معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندي شاپور اهواز اظهار داشت : در حال حاضر سه بیماری مهم واگیر یعنی سل، ایدز و مالاریا در دنیا مطرح‌اند و همیشه توسط رهبران سیاسی کشورها در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبارزه با این بیماری تاکید می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ دکتر سید محمد علوی در کارگاه آموزشی مراقبت مالاریا که در مرکز بهداشت استان خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: هر ساله سه میلیون نفر در اثر بیماری سل، دو میلیون نفر در اثر ابتلا به ایدز و یک میلیون نفر در اثر مالاریا در جهان جان خود را از دست می دهند.

 

وي افزود: با وجود این‌که بیماری مالاریا از قدیم در خوزستان بیماری مهمی بوده است که سالیانه مرگ‌های زیادی را قبل از انقلاب در استان موجب شده است، خوشبختانه با تلاش و پیگیری کارشناساني که سالیان متمادی در این راه زحمت کشیده، این بیماری در استان کنترل شده و اکنون انتقال محلی در استان صورت نمی‌گیرد.

 

علوي ادامه داد: فقط تعدادی از افاغنه و ساکنین غیرایرانی نظیر پاکستانی و بنگلادشی‌ها در استان خوزستان گاهی مبتلا می‌شوند که این بیماری را در خارج از ایران کسب می‌کنند كه به آن مالاریای وارده گفته می‌شود. در مناطق عشایری استان که زمانی منطقه بومی بیماری بوده است، اکنون به همت کارشناسان واحدهای پیشگیری بیماری‌ها نیز انتقال بیماری قطع شده است.

 

رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: بیماری مالاریا بیماری پارازیتی است که توسط انگلی به نام پلاسمودیوم که در اثر نیش پشه آنوفل به انسان منتقل می‌شود، ایجاد می‌گردد. این بیماری با تب و لرز و تعریق مشخص می‌شود که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، به سرعت موجب مرگ انسان می‌شود.

 

وی عنوان كرد: اين بیماری از طریق آزمایش خون و دیدن پارازیت در زیر میکروسکوپ تشخیص داده می‌شود و به راحتی توسط داروهای ضد مالاریا که توسط کارشناسان و پزشکان مراکز بهداشت داده می‌شود قابل درمان است.

 

علوي تصريح كرد: درست است که این بیماری در استان خوزستان کنترل شده است ولی به علت همجواری با کشور عراق و وجود شرایط رطوبت، گرما و پشه ناقل، اگر بیماران به موقع کشف و درمان نشوند، پشه ناقل با نیش زدن بیماران و ورود انگل به درون خود می‌توانند بیماری را به ساکنین استان منتقل کنند و شرایط غیرقابل کنترلی به وجود بیاورند. لذا مراقبت از این بیماری در استان خوزستان لازم است و مسئولان بهداشتی باید همواره آماده برای برخورد احتمالی باشند./س

 
برچسب ها: کنترل ، انتقال ، مالاریا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.