مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی بر لزوم فرهنگ‌‌سازی برای اجرای طرح پزشک خانواده در استان تاکید کرد.

جیریایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک افزود: پزشک خانواده از جمله طرح‌هاییبوده که در تمام کشورهای پیشرفته و توسعه یافته اجرا شده است و کشور انگلستان از موفق‌ترین کشورها در اجرای این طرحبودهکه حدود 95 درصد اقدامات درمانی در تیم سطح یک برای بیماران در آنانجام می‌شود و تنها 5 درصد نیازمند ارجاع به متخصص هستند.

وی بیان داشت: با توجه به نوپا بودن این طرح در ایران، لازم است فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی کافی در خصوص مزایای طرح پزشک خانواده برای مشارکت بیشتر آحاد مردم توسط اصحاب رسانه صورت گیرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی مدیریت بهینه منابع بخش سلامت کشور، افزایش سطح دسترسی بیمه شدگان، توزیع عدالت در سلامت، کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم، جلوگیری از سرگردانی بیمه شدگان هنگام دریافت خدمات سطوح مختلف و هدایت آن از طریق پزشک خانواده که به عنوان مشاور و وکیل سلامت افراد محسوب می‌شوند را از اهداف برنامه پزشک خانواده برشمرد.

ویادامه داد: بر اساس ماده 5 قانون بیمه همگانی برای ارائه خدمات درمانی به روستاییان در سال 75 طرح ارتقای درمان روستاییان و عشایر در کشور اجرایی شد که هدف از آن بهره‌مندی عادلانه روستاییان از خدمات سلامت، افزایش و تحصیل دسترسی آسان روستاییان به خدمات سلامت، مدیریت منابع و بهینه کردن هزینه‌های سازمان و کمک به ساماندهی خدمات سرپایی است.

جیریایی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت استان از سال 84 آغاز شده است، خاطرنشان کرد: تعداد مراکز و نیروهاقبل از اجرایی شدن طرح در استان شامل 51 داروخانه، 41 آزمایشگاه، 31 ماما، 77 پزشک خانواده و 101 درمانگاه بوده که با اجرای طرح مذکور به 103 داروخانه، 103 آزمایشگاه، 104 ماما، 121 پزشک خانواده و 103 درمانگاه ارتقا پیدا کرده است.

وی یکی از مهم‌ترین وظایف پزشک خانواده را ارائه خدمات و مراقبت‌های اولیه بهداشتی عنوان کرد و افزود: اجرای طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع موجب تشخیص به موقع بیماری‌ها و جلوگیری از عوارض غیر قابل جبران بیماری‌ها می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزیاضافه کرد: در این طرح ارجاع بیمار به سطوح بالاتر و تخصصی‌تر توسط پزشک خانواده صورت می‌گیرد و پزشک عمومی و تیم وی مسئولیت کامل سلامت افراد و خانوارهای زیرپوشش خود را بر عهده داشته و پس از ارجاع فرد به سطوح تخصصی، مسئولیت پیگیری سرنوشت وی را نیز بر عهده دارند.

به گفته وی، در این طرح در صورتی‌ که بیماران مستقیماً به پزشک متخصص مراجعه کنند، هزینه‌های درمانی بر عهده خودشان است.

جیریایی سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع را به نوزادی تشبیه کرد که باید روند تکامل تدریجی خود را طی کند.

وی کمبود نیروی انسانی، عدم استقبال پزشکان و متخصصان از این طرح، آموزش نیروی انسانی ناظر بر این طرح، نبود امکانات و تجهیزات، نبود زیرساخت‌های لازم برای تشکیل پرونده‌های الکترونیک سلامت، مشکل منابع مالی و اعتباری و عدم آموزش و فرهنگ‌سازی را از جمله موانع و مشکلات اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای 20 هزارنفر جمعیت عنوان کرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.