تحلیلگر روس بر این باور است آمریکا پس از تعطیلی پایگاه نظامی «ماناس» نیز بر حضور امنیتی خود در "قرقیزستان" ادامه خواهد داد.

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران، "ارکدی دوبناف" روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر روس ضمن انتشار مطلبی در ریانووستی بر این نکته اشاره کرد که برخلاف وجود ذهنیت مربوط به‌ کاهش قابل توجه حضور نظامی آمریکا با تعطیلی پایگاه «ماناس»، واشنگتن بر حضور امنیتی خود در منطقه و به‌ خصوص "قرقیزستان" و تاجیکستان ادامه خواهد داد.
 
در مطلب این تحلیل‌گر روس که تحت عنوان «نگاهی به افغانستان: آیا وقت آن رسیده است که به سخنان ژنرالها گوش فرا داد؟» آمده است، در تاریخ 14 آگوست سال جاری «تاکان مامیت‌اف» معاون نخست‌وزیر "قرقیزستان" 2 نفر از کارمندان سفارت و یکی از نمایندگان فرماندهی مرکزی آمریکا را به‌ حضور پذیرفت.

این مقام سیاسی قرقیز ضمن قدردانی از کمک‌های واشنگتن در ساخت 8 پست مرزی، خواستار تداوم کمک‌های آمریکا در جهت تعمیر و احداث پادگان‌های وزارت کشور "قرقیزستان" شد.
 
در همین حال، آمریکا با استقبال از پیشنهاد مامیت‌اف، اعلام کرد که در حال حاضر مشغول احداث 20 واحد اقتصادی برای نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی "قرقیزستان" می‌باشد.
 
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بدیهی است که در آینده نزدیک حجم کمک‌های آمریکا به تاجیکستان نیز که در برابر تهدیدات ناشی از افغانستان در آسیب‌پذیر‌ترین موقعیت قرار گرفته است، افزایش خواهند یافت.
 
به‌اعتقاد دوبناف، فرصت آن فرا رسیده تا مسکو در برابر ‌‌‌تقاضای دوشنبه و بیشکک برای اعطای کمک‌های امنیتی از سوی آمریکا (که عمدتا با پاسخ مثبت مواجه می‌شوند)، مقابله کند.
 
به گفته وی، آمریکا از این طریق «قدرت نرم» خود را به ‌نمایش می‌گذارند و برای مسکو نیز جز به‌ کار گرفتن «قدرت نرم» چاره‌ای باقی نخواهد ماند. چرا که هرگونه اقدام دیگر نتیجه نخواهد داد.
 
این تحلیلگر روس مساعدت‌های مالی آمریکا برای احداث، تعمیر و تجهیز اماکن نظامی و پست‌های مرزی با افغانستان را با کمک یک میلیارد و 200 میلیون دلاری روسیه برای "قرقیزستان "و تاجیکستان در جهت تجهیز نیروهای مسلح این 2 کشور غیر قابل مقایسه عنوان کرده است.
 
وی نوشته است: اعطای کمک مالی روسیه برای 2 کشور یاد شده تاکنون فقط به‌صورت وعده بوده و از سویی هم نباید به‌آن به‌ عنوان کمک مسکو برای متحدان خود در سازمان پیمان امنیت جمعی نگاه کرد.
 
زیرا این تنها هزینه‌ای است که روسیه برای تامین امنیت خود می‌پردازد که حجم آن به مراتب کم‌تر از میزان تهدیداتی است که مسکو برای خود و دیگران در رابطه با افغانستان پس از سال 2014 ترسیم کرده است.
 
انتهای پیام/

منبع:فارس 
برچسب ها: گزارش ، باشگاه ، خبرنگاران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار