به رغم نبود بررسي جامع و دقيقي درباره حمله شيميايي اخير در سوريه، قدرت هاي غربي به پيش داوري و متهم کردن رژيم بشار اسد روي آورده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، قدرت هاي غربي به دنبال حمله شيميايي اخير در سوريه بر طبل جنگ مي کوبند اين در حالي است که روسيه شورشيان تحت حمايت خارجي را به مانع تراشي در راه بررسي دقيق تيم بازرسان سازمان ملل از محل اين حمله متهم مي کند.

خبرنگار اين شبکه با نمايش بخشي از مصاحبه اوباما با شبکه سي ان ان و سخنان او که از اين حمله به عنوان يک رخداد مهم و بسيار نگران کننده ياد مي کند، مي گويد قدرت هاي  غربي بار ديگر تلاش مي کنند شوراي امنيت سازمان ملل را به موجه کردن استفاده از نيروي نظامي عليه سوريه وادار کنند.

مخالفان سوري روز چهارشنبه ادعا کردند دستکم 300 نفر بر اثر حمله اي که ارتش سوريه در حومه دمشق انجام داد، کشته شدند. اين اتهامي است که ارتش سوريه کاملا آن را رد مي کند و آن را "تبليغاتي کثيف" مي داند که با توجه به دستاوردهاي ارتش در مقابله با شورش تحت حمايت خارجيان، شکل گرفته است.

اکنون فرانسه مي گويد در صورتي که تاييد شود اسد از سلاح شيميايي استفاده کرده، آماده است به زور متوسل شود. لندن حتي موضعي تندتر را اتخاذ کرده است و مستقيما دمشق را به استفاده از اين تسليحات متهم مي کند. ويليام هيگ وزير خارجه انگليس گفت: برخي در دنيا مي گويند اين يک توطئه است که مخالفان در سوريه ترتيب داده اند. اما ما فکر مي کنيم احتمال چنين اقدامي بسيار اندک است.

در اين ميان روسيه تنها کشوري است که مي گويد فقط نتيجه بررسي ها تعيين کننده است و همچنان با استفاده از نيروي نظامي عليه سوريه مخالف است.

سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه گفت: با توجه به پس زمينه تبليغاتي که عليه رژيم سوريه وجود دارد، ما بر اين باوريم که تلاش برخي کشورهاي اروپايي براي اعمال فشار بر شوراي امنيت سازمان ملل و تصميم گيري براي استفاده از نيروي نظامي قابل قبول نيست.

مسکو که دمشق را به همکاري با بازرسان سازمان ملل تشويق مي کند، براي مخالفت خود با چنين اقدامي، دلايل خود را دارد و مي گويد تصاويري که در اينترنت درباره اين حمله شيميايي منتشر شد، ساعاتي پيش از وقوع اين حمله بود.

وزارت خارجه روسيه اعلام کرد: شواهد فزاينده اي وجود دارد از اينکه اقدامي تحريک آميز و تبهکارانه صورت گرفته است.ما از اقدامي سخن مي گوييم که از پيش برنامه ريزي شده بود.

علاوه بر مسکو برخي کارشناسان نيز درباره اعتبار اين تصاوير ترديد خود را مطرح مي کنند و مي گويند بين علائمي که قربانيان نشان مي دهند، همخواني وجود ندارد. استفان جانسون کارشناس موسسه کرانفيلد مي گويد: در برخي تصاوير شواهدي وجود دارد که ساختگي بودن آنها را  تقريبا تاييد مي کند.

در حمله شيميايي ماه مارس،مخالفان سوري ادعا کردند ارتش بيست و شش غيرنظامي را با چنين حمله اي به شهر حلب کشت. اما در حالي که واشنگتن، پاريس و لندن به استفاده از مداخله نظامي پافشاري مي کردند،يکي از اعضاي تيم بازرسان سازمان ملل از شورشيان به علت چنين حمله اي انتقاد کرد.

روسيه نيز مي گويد تحقيقاتش با نتيجه گيري مشابهي همراه بوده است. در اواخل ماه مه نيز ترکيه چند شبه نظامي تکفيري را بازداشت کرد که عامل اعصاب سارين را همراه داشتند.تصاويري نيز وجود دارد که نشان مي دهد شبه نظاميان مخزن هاي گاز را با تسليحات گرفته شده از نيروهاي دولتي شليک مي کنند.

کارشناسان مي گويند قضاوت درباره اين تصاوير منتشر شده زود است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار