ترکمنستان سخنان نخست‌وزیر تاجیکستان در همایش بین‏‌المللی همکاری‏‌های آبی در دوشنبه مبنی بر حمایت دوشنبه از عشق‌آباد در زمینه منابع آبی به ویژه تخلیه آب از سد نارک به نفع ترکمنستان و آبیاری زمین‌های کشاورزی این کشور را تکذیب کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، ترکمنستان بیانات نخست‌وزیر "تاجیکستان" در همایش بین‏‌المللی همکاری‏‌های آبی در دوشنبه مبنی بر حمایت‏‌های دوشنبه از عشق‌آباد در زمینه منابع آبی به ویژه تخلیه آب از سد «نارک» را تکذیب کرد.
 
وزارت خارجه ترکمنستان با صدور بیانیه مطبوعاتی ضمن اعلام مطلب فوق تصریح کرد: در رسانه‏‌های "تاجیکستان" در گزارش‌هایی در ارتباط با کنفرانس بین‌المللی همکاری‌های آبی که در روزهای 20 الی 21 آگوست ماه سال جاری میلادی برگزار شد، «عاقل عاقل‌اف» نخست‌وزیر" تاجیکستان" اعلام کرد که در سال جاری از طریق تخلیه آب از سد نارک به منظور تأمین آب کشاورزی از ترکمنستان حمایت و پشتیبانی شده‏ است.
 
در بخش مطبوعاتی وزارت خارجه ترکمنستان ‏،در بيانيه آمده‏ است که بنابر اطلاعات وزارت اقتصاد آب ترکمنستان، طرف ترکمنی هیچ گونه درخواست، مبنی بر پشتیبانی به صورت تخلیه میزان اضافی از سد نارک به طرف تاجیک ارائه نداده‏ است.
 
وزارت خارجه ترکمنستان اضافه کرد که این نوع خروج آب به قول کارشناسان «تخلیه خالی» نامیده می‏‌شود که به‌منظور تولید برق در نیروگاه آبیِ نارک صورت می‏‌گیرد.
 
در بخش دیگر بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه ترکمنستان آمده‏ است که در بیانات مذکور نخست‌وزیر "تاجیکستان" همچنین اشاره شده که صرفا به دلیل حمایت و پشتیبانی "تاجیکستان" کشورهای پایین دستی موفق شده‌اند که اراضی کشاورزی خود را حفظ کنند که این بیانات مقام دولت "تاجیکستان" با حقیقت مطابقت ندارد.
 
وزارت خارجه ترکمنستان تصریح کرد: در این زمینه می‏‌توان گفت محصولات کشاورزی ترکمنستان صرفا براساس اقدامات و تدابیر به موقع اتخاذ شده به دلیل کم آبی و نیز بهره‏‌برداری با صرفه از منابع آبی امکان‌پذیر بوده‏ است.
 
این گزارش حاکی از آن است که نخست‌وزیر "تاجیکستان" در همایش بین‏‌المللی مذکور در بیاناتی اعلام کرده که طرف تاجیک محاسبه کرده تا حداکثر میزان آب را جمع آوری کند که در عین حال از ترکمنستان نیز حمایت شود.
 
وزارت خارجه ترکمنستان در این زمینه تأکید کرد که جمع آوری آب در سد نارک در رژیم عادی صورت می‌گیرد که براثر آن هم‏‌اکنون 2/99 درصد مخازن سد نارک پر شده‌اند و این درحالی است که برداشت آب ترکمنستان از رودخانه آمودریا به حد خود نرسیده‏ که در این مورد نمی‌توان هیچ گونه صحبتی به اصطلاح «کمک و یا پشتیبانی» داشت.
 
در پایان بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه ترکمنستان با توجه به موارد فوق آمده‏ که طرف ترکمنی در ارتباط با بیانات مذکور طرف" تاجیکستان" آنان را قابل درک نمی‏‌داند و در این زمینه نگرانی خود را اعلام و بیانات ایراد شده را نیز کاملا نامناسب و غیرمغرضانه تلقی می‏‌کند.   
 
لازم به ذکر است که سد نارک «نیروگاه آبیِ نارک»، سدی خاکی  بر روی رود وخش در آسیای مرکزی در مختصات ‎38٫3715 N، 69٫3492 E‏ در کشور "تاجیکستان" است.
 
این سد با داشتن 300 متر ارتفاع از سال 2005 تاکنون(2007) بلندترین سد جهان می‌باشد.
 

ارتفاع این سد خاکی از پایه 300 متر و طول تاج آن 700 متر می‌باشد و احداث این سد در سال 1961 آغاز شده و تا سال 1980 ادامه یافت و حجم مخزن آن 10.5 میلیون متر مکعب و مساحت دریاچه آن نیز 98 کیلومتر مربع می‌باشد، در هنگام ساخت این سد قرار بود که بلندی ان به 335 متر برسد اما با فروپاشی اتحادجماهیر شوروی در سال 1991، این هدف محقق نشد.
 
انتهای پیام/

منبع:فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار