وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان بر اهمیت موافقتنامه ترانزیت چهارجانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان تاکید کردند.

به گزارش حوزه سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران؛ محمدجواد ظریف و یوسف بن علوی روز یکشنبه طی مذاکراتی در تهران ضمن مرور آخرین وضعیت روابط تهران - مسقط در حوزه‌های مختلف، از روند گسترش همکاری‌ها بویژه روند نهایی شدن پروژه کریدور چهارجانبه ابراز رضایت کردند.

در این دیدار طرفین همچنین ضمن تبادل نظر در خصوص تحولات منطقه از جمله اوضاع مصر، سوریه، یمن، لبنان، تونس و بحرین، نگرانی خود را از افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها و توسعه افراط گرایی ابراز داشتند و بر ضرورت همکاری در جهت کمک به خاتمه بحران‌ها تاکید کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها با عمان، ابراز اطمینان کرد که سفر سلطان قابوس به تهران می‌تواند به ارتقاء مناسبات دو کشور در حوزه های‌مختلف منجر شود.

ظریف ضمن تاکید بر اهمیت اجرایی شدن موافقتنامه ترانزیت چهارجانبه و منافع این پروژه برای منطقه، از روند مذاکرات و همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی، گاز و تجارت ابراز رضایت کرد.

یوسف بن علوی نیز در این دیدار با اشاره به مناسبات قوی دو کشور و علاقه‌مندی مسقط برای تقویت و تحکیم این روابط گفت: درباره موافقتنامه ترانزیت چهارجانبه کارهای زیادی صورت گرفته و باید با جدیت اهتمام کنیم که مرحله آغاز عملیاتی شدن این پروژه مهم نهایی شود.

وی با تاکید بر اهمیت این طرح، ایران را نقطه کانونی ترانزیت منطقه دانست.

همچنین طرفین در این دیدار برگزاری اجلاس در سطح کارشناسان و وزرای امورخارجه در آینده نزدیک را برای نهایی کردن مراحل اجرایی موافقتنامه چهارجانبه مورد توجه دادند.

بررسی آخرین تحولات منطقه از دیگر محورهای مذاکرات دو مقام در این ملاقات بود و ظریف ضمن تاکید بر سیاست جمهوری اسلامی ایران در داشتن بهترین روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، بر ضرورت همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای برای کمک به حل و فصل بحران‌های منطقه تاکید کرد.

وی ریشه بی‌ثباتی و ناآرامی‌ها در منطقه را عدم پاسخگویی مناسب به مطالبات مردمی، مداخلات خارجی و اقدامات افراط گرایانه نیروهایی که هیچ سنخیتی با اسلام ندارند و مورد حمایت قدرت‌های خارجی هستند دانست و تصریح کرد: آنهایی که فکر می‌کنند خود از افراط گرایی خود مصون می‌مانند، اشتباه می کنند زیرا بی ثباتی، نا امنی و افراط گرایی مرز نمی‌شناسد و در یک جا محصور نخواهد ماند.

وزیر امور خارجه عمان نیز با ابراز نگرانی در خصوص بحران‌های منطقه ای، ضرورت همکاری کشورهای منطقه برای کمک به حل و فصل بحران‌ها و تقویت روابط و همکاری‌های منطقه ای را مورد تاکید قرار داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ظریف ، وزیر ، خارجه ، عمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.