عضو مرکز تحقيقات بيماريهاي روماتيسمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد کوتاه شدن قد و تکرار شکستگي را از علائم ابتلاء پوکي استخوان عنوان کرد .

دکتر محمد رضا هاتف در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با اشاره به اينکه پوكي استخوان يك نوع بيماري بدون علامت از لحاظ كلينيكي است و تا هنگامي كه شكستگي رخ ندهد علامتي از اين بيماري ندارد اظهار کرد:‌ این بیماری با افزايش سن به ويژه در زنان بعد از يائسگي و در آقايان با نسبت كمتري رخ میدهد.

دانشيار دانشگاه علوم پزشکي مشهد مهم‌ترين عوارض اين بيماري را تكرار شكستگي‌ها و يا كوهان كوژپشت و كوتاه شدن قد دانست و خاطرنشان کرد: شكستگي در مچ دست در استخوان ران و لگن از جدي‌ترين شكستگي است كه با يك ضربه جزيي و يا زمين خوردن اتفاق مي‌افتد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، شكستگي در استخوان ران را خطرناك‌ترين شكستگي دانست و خاطرنشان كرد: بر اساس آمار جهاني 25 تا 30 درصد اين شكستگي‌ها در افراد مسن، مرگ و مير را در بردارد به همين علت بايد بيماري قبل از شكستگي تشخيص داده شود و چون خوشبختانه قابل کنترل است باید سریعا درمان ‌شود.

دکتر هاتف افزود: تغذيه مناسب از دوران كودكي و استفاده مناسب از نور آفتاب كه ويتامين D مورد نياز بدن را تامين مي‌كند و همچنين استفاده كافي از لبنيات نقش مهمي در پيش‌گيري اين بيماري دارد.

عضو مرکز تحقيقات بيماريهاي روماتيسمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: افرادي كه داراي استخوان‌بندي ظريفي و لاغر هستند نسبت به افراد تنومند بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري می‌باشند همچنین برخلاف تصور عموم مردم خانم‌هايي كه اصلا زايمان نكرده‌اند در مقايسه با ديگر زنان بيشتر در معرض پوكي استخوان هستند.

وی اظهار كرد: افرادي كه به اندازه كافي كلسيم مصرف کرده و ورزش مي‌كنند نسبت به سايرين كمتر در معرض ابتلا به اين بيماري هستند.

هاتف همچنين در رابطه با نقش ويتامين D درجلوگیری از پوكي استخوان گفت: مصرف ويتامين D نقش مهمي براي جلوگيري از پوكي استخوان و مهم‌تر از آن نرمي استخوان دارد چرا كه عامل اصلي نرمي استخوان كمبود ويتامين D در افراد است.

وي افزود: ويتامين D در پوكي استخوان نقش كمكي دارد و نقش اصلي آن جلوگيري از ابتلا شدن به بيماري نرمي استخوان است.

هاتف با اشاره به اینکه منبع اصلی تامین ویتامین D نور آفتاب است گفت: همه غذاها حتی لبنیات از لحاظ تامین ویتامینD فقیر هستند وافراد برای تامین ویتامین مورد نظر باید روزی 10 دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند.

وی ادامه داد: پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های استخوانی است که با بالا رفتن سن شدت آن افزایش می یابد و یک سوم افراد مسن به علت پوکی استخوان دچار شکستگی می شوند که این شکستگی‌ها تا حدود زیادی قابل درمان و پیشگیری هستند.

هاتف خاطرنشان کرد: بهترین وسیله تشخیص پوکی استخوان دستگاه سنجش تراکم است که اشعه خیلی کمی در حدود یک دهم درصد هیدروگراف به بدن می خورد و می تواند تغییرات تراکم استخوان را تشخیص دهد.

وی افزود: خانم‌هایی که دچار یائسگی می‌شوند وکسانی که یائسگی زودرس به سراغشان می‌آید همچنین افرادی که سابقه پوکی استخوان در اقوام خود دارند و تمام افراد بالای 65 سال باید تراکم استخوانشان اندازه‌گیری شود. /ب

برچسب ها: ابتلا ، پوکی ، استخوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.