مردم منتظرند تا نتیجه عملکرد در پارس جنوبی را با تولید گاز و بهره برداری موثر از منابع موجود در آن به طور ملموس مشاهده کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بيژن نامدار زنگنه بعد از کسب آرای موافق به عنوان وزیر نفت ایران ،  در اولین روز حضور در وزارت نفت ، 4 انتصاب جدید  را انجام داد. 

*** انتصاب هاي جديد با ورود زنگنه

بطوري که کریم زمانی، محسن پاک نژاد و منصور معظمی به ترتیب در پست های مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی، سرپرست اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی و سرپرست معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت در آخرین حکم ابلاغ شده از سوی زنگنه، سیدرحیم عقیق، مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت نفت شدند.

زنگنه همچنین با حضور در جمع مدیران و کارکنان وزارت نفت ضمن تشریح برنامه های اولویت دار این وزارتخانه، به مدیران شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران 10 روز مهلت داد تا گزارشی جامع از تعهدهای کاری خود را با حجم، میزان و طرف های قرارداد ارائه دهند.

*** ضرب الاجل 10 روزه براي ارائه گزارش

زنگنه در خصوص این ضرب الاجل مدیریتی اظهار داشت: در نخستین روز کاری خود در وزارت نفت دستوری به مدیران شرکت ها مبنی بر ادامه کارها داده شد، همچنین از آنها خواسته شد گزارش تعهدهای کاری خود را با حجم، میزان و طرف های قرارداد، ظرف ١٠ روز آینده به اینجانب ارائه دهند، همچنین ارائه گزارش تعهدهای جدید در صورتی که فوریت ندارد، جز آنچه در امور جاری است، تا پایان شهریور ماه به تعویق افتد.

*** تاكيد بربازگشت ظرفیت تولید نفت ایران به میزان سال 84

بازگشت ظرفیت تولید نفت ایران به میزان سال 84 که پیش از این از برنامه های اصلی زنگنه برای صنعت نفت کشور اعلام شده بود، نیز در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت.

همچنين با ورود زنگنه قمصری با حکم احمد قلعه بانی- مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به امور بین الملل شرکت ملی نفت؛ بازگشت.

**** تشكيل جلسات با مسئولان و هيئت دولت

وزير نفت دولت تدبير و اميد با برگزاري جلساتي با مسئولان و هيئت دولت سعي در برطرف کردن مشکلات و توسعه فازهاي پارس جنوبي  داشت. به همين منظور زنگنه نخستین سفر زنگنه خود را به عسلویه پس از 8 سال آغاز کرد و در جریان این سفر یک روزه  و بر اساس برنامه ریزی اعلام شده وی قرار است از فاز های 15 و 16، 17 و 18 و 12 بازید به عمل آورد.
 
*** توسعه پارس جنوبي در اولويت كاري

وی پیشتر با تاکید بر این که پارس جنـوبی در صـدر بـرنامـه های وزارت نفت است، گفته بود: تلاش وزارت نفت بر این است که فازهای تکمیل شده پارس جنوبی را وارد مدار کند، چراکه امروز با توجه به نیازهای کشور به گاز، به این میادین مشترک نیاز اساسی و مبرم داریم.

*** افتتاح هشت فاز در سال آينده

همچنین فازهای ١٣، ٢٢ و ٢٣ و ٢٤، ١٩، ١٤ و ٢٠ و ٢١، هشت فازی هستند که سال آینده افتتاح خواهند شد و این فازها هم اکنون ٥٠ تا ٦٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

این میدان گازی نزدیک به ٤٠ تریلیون متر مکعب گاز دارد که بیش از ٢١ درصد کل گاز دنیا را شامل می شود. هم اکنون ایران روزانه بیش از ٢٩٠ میلیون مترمکعب گاز پارس جنوبی را در پالایشگاه های موجود در عسلویه شیرین سازی می کند.

*** بازديد از بزرگترين فاز گازي پارس جنوبي

بزرگترین فاز گازی پارس جنوبی نيز مورد بازدید وزیر نفت دولت یازدهم و هیات همراه وی قرار گرفت .

وی در دیدار با مسولان نفتي ضمن تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در اجرای این طرح عظیم گازی با اشاره به اینکه فعالیت گسترده ای در مسیر ساخت و توسعه این طرحها انجام شده است گفت: از این پس جهت این دست از فعالیتها باید به گونه ای باشد که در سریعترین زمان ممکن تولید گاز از مخزن تحقق یابد .

*** تسريع توسعه طرحهاي ميدان مشترك

زنگنه با اشاره به اهمیت تسریع در توسعه طرحهای این میدان مشترک و لزوم پایبندی به برنامه ها عنوان کرد: مردم منتظرند تا نتیجه عملکرد در پارس جنوبی را با تولید گاز و بهره برداری موثر از منابع موجود در آن به طور ملموس مشاهده کنند .

 *** تمركز ويژه برراه اندازي ميدان گازي

وزیر نفت افزود : در دور جدید کاری تمرکز ویژه ای بر راه اندازی فاز های 12 ، 15 و 16 و نیز 17 و 18 این میدان گازی صورت خواهد گرفت و تمامی ظرفیت ها در جهت بهره برداری به موقع از این طرحها بسیج خواهد شد.

وی گفت: سایر فازهای جدید و در دست ساخت پارس جنوبی مبتنی بر چارچوب تعریف شده صنعت نفت پس از بهره برداری از فازهای پیشین در اولویت بعدی بهره برداری قرار خواهند داشت .

زنگنه همچنین بر ادامه روند کنونی توسعه طرحها با تمرکز عملیاتی بیشتر تاکید کرد و افزود: تلاش وزارت نفت بر این است تا در تهران ضمن تجهیز منابع پشتیبانی لازم، سازو کارهای ویژه ای را برای توسعه ایم میدان مشترک به کار گیرد .

وزیر نفت دولت تدبیر و امید با تاکید بر انجام رشته فعالیت های بزرگ در پارس جنوبی طی سالهای گذشته اعلام کرد: با مشاهده این دست از فعالیت ها در نخستین بازدیم از پارس جنوبی به این امیدوار تر شدم که با همکاری و کمک تمام نیروهای توانمند و باانگیزه ای که در این سفر دیدم طی چند ماه آینده بتوانیم تولید گاز این بخش از میدان را به منظور تامین سوخت زمستانه کشور آغاز کنیم .


زنگنه در بازدید از تاسیسات بخش خشکی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با اشاره به اقدامات گسترده و موثر که در ارتباط با توسعه فازهای این میدان اعمال شده است گفت: با توجه به اینکه تولید گاز از فازهای باقیمانده پارس جنوبی مدنظر است از این پس تمام توان مدیریتی، فنی و لجستیکی صنعت نفت به منظور بهره برداری سریعتر از سه طرح توسعه 12 ، 15 و 16 و نیز 17 و 18 در یک راستا قرار خواهد گرفت .

وی گفت: پس از این طی یک تا دو ماه آینده چارچوب مدون مشخصی برای پیشبرد مسیر توسعه سایر فازهای باقیمانده نظیر فاز 13 تا 22 و 24 تنظیم و به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد .

*** ارتقاي توان ملي براي توسعه میدان پارس جنوبی و میدانهای مشترک

وزیر نفت دولت یازدهم گفت: از این پس 60 درصد وقت خود را برای توسعه میدان پارس جنوبی و میدانهای مشترک به کار خواهم گرفت تا علاوه بر تولید برنامه ای نفت و گاز و ارتقا ثروت آفرینی ملی، بهبودی ویژه ای در شرایط اقتصادی کشور به وجود آوریم .

وزیر نفت دولت تدبیر و امید تصریح کرد: تولید بیشتر از میدان پارس جنوبی علاوه بر تقویت روحیه ملی، تاثیر مستقیم در زندگی مردم و تامین نیازهای کشور موجب ارتقا جایگاه ایران در جهان انرژی خواهد شد.

زنگنه یادآور شد: پارس جنوبی نیازمند تلاش بیشتری است و همه ارکان اعم از کارفرما و پیمانکاران باید همه تلاش خود را برای رفع مشکلات توسعه این میدان بسیج کنند.

وی خطاب به پیمانکاران طرح های توسعه پارس جنوبی گفت: دولت تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات پارس جنوبی انجام خواهد داد اما انتظار این است که پیمانکاران متناسب با شرح وظایف خود در قرارداد به رفع مشکلات سازمان خود اقدام نموده و به فکر تامین منابع مالی مورد نیازشان باشند.

زنگنه اظهار داشت: به یاری خداوند و با حفظ برادران خدمتگزار و جهادگر این حوزه و اعمال تمهیدات جدید فنی و مدیریتی دیگر مشکلات موجود این حوزه را رفع و رکورد های جدیدی را در این حوزه بزرگ به ثبت خواهیم رساند .

گزارش از : حبيبه رحيميان

انتهاي پيام/



برچسب ها: پارس جنوبی ، نفت ، گاز ، تولید ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار