بناي معروف برج کج پيزا در ايتاليا، طي يک دهه 2/5 سانتي متر از کجي خود کاسته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه؛ گردشگران مطمئنند که برج پيزا، در ايتاليا، همچنان کج است.

اما بر اساس گزارشي علمي که در اواخر اوت منتشر شد، کجي اين بنا طي دوازده سال اندکي کاهش يافته است.

در واقع اين برج با شکوه در فاصله بين سال هاي 2001 تا 2013، به مقدار 2/5 سانتي متر به حالت عمودي متمايل شده است.

اين بهبود به خودي خود خبر خوبي است که نشان مي دهد اين برج مي تواند همچنان پذيراي بازديد کنندگان باشد.

 سال ها، مسئولان مربوطه نگران حفظ اين بناي تاريخي بودند و از سال 1990 تا سال 2001  آن را براي انجام برخي مرمت ها بستند. در آن زمان، برج کج پيزا، با تهديد فرو ريختن مواجه بود. به همين دليل براي نجات آن بلوک هاي سربي در آن نصب شده و طبقه اول برج نيز با کابل هاي فولادي مهار شد. در همين راستا، اقداماتي هم براي تقويت فونداسيون و بستر آن صورت گرفت. با اتمام موفقيت آميز اين مرمت ها ، برج پيزا 50 سانتي متر بهبود وضعيت پيدا کرد.

کارشناسان مسئول نظارت بر اين اثر تاريخي، در گزارش سالانه خود توضيح مي دهند که پس از اين اقدامات مرمتي،‌ خود برج هم به تنهايي 2/5 سانتي‌متر بهبود يافته است. اين بهبود را به سادگي مي توان به تکميل کارهاي مرمتي سال 2001، نسبت داد چرا که اثرات آن براي چندين سال ادامه خواهد داشت.

به گفته جوزپه بنتيوگليو، مدير فني اماکن، اين برج به زودي نقطه تعادل خود را پيدا کرده و در آن نقطه تعادل، تثبيت خواهد شد. بنابراين برج کج پيزا کجي خود را حفظ خواهد کرد و تا دو يا سه قرن آينده، براي گردشگراني که اميدوارند در کمال امنيت از آن بازديد کنند،  همچنان جذابيت خواهد داشت.
برچسب ها: پیزا ، برج ، بین الملل ، تصاویر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار