عضو جامعه اسلامي مهندسين با بيان اينکه بايد مکانیسم ارتباط جمهوریت و حاکمیت احزاب را با همدیگر تعریف کرد، گفت: درست است که قانون اساسي در متن خود تعريف و يا لزوم داشتن حزب را معين کرده، اما قانون مدوني که جايگاه آن را ارزشمند و يا شأن مشخصي به آن داده باشد وجود ندارد.

"احمد نیک فر" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به آسیب‌شناسی نقش احزاب در کشور، گفت: همه احزاب برای اخذ مجوز از وزارت کشور اساسنامه دارند، اما پایبندی و اعتقاد محکم به اساسنامه در برخی احزاب وجود ندارد.

وی ادامه داد: حزب موتلفه و یا جامعه اسلامی مهندسین جزو احزابی هستند که در چارچوب اساسنامه فعالیت می‌کنند و به آن اعتقاد دارند.

عضو جامعه مهندسین با بیان اینکه تاکنون در کشور سیستم حزبی راه نیفتاده است، اظهار داشت: تا زمانی که جایگاه حزب در نظام مشخص نشود، سیستم حزبی معنا ندارد.

نيک‌فر در ادامه افزود: درست است که قانون اساسي در متن خود تعريف و يا لزوم داشتن حزب را معين کرده است، اما قانون مدوني که جايگاه آن را ارزشمند و يا شأن مشخصي به آن داده باشد، نيست.

وی اضافه کرد: مشخص شدن شأن حزب در نظام نارسایی موجود را ناخودآگاه برطرف خواهد کرد، اما با صرف داشتن اساسنامه مشکلی حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه همه احزاب با تأسی از حزب "جمهوری اسلامی" اساسنامه تدوين کرده‌اند، گفت: ساختار کلی نظام باید جایگاه حزب را معین کند، آسیب‌شناسی اصلی احزاب این است که این تشکل‌ها قانون محکم و مدونی در نظام ندارند.

نیک‌فر اضافه کرد: زمانی احزاب صاحب جایگاه می‌شوند که براساس نظام پارلمانی دنیا نمایندگان مردم باشند و پس از بدست آوردن قدرت برنامه‌های خود را تقدیم مجلس کرده و در حل مشکلات مردم تاثیرگذار باشند.

نیک‌فر با اشاره به صحبت‌های "مقام معظم رهبری" مبنی بر اینکه احزاب در کشور جای صحبت و بحث دارند، تاکید کرد: قانون اساسی باید اصلاح شود چرا که قانون می‌گوید رئیس‌جمهور را مردم انتخاب کنند، اما حزب برای تعیین رئیس دولت با این قانون اساسی ناهمگونی داشته که باید مکانیسم ارتباط جمهوریت و حاکمیت احزاب را با همدیگر تعریف کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشخص شدن جایگاه احزاب در کشور این امکان را فراهم می‌کند که آنها با آموزش عقیدتی موانع را برای  کادر‌سازي و سپس اجرای برنامه‌ها فراهم کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: احزاب ، نظام ، حاکمیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار