استاندار اصفهان: توجه جدي به رهنمودهاي مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در خصوص استفاده از نمادهاي اسلامي -ايراني در ساخت و سازها از اهميت ويژه اي برخوردار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، عليرضا ذاكر اصفهاني در سومين نشست مشترك شهرداران كلان شهرهاي كشور و فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي ، دليل اينكه امروز نمی‌توانیم شهرسازی با هویتی داشته باشیم و میراث مان در خطر آسیب قرار گرفته است شناخت ناکافی غنای معماری گذشته دانست.

وي با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای جهان، با سابقه فرهنگی و دیرینه در بحث شهر نشینی است، اظهار کرد: شهرها توسط شالوده های فرهنگی به وجود آمده‌اند و فرهنگ نیز چیزی جز کرامت انسانی كه در تمدن ایرانی-اسلامی از اولین و مهم‌ترین مؤلفه‌هاست نمي باشد.

ذاكر اصفهاني با اشاره به سابقه فرهنگی و تاریخ سرشار و غنی کشورمان تصریح کرد: استان اصفهان در دوره های مختلف به خصوص در عصر اسلامی که دوره درخشش تمدن اسلامی است، دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

وی تاکید کرد: تمدن اسلامی مبتنی بر یک فلسفه است که در عصر صفوی این فلسفه در اصفهان شکل گرفت و ما امروز میراث دار این تمدن هستیم.

استاندار اصفهان با اشاره به اينكه نبود طرح های آمایشی و کلان، شهرداریها را با چالش روبرو کرده است، رشد سریع جمعیت، جذابيت هاي شهرها و مهاجرت را از عمده عوامل مشكل آفرين امروز برشمرد.

وی اضافه کرد: رشد سریع جمعیت باعث شده تا اصفهان بیشترین تعداد شهر کشور یعنی 106 شهر داشته باشد و کلان شهر اصفهان به یکی از شهرهای مهاجر پذیر کشور تبدیل شود.

مقام ارشد استان ادامه داد: ما در استانی هستیم که هشت هزار و 500 واحد تولیدی در آن فعال است و کاشی، سیمان، مصالح ساختمانی و 70 درصد فولاد کشور را تولید می‌کند و علاوه بر آن اصفهان بیش از 10 درصد صادرات کشور را بر عهده دارد و دومین منبع درآمدی کشور محسوب می‌شود.

وي با بیان اینکه در چنین کلان شهر و استانی باید عملیات اجرایی از اصول خاصی پیروی کند، افزود: باید از خود بپرسیم چرا ما نتوانستیم این اصول را رعایت کنیم و چرا امروز خانه های قدیمی خود را این گونه از دست می‌دهیم؟

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه مدت‌ها است در مجموعه استانداری در حال بررسی راهی برای حفظ آثار تاریخی اصفهان هستیم، گفت: شناخت ناکافی معماری و غنای معماری گذشته و مشکلات اقتصادی موجود از دلایلی است که ما امروز نمی‌توانیم شهرسازی با هویتی داشته باشیم و میراث مان در خطر آسیب قرار گرفته است.

وی استفاده از اصحاب فرهنگ و هنر همچون معماران را از دیگر موضوعاتی دانست که استانداری به آن توجه داشته است و افزود: با استفاده از این افراد می خواهیم شهرسازی و معماری که میراث دار آن هستیم احیا و برپایه همان شهرها پیشرفت کنیم./س

برچسب ها: اصفهان ، نشست ، مشترک ، شهرداران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.