مقامات آمريکايي اعلام کردند تلاش هاي دولت اين کشور براي تعيين اين موضوع که ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنيت ملي آمريکا چه نوع اطلاعاتي از اين آژانس سرقت کرده ، ناکام مانده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشيتدپرس ، بر اساس اين گزارش، علت ناکامي مقامات دولت آمريکا  تلاش هاي پيچيده اسنودن به منظور مخفي کردن ردپاي ديجيتالي خود از طريق حذف فايل ها يا دسترسي به اطلاعات به شيوه هاي پيچيده و غير مستيقم اعلام شده است.
دسترسي به اين مسيرها نشان خواهد داد اسنودن به چه نوع اطلاعاتي دست يافته يا آنها را دانلود کرده است.
مقامات آمريکايي در حالي که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند توانايي آشکار اسنودن به منظور عبور از موانع امنيتي، تحقيقات قانوني دولت اين کشور را با مشکل رو به رو کرده است.
موانع امنيتي به منظور شناسايي و کشف افرادي ايجاد شده اند که بدون داشتن مجوز در پي دسترسي به اطلاعات محرمانه هستند.
در ماه ژوئيه - حدود دو هفته پس از افشاگري اسنودن - کيت الکساندر مدير آژانس امنيت ملي آمريکا  از سخن گفتن در اين باره خودداري کرد که اسنودن چه نوع اطلاعاتي دانلود کرده است يا اين که اسنودن چه تعداد فايل آژانس امنيت ملي آمريکا را در اختيار دارد . او تنها گفت تحقيقات قضايي در اين باره در حال انجام است.
افشاگري اسنودن اطمينان دولت باراک اوباما را به کنگره و مردم اين کشور در اين باره که برنامه هاي جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا به سبب نظارت بسيار شديد بر سيستم هاي جاسوسي قابل نفوذ نيستند، زير سوال برده است.
بنابراين اين سوال مطرح مي شود اگر اسنودن توانسته است از سيستم هاي موانع امنيتي و هشدار داخلي آژانس امنيت ملي آمريکا عبور کند ، چه تعداد کارمند يا مشاور ديگر اين آژانس مي توانند اقدامي مشابه انجام دهند؟
وني وينس سخنگوي آژانس امنيت ملي آمريکا در گفتگو با آسوشيتدپرس گفت الکساندر مي داند چه اسناد و چه نوع اطلاعاتي سرقت شده است  اما  او نگفت تحقيقات جامع کامل شده بودند.
وينس به اين سوال پاسخ نداد که آيا اسنودن بدون اطلاع آژانس امنيت ملي آمريکا راهي براي مشاهده و دانلود اسنادي که به دست آورد ، يافت يا نه.
جيمز کول معاون دادستان کل در دفاع از برنامه هاي جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا که اسنودن آن را فاش کرد، ماه گذشته در کنگره آمريکا اعلام کرد  دولت به صورت موثري بر فعاليت هاي کارمندانش نظارت مي کند.
کول گفت: اين برنامه تحت نظارت دقيق انجام مي شود . هر اقدامي که بر اساس اين برنامه انجام شده است قبل از تصميم گيري مستند و بازنگري شده است و پس از ابراز اطمينان از اين موضوع که هيچ کسي اقداماتي انجام نمي دهد که مايه نگراني باشد، بار ديگر بازنگري مي شوند.
افشاي سرقت جسورانه اطلاعات از درون آژانس امنيت ملي آمريکا همچنين مي تواند اطلاعات او را از دولت هاي خارجي به صورت قابل توجهي افزايش دهد ، دولت هايي که احتمالا بسيار مشتاق خواهند بود درباره تکنيک هاي ضد جاسوسي مسائلي را فرا گيرند و از آنها عليه شبکه هاي دولتي آمريکا استفاده کنند.
اين موضوع همچنين به توضيح موضوع توقيف فايل هاي ديجيتال در انگليس متعلق به ديويد ميراندا - همکار گلن گرين والد خبرنگار روزنامه گاردين - در تلاش براي کمک به تعيين کيفيت اطلاعات محرمانه اسنودن به روزنامه گاردين کمک کند.
مقامات انگليس آخر هفته گذشته و در فرودگاه هيترو لندن مانع از ادامه مسير ميراندا به آلمان شدند.
ميراندا در فرودگاه لندن با لورا پوئيتراس فيم ساز آمريکايي که با گرين والد درباره موضوع آژانس امنيت ملي آمريکا همکاري مي کرد،‌ديدار کرد.
اسنودن قبل از افشاي اسناد محرمانه به روزنامه گاردين و واشنگتن پست از سوي بوز آلن هميلتون در هاوايي استخدام شده بود.
الکساندر گفت اسنودن به عنوان مدير سيستم توانايي جستجو در داده ها و دسترسي به فايل هاي مخفي که به او اجازه مي داد اطلاعات را به رايانه اي در خارج از  سيستم امنيتي آژانس امنيت ملي آمريکا منتقل کند ، داشت.
اسنودن موفق شد اطلاعات بسياري را از جمله برنامه هاي دولت آمريکا به منظور جمع آوري اطلاعات گسترده تماس هاي تلفني شهروندان آمريکايي سرقت کند.
مقامات آمريکايي اعلام کردند اسنودن به اسناد بسياري دسترسي داشت اما لزوما نمي دانست هر برنامه شامل چه عملياتي است.
او به عنوان مدير سيستم وارد فايل هاي رايانه اي شد و  هر آنچه را که مي خواست به دست آورد.او ماهها بدون آن که کسي متوجه شود به کار خود ادامه داد.
در ماه مه، به هنگ کنگ رفت و در نهايت وارد روسيه شد، جايي که دولت روسيه به او پناهندگي داد.
شبکه خبري ان بي سي روز پنجشنبه گزارش داد آژانس امنيت ملي آمريکا در تلاش براي درک اين موضوع که اسنودن چه نوع اطلاعاتي را سرقت کرده است ، آشفته شده است.
تهديد هاي داخلي دولت و کنگره آمريکا را پريشان کرده است به ويژه در بحبوحه محاکمه بردلي منينگ - سرباز جواني که تصميم گرفت صدها هزار سند حساس را در اواخر سال 2009 و اوايل سال 2010 فاش کند. -
کنگره آمريکا در سال 2010 با تصويب قانون اختيارات اطلاعاتي خواستار مقابله با تهديدهاي داخلي شد اما کاخ سفيد خواستار اصلاح اين قانون شد.
 در نسخه جديد اين قانون در سال 2013 ، کنگره آمريکا برنامه اي به منظور شناسايي خودکار تهديد هاي داخلي تدوين و تصويب کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار