يك روانشناس معتقد است: كودكان دو زبانه در بدو ورود به محيط جديدي مانند مدرسه صرف‌نظر از ارتباطات عاطفي و اجتماعي، نمي‌توانند از ارتباط كلامي مناسبي برخوردار باشند لذا بايد والدين در اين زمينه كودكان خود را آموزش دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اهواز؛ جمشيد كمايي اظهار كرد: با توجه به اين‌كه كودكان در سن ورود به مدرسه بايد به نوعي از محيط خانواده جدا شوند و تجربه يك محيط جديد را داشته باشند، اين جدايي براي كودكان دو زبانه بسيار مشكل‌تر است.

 

وي ادامه داد: اين كودكان در ابتداي ورود به مدرسه احساس مي‌كنند كسي زبان آنها را متوجه نمي‌شود و علاوه بر احساس ناامني كه در محيط جديد نگرانشان مي‌كند، در ارتباط كلامي مشكل پيدا مي‌كنند. به همين خاطر به آن دسته از خوزستاني‌هايي كه به دو زبان صحبت مي‌كنند توصيه مي‌شود براي برقراري آرامش در كودك خود هنگام تجربه محيط جديدي مانند مدرسه، در دوره يك ماهه‌اي كه ويژه اين كودكان در شهريور ماه برگزار مي‌شود، شركت كنند.

 

اين روانشناس افزود: آموزش و پرورش هر ساله اين دوره را برگزار مي‌كند كه براي تقويت ارتباط كلامي كودكان دو زبانه و آماده‌سازي آن‌ها براي ورود به مدرسه بسيار موثر است، كودكان در اين دوره هم با مدرسه آشنا مي‌شوند و هم مقداري از مشكل ارتباطي آن‌ها كاهش پيدا مي‌كند.

كمايي گفت: لازم است خانواده‌ها در مدت باقي‌مانده تا بازگشايي مدارس، كودكان پيش‌دبستاني و اول دبستان خود را به استفاده از كانال‌هاي تلويزيوني فارسي و تماشاي كارتون‌هاي فارسي كنند.

 وي اظهار كرد: خانواده‌ها همچنين سعي كنند در صحبت كردن با فرزند خود بيشتر از زبان فارسي استفاده كنند.
 
اين روانشناس افزود: در سند تحول بنيادي نظام آموزش و پرورش علي‌رغم اين‌كه دوره پيش‌دبستاني در نظام آموزش و پرورش به عنوان يك دوره رسمي اجباري ديده نشده اما در اين سند براي استان‌هاي داراي دانش‌آموزان دو زبانه برگزاري دوره آموزشي ويژه اين دانش‌آموزان، در قانون الزامي است. بنابراين اميدواريم مسئولان استاني در سطح اداره كل آموزش و پرورش و سطوح بالا دستي استان، پيگير اين موضوع باشند تا از اين ظرفيت قانوني به خوبي استفاده كنيم تا بخشي از اشكالي كه در بحث پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان دغدغه ماست، رفع شود./ب

برچسب ها: مشکلات ، کودکان ، دوزبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.