پایگاه خبری "اسرائیل دیفنس" در گزارشی با اشاره به تهدیدات اخیر آمریکا برای حمله به سوریه اذغان کرد : چنین اقدامی می تواند موجودیت متزلزل اسرائیل را بیش از پیش به خطر بیندازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری اسرائیل دیفنس ؛ نویسنده در مقاله خود خاطرنشان کرد : طی ماه های اخیر درگیری ها و تنش ها در شهرهای لبنان که با سرزمین های اشغالی مرزهای گسترده ای دارد به شدت افزایش یافته است . این تنش ها بیش از هر اقدامی موجب نگرانی سردمداران رژیم صهیونیستی می باشد  چراکه تلاشی که بیش از 60 سال اسرائیل بهمراه آمریکا ، انگلیس و تعدادی از هم پیمانان غربی و عربی با این درگیری ها به خطر خواهد افتاد . 

ادعایی که اخیرا سازمان ملل _ که تحت کنترل و تسلط همیشگی لابی صهیونیستی و دولت آمریکا بوده _ علیه دولت "بشار اسد" مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی ضد ملت سوریه مطرح کرده ، بهانه دیگری برای واشنگتن قرار گرفته تا همانند آنچه درباره عراق ، لیبی و افغانستان صورت گرفت در قبال سوریه نیز اعمال شود . ادعای تکراری "مبارزه با تروریسم" همواره از سوی کاخ سفید مبنایی برای تجاوز ابتدایی به خاک کشورهای غنی خاورمیانه واقع شده و سپس این بهانه بتدریج حذف و غارت اموال و سوء استفاده از کشور موردتجاوز به سود منافع آمریکا و هم پیمانانش بخصوص اسرائیل در دستور کار قرار می گیرد . 

نگاهی به آنچه اخیرا در لبنان روی میدهد می تواند تا حدودی مسئله سوریه را نیز روشن سازد با این وجود راهکارهای مواجهه بااین دو موضوع در برخی مواضع کاملا متفاوت است . تنش های دوجانبه و تبادل آتش میان حزب الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی در راستای اهدافی است که نیروهای تروریستی القاعده و النصره به دستور دولت های حامی خود اجرا می کنند . آنان تلاش دارند حتی المقدور اسرائیل رانیز در جنگ های منطقه درگیر نمایند . آشوبگری و سرایت جنگ به کل منطقه یکی از اهداف اصلی تروریست هاست . 

در ادامه این مقاله آمده است : مسئله سوریه و مصر طی ماههای اخیر تنها موضوع اصلی برای مذاکرات و دیدارهای استراتژیک میان مقامات آمریکایی و اسرائیلی بوده است . چهارشنبه گذشته "موشه یعلون" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفتگوی تلفنی با "چاک هیگل" همتای آمریکایی خود به بررسی چگونگی عملکرد در قبال سوریه و مصر با توجه به تشدید درگیری ها پرداختند . 

روز جمعه گذشته نیز ژنرال "بنی گانتز" رییس ستاد مشترک ارتش رژیم صهونیستی با ژنرال "مارتین دمپسی" همتای آمریکایی خود گفتگوی تلفنی طولانی را درباره اتخاذ سیاست هایی که کمتر ضرری را متوجه منافع امریکا و اسرائیل نماید داشته است. گفته می شود گانتز در این گفتگوی تلفنی درباره تبعات حمله های پراکنده به لبنان و احتمال پاسخ سنگین حزب الله به دمپسی هشدار داده است . اما آنچه بیشتر درباره موضوع اصلی این مکالمه محتمل است "احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه" و تبعات آن برای تل آویو می باشد . 

ژنرال دمپسی در هفته جاری و در سفری که به اردن خواهد داشت بار دیگر جوانب تصمیمی که "اوباما" برای افزایش دامنه جنایات و تجاوزگری های آمریکا در سطح خاورمیانه گرفته ، بررسی خواهد کرد با این حال ناوهای جنگی آمریکا حرکت خود بسوی سواحل شرقی مدیترانه و در نزدیکی سواحل سوریه را آغاز کرده اند . قرار است "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا هفته جاری به ابهامات و سوالاتی که در مورد تصمیم قطعی واشنگتن در قبال دمشق پاسخ دهد . 

در سال 2012 اوباما طی اظهاراتی مدعی شده بود که "خط قرمز" آمریکا در قبال سوریه استفاده "بشار اسد" از سلاح شیمیایی است . ماموران سازمان ملل اخیرا در بازرسی از سوریه اعلام کردند که ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است این در حالی است که هم ملت سوریه و هم دولت این موضوع را انکار و اظهار داشته اند که تروریستهای خارجی که توسط تعدادی از کشورهای غربی و عربی تغذیه تسلیحاتی می شوند از بمب های حاوی گاز سارین در روستاهای سوریه استفاده می کنند . سازمان ملل علاوه بر این مورد ، در ماموریت های پیشین خود نیز اکیدا وفاداری و پایبندی خود به اهداف و منافع اسرائیل و آمریکا را اثبات کرده است . 

نویسنده همچنین خاطرنشان کرد  : یکی از اهرم های قدرتمندی که مانع اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه می شود هم پیمان بزرگی بنام "روسیه" در کنار "بشار اسد" است . فروش موشک های فوق پیشرفته پدافند هوایی " اس ای 300" روسی به ارتش سوریه و نیز حق وتوی روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل که درباره هرگونه اقدام نظامی علیه دمشق از آن دارا هستند  ، از جمله توانمندی های مسکو در ممانعت از بروز جنگ در سوریه می باشد .

اوباما مایل است رضایت تمامی اعضای شورای امنیت را برای اقدام نظامی علیه سوریه جلب نماید همانگونه که در حمله به لیبی برای تحقق آن تلاش نمود . اما حق وتوی روسیه و چین و هم پیمانی آنها با سوریه مانع تحقق این هدف در قبال سوریه خواهد شد . آمریکا تنها می تواند به جلب رضایت کشورهای غربی عضو پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) درباره همکاری و همراهی در حمله نظامی به سوریه امیدوار باشد .

بر اساس طرح آمریکا برای حمله نظامی به سوریه حدود 40 تا 60 هزار سرباز برای اعزام به سوریه در حالت آماده باش هستند ، طرحی که در عراق و افغانستان نیز اجرا و در درازمدت با شکست مواجه شد . این برآورد در حالی است که شرایط سوریه با عراق یا افغانستان کاملا متفاوت است . افغانستان عملا فاقد ارتش و نیروهای دفاعی بوده و عراق نیز در زمان صدام و حکومت بعث ارتش بسیار ضعیف و شکننده داشت اما سوریه با نیروهای فراوان و تسلیحات پیشرفته بی شاز دو سال است که در برابر هجمه هزاران تروریست خارجی و شورشی داخلی مقاومت کرده است . 

فتوحات و موفقیت های ارتش سوریه بخصوص در ماه های اخیر نشان میدهد که وضعیت جمله آمریکا به سوریه با آنچه پیشتر ارتش ناتو و آمریکا در عراق و افغانستان تجربه کرده تفاوت های فراوانی دارد . اوباما بدون توجه به این تفاوت های فاحش همان رویکردی را اتخاذ کرده که کاخ سفید حدود ده سال پیش در عراق و افغانستان اتخاذ کرده بود . 

در ادامه این مقاله تاکید شد : آمریکا می تواند با حمله دریایی و هوایی به خاک سوریه خطر شکست در این تجاوز را کاهش دهد . این اقدام منجر به کشته شدن هزاران شهروند سوری در تنها یک روز می شود و همچنین می تواند بسیاری از بناها ، سازمانهای کلیدی و زیرساخت های سوریه را نابود کند اما هرگز نمی توان تضمین کرد حمله نظامی به خاک سوریه منجر به سقوط دولت "بشار اسد" شود .بمب های آمریکایی تنها می تواند این کشور را تخریب کرده و چهره آن را جنگی نماید اما پس از آن واشنگتن بار دیگر با حضور "بشار اسد" در سوریه مواجه خواهد بود . 

آمریکا گزینه پیشروی دیگری نیز دارد : می تواند بدون تجاوز و ورود به خاک سوریه با انسداد مسیرهای دریایی و هوایی مانع انتقال و ارسال سلاح های خریداری شده از روسیه به دمشق گردد . درصد موفقیت این گزینه بسیار کمتر از گزینه قبلی است چرا که در این صورت احتمال درگیری میان نیروهای روسی با ارتش آمریکا وجود دارد .

در هر حال اوباما تلاش میکند با اعزام " ژنرال دمپسی " به تعدادی از کشورهای عربی منطقه نظر جهان عرب را با این اقدام خود جلب نموده و همراه سازد . این تلاش در حالی است که تل آویو از هرگونه همکاری در این تجاوز نظامی با واشنگتن شانه خالی کرده و آن را اقدامی کاملا متضاد با منافع و امنیت رژیم صهیونیستی می داند . 

در انتهای این مقاله آمده است : از منظر مقامات اسرائیلی هرگونه حمله از سوی آمریکا یا هم پیمانان آن به خاک سوریه ریسک اقدام تلافی جویانه آن در سرزمین های اشغالی را  افزایش داده و تهدیدآفرین است . چنانچه "بشار اسد" کشور و ملت خود را در خطر ببیند مطمئنا اقدامات تلافی جویانه خود را علیه رژیم صهیونیستی بعنوان هم پیمان و متحد دیرینه واشنگتن نیز عملی خواهد کرد . 

تمامی سناریویی که اوباما قرار است هفته جاری بیان کند از پیش قابل پیش بینی و محکوم به شکست است . واشنگتن نباید خطر حمله به کشوری که تاکنون توانسته در برابر فشارهای مستقیم و غیرمستقیم غرب و برخی اعراب مقاومت کند ، را بپذیرد . پذیرش این خطر به منزله نابودی تدریجی موجودیت شصت ساله اسرائیل و سقوط امپراطوری کذایی و توهم آلود کاخ سفید در جهان خواهد بود . 
برچسب ها: اسرائیل ، موجودیت ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار