معاون پژوهش سازمان بسیج اساتید کشور محوری ترین مأموریت سازمان بسیج اساتید را تلاش برای تشکیل دانشگاه اسلامی دانست و گفت: دانشگاه اسلامی دالان انتقال انقلاب به افق پرافتخار تمدن اسلامی است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، علی باقر طاهری نیا، افزود: سازمان بسیج اساتید کشور به واسطه عضویت قریب به 30 هزار نفر از اعضای هیئت علمی رشته های مختلف، توانمندترین و غنی ترین مجموعه علمی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: اجلاس سالانه سراسری بسیج اساتید هر سال اهداف خاص و مقطعی مشخصی را دنبال می کند که شعار "تحول در علوم انسانی، تمدن نوین اسلامی" شعار امسال این اجلاس است.

استاد دانشگاه تهران خاطر نشان ساخت: دانشگاه اسلامی می تواند مبانی نظری و چارچوب علمی تمدن نوین را تعریف کند و اساتید بسیجی با نقد و تحلیل زوایایی گوناگون این مبانی، چالش های موجود را در تحقق نوین اسلامی بررسی نمایند.

وی با بیان اینکه رابطه بین حوزه های علوم انسانی، علوم پایه و هنر با تمدن نوین اسلامی باید بررسی شده و نظریات مورد نقد و داوری قرار گیرد، گفت: با شنیدن نقادی های شرکت کنندگان در اجلاس باید در پی اصلاح و تکمیل ایده ها پرداخته و حاصل این گفت وشنودها در قالب مجلات و کار پژوهشی ارائه گردد.

معاون پژوهش سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به این مطلب که اسلامی دانشگاه ها همواره مورد تأکید امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بوده و درمقاطع مختلف تاریخی به تبیین شاخص ها و مبانی اندیشه دانشگاه اسلامی پرداخته اند، تصریح کرد: برای تحقق دانشگاه اسلامی و تمدن نوین اسلامی و ارتقای این امور باید به محتوا، مدرسین، برنامه و شاخص ها مورد توجه لازم شود.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان بر ضرورت تدوین برنامه ها با رویکرد اسلامی تأکید کنند، ابراز داشت: تولید ثروت با شاخص های کمی در دانشگاه های کشورهای غیر اسلامی به عنوان معیار رتبه بندی دانشگاه ها شناخته می شود.

طاهری نیا با بیان اینکه از نگاه اسلامی دانشگاه ها باید امور دنیوی و اخروی را تأمین نمایند، افزود: باید دانشگاه ها در تحقق مأموریت انسان سازی موفق بوده و این به عنوان شاخصی برای رتبه بندی دانشگاه ها در نظام اسلامی تعریف شود.

وی با بیان تقویت مبانی معرفتی دانشجویان و تعالی اخلاق در جامعه، گفت: دانشگاه برتر دانشگاهی است که بر اساس شاخص ها و انتظارات نظام اسلامی باشد.

معاون پژوهش سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به اینکه بر اساس معیارهای دانشگاه های غربی، نمی توان انتظار دانشگاه غیرغربی را داشت، اظهار کرد: فرصت تأسیس و پایگاه استنادی علوم اسلام ISC فرصت مغتنمی است تا بر نمایه سازی تولیدات علمی دانشمندان جهان اسلام در گستره جهان با شاخص های اسلامی و معنوی ارزیابی و رتبه بندی شود.

چهاردهمین همایش سراسری اساتید بسیجی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی سراسر کشور با شعار تحول در علوم انسانی مبنای ایجاد تمدن اسلامی، روزهای 28 تا 31 مرداد ماه جاری در جوار بارگاه منور رضوی برگزار شد./س

 

برچسب ها: دانشگاه ، اسلامی ، تمدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.