یک متخصص روماتولوژی گفت: بیماری واسکولیت موجب تخریب عروق مختلف بدن می شود.

"كامران كيوان پژوه" در گفت گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه گفت:واسكوليت به گروهي از بيماري ها گفته مي شود كه التهاب و آماس موجب تخريب عروق شده و شريانها،ريه ها ودر مواردي مويرگها را درگیر خود می کند.

وي اضافه کرد:طبقه بندي اين بيماري بر اساس علت،محل درگير،نوع واندازه ي عروق است.

کیوان پژوه تشریح کرد: واسكوليت عروق كوچك،كاوازاكي، تاكاياسو از انواع مختلف این بیماری بوده و واسكوليت مرتبط با بيماري هايي مثل روماتيزمال، بدخيمي ها و برخي عفونت ها مثل هپاتيت C است.

وي اشاره كرد: علايم اين بيماري بسته به درگيري اورگان مبتلا بسيار متنوع و گسترده اندكه علايم عمومي اين بيماري تب و كاهش وزن بوده و از علايم اختصاصي مربوط به عضلات، درد عضلات، علایم مربوط به درگیری قسمت عصبی، سر درد و سكته ي مغزي و گوارشي مثل شكم درد و خون ريزي گوارشي را می توان عنوان کرد.

این متخصص روماتولوژی گفت:اين بيماري قابل انتقال نبوده و جز بیماری های ارثی و ژنتیکی به شمار نمی رود.

کیوان پژوه در ادامه تصریح کرد:تشخيص اين بيماري از طريق معاينات باليني ويافته هاي آزمايشگاهي كه مولفه ي التهاب را نشان ميدهد ممکن بوده و در نهایت از طريق نمونه برداري از عضو مبتلا ميتوان اين بيماري را تشخيص داد.

وي بيان كرد:درمان اين بيماري توسط داروهاي مختلف مانندكورتيكواترونبدها و سركوب كنندهاي سيستم ايمني مانند سيكلوففاميد در جهت كنترل التهاب،كنترل فعاليتهاي بيش از حد گلوبولهاي سفيد و سيستم ايمني انجام می شود .

این متخصص روماتولوژی خاطر نشان کرد:در كنار درمان های دارویی بسته به ارگان و عضو درگير درمان هاي اختصاصي تري نيز اعمال می شود./س

برچسب ها: بیمار ، عروق ، بسته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.