دوره های های مهندسی فناوری برق مترو، مکانیک مترو، سازهای زیرزمینی مترو و راه آهن، ایمنی مترو و سیگنالینگ و کنترل مترو در دانشگاه جامع علمی کاربردی تدوین شد.

دکتر رجبعلی برزویی ، معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: باتوجه به نیاز شرکت بهره برداری متروی تهران برای صنعت حمل ونقل ريلي درون شهري با تاکید بر رفع نیاز های فنی و ارائه خدمات و توجه به سلامت مسافران ، افزایش بهره وری  نيروي  انساني  شركت و منابع مالي و سرمايه گذاري ها برای اولین بار دوره های مهندسی فناوری برق مترو، مکانیک مترو،    سازه های زیرزمینی مترو و راه آهن ، ایمنی مترو و سیگنالینگ وکنترل مترو در دانشگاه جامع علمی کاربردی تدوین شد. 
 
وی افزود : برخی از توانمندی های فارغ التحصیلان این دوره ها شامل مواردی چون تدوين برنامه هاي نگهداري و تعميرات ، نظارت بر نگهداري و تعميرات تجهيزات متحرك و ثابت برق ناوگان ، انواع موتورهاي تراكشن قطار و راه اندازهاي مربوطه DC وAC ، ريل سوم ، سيستم بالاسري ، سيستم كنترل  سرعت قطار ، تدوين برنامه هاي نگهداري و تعميرات ، نظارت بر نگهداري و تعميرات شبكه و خطوط برق ، پیاده سازی ، کالیبراسیون و عیب یاب و تجزیه و تحلیل سیستم های مخابرات بی سیم مترو ، نصب ، تست و راه اندازي سيستمهاي سيگنالينگ و كنترل ، اجراي امور مهندسي سازه‌هاي زيرزميني و محاسبه و طراحي ساختمانهاي بتني و فولادي می باشد. 
 
وی با بیان اینکه دانش آموختگان این رشته با گذراندن دروسی از قبیل شبكه انتقال و پست‌هاي برق مترو وکارگاه ، رله و حفاظت الكتريكي در مترو وکارگاه ، تاسيسات الكتريكي و الكترومكانيكي در مترو وکارگاه ، برنامه ريزي سامانه هاي كنترلي مركز فرمان در مترو وکارگاه سيستمهاي حمل و نقل ريلي وکارگاه ماشينهاي ويژه مترو، كنترل سرعت و كارگاه سيستم ترمزي قطار ، سیستم بی سیم مترو وکارگاه ، سیستم انتقال نوری وکارگاه ، سیستم اطلاع رساني و ساعت مترو وکارگاه ، نظارت تصويري  مترو وکارگاه ، سیستم سوئیچ و  مركز تلفن  مترو وکارگاه ،    تونل سازي  ، مهندسي كاربردهاي سيستم سيگنالينگ و كنترل ، كارگاه مهندسي كاربردهاي سيستم سيگنالينگ و كنترل ، الزامات و واسط هاي سيستم سيگنالينگ و كنترل ، طراحي هندسي مسير مترو ، مهندسي پل‌سازي ، طراحي سازه‌هاي بتن مترو و راه آهن ، رفتار سنجي سازه‌هاي زيرزميني ، تحكيم و بهسازي زمين براي سازه‌هاي زيرزميني ، مهندسي ترافيك مترو، تاسيسات ايستگاه و پايانه ها و كارگاه ، تجزيه و تحليل حوادث مترو و كارگاه ، طراحی سیستمهای هوشمند ایمنی و آتش نشانی و كارگاه ،  مدیریت بحران مترو ، مهندسی فاکتورهای انسانی ، مقررات عمومی حرکت ، مدیریت مواد خطرناک و سناريو نويسي مانور و كارگاه می باشد. 

وي خاطر نشان کرد: فارغ التحصیلان این دوره ها با گذراندن ۵۱۲ ساعت آموزش کار در محیط توانایی احراز مشاغلی چون كارشناس تاسيسات الكترومكانيكي مترو ، كارشناس برق ناوگان ريلي ، کارشناس مخابرات بی سیم مترو ، كارشناس تحليل و طراحي سيستم سيگنالينگ ، كارشناس تحليل و طراحي سيستم كنترل ، کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه اي مترو ، كارشناس امداد و سوانح ريلي ، كارشناس بحران مترو را خواهند داشت. 

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در خاتمه اظهار داشت : ثبت نام دوره هاي کارشناسی ناپیوسته بدون آزمون دانشگاه جامع علمي كاربردي تا ۳۱ مردادماه و ثبت نام دوره های کاردانی بدون آزمون دانشگاه نیز تا ۳ شهریور ماه ادامه خواهد داشت ./ح 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.