پزشک طب سنتی و اسلامی ارومیه گفت: اصلی ترین و شایعترین علل نارسایی رشد، تغذیه ناسالم است چون هم اکنون در تغذیه عموم مردم منابع کامل و غنی غذایی وجود ندارد.

حجت الاسلام مهدی محمدقلی زاد در گفت و گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه اظهارکرد: سه علت مهم برای کوتاهی قد در کودکان وجود دارد که از جمله آنها یکی عامل وراثت و دیگری کمبود روی در مواد غذایی و نیز عدم تحرک و فعالیت است.

وی افزود: طبخ غذا با ظروف مسی و برنجی موجب آزاد شدن یون روی در غذا شده که عوامل کوتاهی قد را جبران می کند در حالی که مردم هم اکنون با استفاده از ظروف آلومینیومی و تفلون موجبات کم خونی و فراموشی به ویژه در دوران میانسالی و پیری را فراهم می‌کنند.

حجت الاسلام محمد قلی زاده عنوان کرد: برای داشتن قدی بلند، نقش ورزش بسیار حائز اهمیت است و از سوی دیگر ابوعلی سینا در کتاب قانون حجامت کردن سالیانه 5مرتبه را برای گروه سنی زیر 17سال توصیه کرده است.

به گفته پزشک طب سنتی و اسلامی ارومیه، هم اکنون شیر و ماست پاستوریزه ای که از کارخانه ها به سوپرمارکت ها عرضه می شود نمی تواند فسفر و کلسیم بدن را تامین کرده و برای رشد کودکان مفید باشند.

عضو تحققات حجامت ایران به عوامل ارثی در مسئله کوتاهی قدی اشاره کرد و افزود: اگر هرکدام از والدین کوتاه قد باشند می‌تواند در وراثت اثر گزار باشد اما حجامت در دوران کودکی می تواند آن را جبران کند چراکه این درمان اسلامی هورمون‌های رشد را به تحرک وامی دارد.

حجت الاسلام محمدقلی‌زاد ادامه داد: حتی اگر خانم بارداری در ماه ششم حاملگی خود حجامت کند علاوه بر تاثیر مطلوب بر رشد کودک پس از تولد، موجب جلوگیری از ابتلا نوزاد به یرقان و بیش فعالی می شود./س

برچسب ها: غذا ، سنتی ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.