد در حالی که ما کمتر از یکسال تا جام جهانی فرصت داریم همچنان دست روی دست بگذاریم تجربه دیر تدارک دیدن برای تیم ملی بازگشت سریع به کشورمان از مسابقات جام جهانی بود که آن را به صورت ملموس حس کرده ایم.

کارشناسان معتقد بودند که در روزهایی که جشن صعودمان به جام جهانی را گرفتیم می بایست تیم های خوب قاره های مختلف را برای برگزاری مسابقات تدارکاتی انتخاب می کردیم البته کی روش برنامه ریزی های خود را برای مسابقات تدارکاتی تیم ملی انجام داده است اما بر هم خوردن این برنامه ها با بی پولی فدراسیون است که سرمربی تیم ملی را نگران کرده است نگران و البته عصبانی!

مسابقات تدارکاتی البته همواره دغدغه تیم ملی بوده است دغدغه ای که گاهی به خوبی و گاهی هم بد پاسخ داده است.

ما در گذشته نیز سه بار به مسابقات جام جهانی راه پیدا کردیم و در هر دوره پیش از شروع مسابقات جام جهانی در رقابت های تدارکاتی شرکت پیدا کردیم که گاهی حریفان خوبی داشتیم و گاهی نیز حریفانمان ضعیف بوده اند.


البته از آن جایی که تیم ملی در قرعه کشی جام جهانی در سیدهای سوم یا چهارم قرار خواهد گرفت پیش بینی بازی های فشرده ای را خواهیم داشت به همین دلیل به نفع تیم ملی است که بازی های دشواری را در مقدماتی تجربه کنند.

شکست در دیدارهای دشوار ما قبل جام جهانی به مراتب بهتر از برد در رقابت با تیم های ضعیف است تیم ملی آمادگی می خواهد نه اعتماد به نفس کاذب!

در روزهایی که کیفیت توپ های لیگ تا به این حد سرو صدا کرد و انتقال بازیکنان از باشگاهی به باشگاه دیگر دغدغه ی فوتبال ما بود گویا حساسیت این برهه از زمان تیم ملی به فراموشی سپرده شده است.

ما فرصت کوتاهی تا آغاز جام جهانی داریم و مسئولان باید به فکر باشند لغو چند باره اردوهای تدارکاتی بزرگترین ضعف و اشتباهی نا بخشودنی در این زمان است.

تیمی که با صعودش به جام جهانی دل میلیون ها ایرانی را شاد کرد حالا باید برای درخشش در مسابقات جام جهانی برنامه داشته باشد.

در این گزارش قصد داریم مروری کوتاه بر بازی های تدارکاتی تیم ملی پیش از سه دوره جام جهانی گذشته داشته باشیم. جام جهانی در سال های 1978-1998 و 2006

**مروری کوتاه بر تدارکاتی جام جهانی 1978

تیم ملی فوتبال کشورمان برای اولین بار در آذر سال 1356 مجوز مسابقات جام جهانی را به دست آورد مسابقاتی که بالاترین سطح مسابقات فوتبال در جهان را دارد.


در آن زمان حشمت مهاجرانی و اصغر شرفی در کادر فنی تیم ملی حضور داشتند بازی های تدارکاتی پیش از مسابقات جام جهانی 1978 از 17 فروردین سال 1357 با بازی ایران و یوگوسلاوی شروع شد.

در 29 فروردین ماه سال 1357 ایران با ولز دیدار کرد.

در روز ششم اردیبهشت ماه، ایران و بلغارستان با هم دیدن کردند، در 21 اردیبهشت ماه مصاف ایران و فرانسه-در 26 اردیبهشت ماه ایران و اف سی بلژیک- در 28 اردیبهشت ماه ایران و پاریسن ژرمن و در 29 اردیبهشت ماه سال 1357 دیدار ایران رده (ب) با غنا برگزار شد.

**مروری بر تدارکاتی جام جهانی 1998

در سال 1376 تیم ملی کشورمان برای دومین بار به مسابقات جام جهانی صعود پیدا کرد پیش از آغاز این رقابت ها تغییرات زیادی در کادر فنی تیم ملی به وجود آمد که سرانجام جلال طالبی با همراهی بیژن ذوالفقارنسب هدایت تیم ملی را برعهده گرفتند.


بازی های تدارکاتی پیش از جام جهانی 1998 از هشتم بهمن سال 1376 با بازی ایران و نیجریه آغاز شد در روز 11 بهمن ماه ایران و نانت فرانسه به مصاف هم رفتند.

ادامه بازی ها در فروردین سال 77 با برگزاری دو دیدار ایران و کویت و ایران و مجارستان پیگیری شد.

در روز دوم اردیبهشت ماه سال 1377 ایران و جامائیکا به مصاف هم رفتند.

در روز 29 اردیبهشت سال 1377 یک دیدار حساس تدارکاتی بین ایران و آ اس رم ایتالیا انجام شد که با شکست سنگین ملی پوشان، ایویچ هم از سرمربیگری تیم ملی کنار گذاشته شد.

در روز دوم خرداد نیز ایران و اینترمیلان به مصاف هم رفتند و آخرین بازی تدارکاتی ما نیز دیدار ایران و کرواسي بود.

**مروری بر بازی های تدارکاتی جام جهانی 2006

تیم ملی کشورمان بالاخره برای سومین بار نیز به جام جهانی راه پیدا کرد و در اولین بازی تدارکاتی در روز 2 شهریورماه ایران به مصاف لیبی رفت.

در روز بیستم همین ماه ایران با کره جنوبی بازی کرد.


20 آبان ماه سال 1384 مصاف ایران و توگو بود در روز سوم اسفند سال 84 ایران و تایوان و 10 اسفند ماه نیز ایران و کاستاریکا با هم بازی کردند.

در 7 خرداد سال 1385 نیز ایران و کرواسی با هم دیدار کردند و در روز 10 خرداد ماه نیز ایران و بوسنی طی یک بازی تدارکاتی به مصاف هم رفتند.

**زنگ هشدار برای جام جهانی 2014

و اما امروز تیم ملی با این شرایط به بن بست رسیده است، فدراسیون با تعدادی از تیم های ملی امروز باید هر طور شده بودجه مالی مورد نیاز خودش را تأمین کند جذب اسپانسر شاید در برخی رشته های ورزشی دشوار باشد اما در فوتبال با این حجم هوادار کار سختی نیست.

امروز همه و به خصوص باشگاه های کشورمان باید به تیم ملی کمک کنند ما راه سختی در پیش داریم!/آق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار